ورود تقاضای سرمایه ای به بازار آهن

ورود تقاضای سرمایه ای به بازار آهن

حمایت بازارساز از صنایع به واسطه دستورالعملی که از طریق بورس کالا ابلاغ شد، به طور جزئی تحریک تقاضای سرمایه‌ای را به دنبال داشت. البته با توجه به پارامترهایی همچون رشد قیمت شمش صادراتی ایران، افزایش تدریجی قیمت دلار و کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا، افزایش تدریجی قیمت آهن دور از انتظار نیست اما نمی‌توان انتظار داشت مانند بهمن پارسال قیمت‌ها سیر جهشی داشته باشند...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد داخلی در دومین هفته آبان ماه با نوسانات متعددی همراه بود؛ به این صورت که در ابتدای هفته قیمت روز آهن آلات روند افزایشی داشت اما تا پایان هفته این نوسانات تا حدودی فروکش کرد و قیمت‌ها در غالب زیرمجموعه‌ها با ثبات و اصلاح جزئی همراه بودند.

قیمت دلار هم نوسانات متعددی داشت و بین کانال 51 و 52 هزار تومان در رفت و آمد بود، روز پنجشنبه نیز مجددا قیمت دلار افزایش یافت و کانال 52 هزار تومان را رد کرد، در پایان روز هم هر دلار 52 هزار و 100 تومان مبادله شد.

می‌توانید خلاصه اخبار آهن و فولاد امروز را در پادکست زیر گوش کنید:

قیمت آهن در بازار ایران

پنجشنبه گذشته که بازار تقریبا نیمه تعطیل بود، قیمت میلگرد آجدار در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما برخی کارخانه‌ها با کاهش 100 تا 200 تومانی همراه بودند.

قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد فولاد زاگرس

قیمت میلگرد نیشابور

قیمت میلگردآناهیتا گیلان

قیمت میلگرد امیرکبیر خزر

22.800

23.260

24.000

22.900

انواع ورق گرم و سرد نیز روز پنجشنبه نسبتا ثابت بودند و قیمت ورق سیاه، قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ... بدون تغییر عرضه شدند.

قیمت قوطی پروفیل، قیمت قوطی مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها هم ثابت اعلام شدند و قیمت لوله مبلی، قیمت لوله صنعتی، قیمت لوله داربستی و سایر لوله‌ها هم عمدتا ثابت اعلام شدند.

قیمت روز نبشی، ناودانی و سپری هم ثبات داشتند؛ همچنین قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز در کلیه شرکت‌ها ثابت بود.

گزارش‌ها حاکی است که به دنبال ارسال پالس حمایتی بازارساز از صنایع مختلف با ابلاغیه‌ای که از طریق بورس کالا به کارگزاری‌ها ارسال شد، به طور محدود و جزئی ورود تقاضای سرمایه‌ای به بازار را فراهم کرد.

همانطور که در تحلیل روز پنجشنبه نیز اشاره شد حمایت بازارساز به معنی نوسانات نجومی قیمت آهن نیست و به نوعی حمایت از قیمت‌های فعلی و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت‌ها است.

اما باید در نظر داشت که متقاضی سرمایه‌ای برای تبدیل نقدینگی خود به کالا منتظر ثبات قیمت و توقف روند نزولی بود که با سیاست بازارساز این امکان فراهم می‌شود.

درباره اوضاع بازار آهن در هفته جاری می‌توان تأثیر چند پارامتر را بررسی کرد. از جمله پارامترهایی که می‌توان به آن اشاره کرد رشد قیمت شمش صادراتی ایران، نوسانات افزایشی قیمت دلار و کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا است.

اما در این میان چند پارامتر هم وجود دارد که در مقابل عواملی که گفته شد، قرار دارد و مانند مانعی عمل می‌کند که از جمله آنها می‌توان به نبود نقدینگی و افت محسوس تقاضا، فروش اعتباری یا LC، حجم مقاطع فولادی در بورس روز چهارشنبه و حجم شمش در عرضه روز دوشنبه اشاره کرد.

باید این نکته را مدنظر داشت که تا زمانی که بازار مقاطع طویل پایین دست زنجیره، شمش و آهن اسفنجی همسو نشوند، سیر کلی بازار مثبت نخواهد شد.

حال با توجه به احتمال ثبات قیمت در قیمت‌های کشف شده فعلی، امکان دارد در هفته جاری شاهد ورود تقاضای بیشتری در بازار باشیم.

نکته دیگری که باید مدنظر داشت کاهش تأثیرگذاری نوسانات دلار روی قیمت آهن و فولاد و سایر بازارهای کالایی است؛ پس نمی‌توان گفت با جهش قیمت دلار نوسان چشمگیری در بازار آهن رخ خواهد داد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پالس حمایت بازارساز از صنایع

به عبارتی دیگر احتمالا بازار با نوسانات مثبت تدریجی همراه باشد و بروز جامپ قیمتی بهمن سال گذشته یا جهش قیمت‌ها پس از قطعی گاز که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد، بعید به نظر می‌رسد.

 گزارش‌ها از بورس کالای امروز حاکی است که حدود یک ‌میلیون و ۱۸۶ هزار و ۵۷۵ تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان  ۱۷ هزار و ۹۴۰ تن شمش بلوم با قیمت 20 هزار و 443  تومان عرضه می‌شود.

همچنین حدود  ۶۷ هزار تن آهن اسفنجی عرضه می‌شود که قیمت پایه این محصول 11 هزار و 190 تومان خواهد بود. حدود 3 هزار و 417 تن تیرآهن، 800 تن ورق سرد خودرو، 500 تن ورق سرد لوازم خانگی و 5 هزار و 700 تن ورق گالوانیزه خودرو عرضه می‌شود. 5 هزار و 654 تن میلگرد ساده صنعتی، 10 هزار تن میلگرد کلاف و 2 هزار تن میلگرد آلیاژی عرضه می‌شود.

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)