ورق روغنی چیست؟

عوامل موثر بر قیمت ورق روغنی
ورق روغنی چیست؟

آهن پرایس: ورق های روغنی یکی از ورق هایی است که با تکنولوژی نورد سرد تولید میشود. تولید این ورق ها از طریق کاهش ضخامت ورق انجام میشود. این ورق ها به سبب اینکه طی فرآیند نورد سرد تولید میشود کیفیت ظاهری بالاتری دارند...

آهن پرایس: ورق های روغنی یکی از ورق هایی است که با تکنولوژی نورد سرد تولید میشود. تولید این ورق ها از طریق کاهش ضخامت ورق انجام میشود. این ورق ها به سبب اینکه طی فرآیند نورد سرد تولید میشود کیفیت ظاهری بالاتری دارند و بیشتر در مواردی کاربرد دارند که کیفیت ظاهری کار اهمیت دارد.

عوامل موثر بر قیمت ورق روغنی

قیمت ورق روغنی تحت تاثیر عوامل مختلفی است که عبارتند از :

فرآیند تولید

 نوع فرآیند تولید و عملیات حرارتی استفاده شده برای تولید ورق روغنی بر قیمت تمام شده این محصول اثر گذار است. ورق روغنی با فناوری سرد تولید میشود و سپس روی آن عملیات روغن کاری انجام میشود. این ورق ها به سه دسته معمولی، نیمه کشش و فوق کشش تقسیم میشوند. 

قیمت ارز

 قیمت ارز تاثیر مستقیم بر قیمت انواع محصولات فولادی از جمله تعیین قیمت ورق روغنی دارد. از انجا که قیمت بسیاری از محصولات فولادی با توجه به بازار جهانی مشخص میشود قطعا نوسانات ارز بر قیمت ورق روغنی تاثیر بسزایی دارد. نرخ دلار نیز همواره از پارامترهایی بوده که بر نوسان قیمت این محصول تاثیر گذاشته و در سال های اخیر به سبب فشار تحریم ها علیه ایران نوسانات نرخ دلار به شدت افزایش داشت. 

حمل و نقل

 از فاکتورهایی که بر قیمت تمام شده مقاطع فولادی تاثیر تاثیر بسیار دارد هزینه های حمل ونقل است. این فاکتور میتواند بر قیمت محصولات فولادی وارداتی و صادراتی تاثیر بگذارد. مواد اولیه یا ورق تولید شده باید تا محل کارخانه حمل شود. این حمل و نقل هزینه هایی را شامل میشود که میتواند بر قیمت تمام شده محصولات تولیدی تاثیر مستقیم بگذارد. از عوامل دیگر میتوان به تغییر قیمت سوخت اشاره کرد. 

ورق روغنی چیست ؟ اطلاع از قیمت روز ورق روغنی

قیمت ورق سیاه

برخی از تولیدکنندگان از ورق سیاه، ورق روغنی نیز تولید میکنند و از ورق سیاه به عنوان ماده اولیه تولید استفاده میشود. ورق سیاه پس از طی چند مرحله فرآیند مختلف مانند اسیدشویی، نورد و ... تبدیل به ورق روغنی میشود. پس میتوان از این مطلب استنباط کرد که نوسانات  قیمت ورق سیاه میتواند بر نرخ ورق روغنی تاثیر بگذارد. 

مواد اولیه

قیمت سنگ آهن به عنوان مواد اولیه میتواند بر روی قیمت کلیه مقاطع تاثیر مستقیم بگذارد. افزایش قیمت جهانی سنگ آهن و مواد اولیه میتواند سبب افزایش قیمت ورق روغنی شود. 

عرضه و تقاضا

به عنوان یکی دیگر از عوامل به بررسی میزان عرضه و تقاضا در بازار جهانی میپردازیم که در چند وقت اخیر شاهد آن بودیم. هرچه میزان تقاضا برای ورق روغنی بیشتر باشد قیمت این محصول افزایش پیدا میکند. با توجه به کاربرد زیاد ورق روغنی در صنایع مختلف افزایش تقاضا سبب افزایش قیمت و صعودی شدن شدن آن میشود. 

عامل بعدی که بر قیمت ورق روغنی تاثیر دارد قیمت معاملات ورق در بورس کالا است. با عرضه ورق در بورس کالا قیمت معامله شده آن در بورس به عنوان مبنایی برای قیمت های اعلامی در بازار قرار میگیرد. البته به این نکته توجه داشته باشید که قیمت ورق روغنی در بورس پایین تر از قیمت آن در بازار است. 

در ادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید: کارخانه های تولید کننده ورق روغنی 

قیمت جهانی ورق

قیمت جهانی ورق و از طرفی قیمت ورق سرد صادراتی ایران نیز به نحوی بر سقف قیمتی معاملات بازار این محصول اثر میگذارد.از دیگر عوامل موثر میتوان به نوع ورق روغنی اشاره کرد. از آنجا که ورق روغنی با توجه به میزان کشش به سه دسته St12، St13، St14 تقسیم میشوند اصولا ورق روغنی St12 که کشش آن بسیار معمولی است قیمت پایینتری نسبت به دیگر ورق های روغنی دارد. ضخامت ورق روغنی نیز از دیگر عوامل موثری است که بر قیمت ورق موثر استورق های فولادی به واسطه تولید با نورد سرد نسبت به دیگر ورق ها به خصوص ورق استیل قیمت مناسبتری دارند و این امر سبب شده تا کاربرد بیشتری داشته باشند.  

 مجموعه آهن پرایس با اعلام روزانه قیمت برخی از کارخانه‌های ورق روغنی این امکان را برای شما عزیزان فراهم میکند تا با اطمینان از اصالت و کیفیت بار، خرید خوبی را تجربه کنید.همواره توصیه ما به صنعتگران و مهندسان فعال در جامعه اقتصادی ایران این بوده است که پیش از خرید بازار را رصد نمایید و از مشاوره حرفه ای کارشناسان آهن پرایس بهرمند شوید. 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 12 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • حامدمصطفی پور
    حامدمصطفی پور1400/04/24 - 22:17 پاسخ

    سلام چرابایددر یک روزکیلو2000هزارقیمت بر بالادر عوض میگن باید خونه ارزون باشه

  • حسن
    حسن1400/04/24 - 12:32 پاسخ

    بسیار عالی👏👏