کارخانه های تولید کننده ورق روغنی 

ورق روغنی چیست؟
کارخانه های تولید کننده ورق روغنی 

آهن پرایس: ورق روغنی همان ورق سرد است که از طریق فرآیند نورد سرد (آنیلینگ) بر روی ورق سیاه ایجاد میشود این فرآیند بر روی ورق سیاه در دمای محیط و با اعمال فشار زیاد انجام میشود و در بازار به ورق سرد معروف...

آهن پرایس: ورق روغنی همان ورق سرد است که از طریق فرآیند نورد سرد (آنیلینگ) بر روی ورق سیاه ایجاد میشود این فرآیند بر روی ورق سیاه در دمای محیط و با اعمال فشار زیاد انجام میشود و در بازار به ورق سرد معروف است. این ورق قبل از عملیات آنیلینگ به روغن آغشته میشود به این جهت به این نوع ورق، ورق روغنی گفته میشود. ورق روغنی کاربردهای زیادی دارد، از این ورق در صنعت خودروسازی و ساختمان سازی استفاده میشود. اصولا قیمت ورق روغنی به دلیل فرآیندهای بیشتری که روی آن انجام میشود از ورق سیاه بالاتر است.

نورد سرد بر روی ورق سیاه باعث کاهش ضخامت ورق شده و باعث میشود خواص مکانیکی ورق تغییر زیادی داشته باشد،از این ورق در پروژه هایی استفاده میشود که در آن کار حساسیت بالایی دارد زیرا این ورق فرم پذیری بالا، استحکام کششی و مقاومت بالایی دارا است و روغن کاری شدن سطح ورق مانع از اکسیده شدن آن میشود. 

انواع ورق روغنی

ورق روغنی به دو صورت رول و شیت فابریک عرضه میشود. از آنجا که ورق روغنی بر اثر اعمال نورد سرد بر روی ورق گرم (ورق سیاه) به دست می‌آید دارای کیفیت های متنوعی میشود.در این دسته بندی ورق روغنی به 4 دسته به شرح ذیل تقسیم میشود: 

  1. معمولی : ورق ST12 این ورق روغنی دارای کیفیت معمولی است و برای مصارف عمومی کاربرد دارد. از آن میتوان در پروژه هایی که نیاز به خم کاری، شکل دهی و جوشکاری دارد استفاده شود. 
  2. نیمه کششی :  ورق ST13: ورق روغنی نیمه کششی است که قابلیت شکل دهی دارد و از کشش مناسبی نیز برخوردار هستند. 
  3.   فوق کششی : ورق ST14: ورق روغنی فوق کشش یا ورق کشش عمیق است. 
  4.   فوق فوق کششی : ورق ST16 که ورق فوق فوق کشش می باشد.

لازم به ذکر است که مصرف ورق St12 و St13  بیشتر از سایر گریدها است و به راحتی در بازار قابل دسترس هستند. 

کارربرد ورق روغنی:

 

  1. در صنایع خودروسازی برای ساخت اگزوز 
  2. ساخت لوازم خانگی مانند یخچال فریزر، اجاق گاز، مایکروفر
  3. ساخت یراق آلات کمد لباس 
  4. ساخت پروفیل‌های ساختمانی، درب و پنجره
  5. ساخت انواع پروفیل‌های مبلی
  6. ساخت مبلمان اداری، تجهیزات اداری 

کارخانه های تولید کننده ورق روغنی

اگر چه چند کارخانه در ایران از تولیدکنندگان ورق روغنی به شمار می‌آیند ، بخش دیگری از ورق روغنی مورد نیاز ایران از کشورهای روسیه، قزاقستان، کره، هند و چین تامین میشود. از تولیدکنندگان داخلی ورق روغنی میتوان به کارخانه فولاد مبارکه، فولاد غرب آسیا و کارخانه هفت الماس اشاره کرد. 

ورق روغنی فولاد مبارکه اصفهان

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان از بزرگترین تولیدکنندگان ورق روغنی در ایران است، ظرفیت تولیدی این کارخانه 11.3 میلیون  تن در سال است و این کارخانه دارای خط تولید شمش فولادی است و انواع ورق فولادی را از این شمش های تولیدی ایجاد میکند. 

ورق روغنی هفت الماس

این کارخانه با هدف تولید انواع ورق گالوانیزه، استنلس استیل و سایر مقاطع فلزی در سال 1375 در قزوین تاسیس شد. ظرفیت اسمی این کارخانه بالغ بر 100 هزار تن در سال است و ورق گالوانیزه با ضخامت 0.3 تا 2 میلیمتر و دو عرض 1000 و 1250 تولید میکند. این کارخانه از مجموع تولیدات خود حدود 20 تا 40 درصد را در بازارهای جهانی عرضه میکند. 

در ادامه به بررسی تاریخچه تولید ورق روغنی میپردازیم:

استفاده از ورق سرد و تولید آن به اواسط قرن 19 و کشور آلمان برمیگردد. پهنای ورق نواری حداکثر 25 میلیمتر بود بعد از آن تولید نوارهای فولادی در امریکا و آلمان توسعه یافت و در سال 1920 ایالت متحده از غلتک‌های رفت و برگشت برای نورد سرد استفاده کرد. در نتیجه ورق هایی با عرض 1500 میلیمتر تولید شد. پس از آن کشورهای شوروی و چین نیز به تولید ورق سرد پرداختند. کم کم تولید ورق با عرض 1000 و 1250 گسترش زیادی پیدا کرد. 

مراحل تولید ورق روغنی

فرآیند نورد سرد پس از نورد گرم بر روی ورق سیاه انجام میشود و طی آن ضخامت ورق کاهش می یابد. کریستال های شکل دهنده فولاد تغییر شکل پیدا میکنند و دفرمه میشوند. با کاهش ضخامت ورق سختی آن افزایش می یابد و فرم دهی ورق سخت میشود. عملیات آنیل برای انجام تبلور مجدد انجام میشود. آنیلنگ شامل یک مرحله گرمادهی است که نتیجه آن افزایش انعطاف پذیری ورق خواهد بود حال مرحله اسیدشویی است تا به وسیله آن سطح ورق از هر گونه اکسید زدوده شود و سپس ورق تحت عملیات نورد سرد قرار میگیرد. 

سخن پایانی

آهن پرایس به عنوان یکی از تامین کنندگان ورق روغنی با سابقه 50 ساله و دارا بودن چندین انبار در سراسر کشور در این بازار فعال است و آماده ارائه انواع ورق روغنی کارخانه‌های مختلف با بهترین قیمت و بهترین کیفیت در خدمت صنعتگران می باشد همواره پیشنهاد ما به مهندسان و صنعتگران این بوده است که پیش از خرید بازار را رصد نمایید و از مشاوره رایگان کارشناسان آهن پرایس با شماره 0215103 بهرمند شوید. 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)