پیش بینی قیمت آهن تا پایان سال

پیش بینی قیمت آهن تا پایان سال

با توجه به پارامترهای فعلی موجود، کاهش نسبی و ثبات قیمت آهن آلات در فصل زمستان محتمل‌ترین گزینه‌ی پیش رو فصل زمستان است، اگر در دی و بهمن ماه قطعی گاز را پیش رو داشته باشیم احتمال دارد نوسان محدودی در بازار رخ دهد...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد داخلی روز گذشته با نوسانات متعددی همراه بود به طوری که قیمت روز آهن آلات در برخی مبادی فروش افزایش نسبی داشت، برخی شرکت‌ها کاهشی بودند و شماری دیگر از مبادی فروش هم تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

روز گذشته نیز قیمت دلار به طور جزئی اصلاح شد و در بازار آزاد حدود 50 هزار و 100 تومان اعلام شد. از آنجایی که سیاست دولت مبنی بر تثبیت نرخ دلار است و تقاضای سفته بازی و دلالی هم وجود ندارد، از همین رو دلار بازدهی چندانی ندارد.

تحلیلی بر اوضاع بازار آهن

از طرفی با توجه به انتخابات پیش رو در ماه اسفند، انتظار افکار عمومی هم کاهش قیمت دلار است، با این حال از آنجایی که مقاومت زمانی قیمت دلار در کانال 50 هزار تومانی طولانی شده، کاهش نرخ آن برای موج بعدی افزایش چندان بعید نیست.

گزارش‌ها از بازار میلگرد حاکی است که روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما کاهش 100 تا 200 تومانی هم در برخی از مبادی فروش مشاهده شد. قیمت میلگرد که حدود 22.600 تومان اعلام می‌شد روز گذشته تا 22 هزار تومان هم رسید.

آخرین قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد ذوب آهن

قیمت میلگرد نیشابور

قیمت میلگرد ابرکوه

قیمت میلگرد فایکو

24.200

23.210

22.400

23.100

قیمت تیرآهن نیز در غالب کارخانه‌ها ثابت بود اما افزایش 10 تا 100 هزار تومانی در قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان و ظفربناب مشاهده شد.

افزایش قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه و کاویان روز گذشته نیز ادامه داشت و هر کیلو ورق گرم حدود 200 تا 700 تومان افزایش قیمت داشت، اما سایر کارخانجات قیمت ورق آهن را ثابت اعلام کردند.

قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق روغنی نیز افزایش 200 تا 500 تومانی داشت اما قیمت ورق رنگی شیروانی بدون تغییر عرضه شد.

قیمت نبشی و قیمت ناودانی هم در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد، قیمت نبشی ناب تبریز و نبشی شکفته در برخی ضخامت‌ها کاهش 50 تا 100 تومانی داشت اما قیمت نبشی آونگان با افزایش 500 تومانی همراه بود.

قیمت پروفیل آهنی در چند کارخانه ثابت بود اما شمار زیادی از مبادی فروش هم قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و قیمت روز قوطی را حدود 200 تا 500 تومان افزایش دادند، به طوری که قیمت پروفیل 2 میل در هر کیلو بین 38 تا 38.5 هزار تومان اعلام شد.

قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله صنعتی و لوله داربستی و انواع لوله‌ها در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

براساس تجربه قیمتگذاری‌ها بر مبنای معاملات اعتباری شمش انجام می‌شود، با در نظر گرفتن اینکه افزایش قیمت‌ها ناشی از تقاضای مقطع نهایی نیست؛ در بازه کوتاه مدت افزایش فاصله قیمت‌های بازار و بورس کالا رخ می‌دهد به طوری که بازارساز به ناچار و به هر طریقی نرخ بورس کالا را به قیمت بازار نزدیک می‌کند.

با توجه به اینکه بازار مسکن از مهمترین پارامترهای محرک بازار میلگرد و آهن است، در رکود شدیدی به سر می‌برد، بازار میلگرد هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. از همین رو به نظر می‌رسد میلگرد آجدار در عرضه امروز به صورت نقدی در هر کیلو حدود 23 هزار تومان اعلام شود که احتمالا تقاضای محدودی خواهد داشت اما ممکن است عرضه‌های اعتباری برای تأمین نقدینگی مورد استقبال قرار بگیرد.

با این اوصاف ممکن است فاصله قیمتی کف بازار با نرخ بورس کالا افزایش بیشتری پیدا کند تا جایی که مسیر این دو بازار از هم جدا شود.

با این حال طبق آمار امروز حدود 355 هزار و 922 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان 279 هزار و 197 تن به میلگرد آجدار اختصاص دارد که هر کیلو از آن با افزایش 1.1 درصدی حدود 20 هزار و 968 تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین حدود 2 هزار و 302 تن نبشی، 366 تن ناودانی، 40 هزار و 400 تن تختال، 23 هزار و 647 تن تیرآهن و 10 هزار و 10 تن نیز به ورق گرم فولاد مبارکه اختصاص دارد.

کاهش قیمت آهن تا پایان سال

در نهایت با توجه به پارامترهای موجود اوضاع بازار آهن و بازار ارز را در فصل پیش رو می‌توان اینگونه پیش‌بینی کرد که اگر تا ماه اسفند رویداد سیاسی خاصی رخ ندهد، احتمال دارد روند کلی بازار با ثبات و کاهش نسبی همراه باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: روزهای تاریک بازار آهن

به عبارتی دیگر نمی‌توان انتظار داشت اوضاع بازارها و معاملات مطابق سال‌های گذشته که در ماه‌های پایانی سال رونق می‌گرفت، امسال نیز به همان منوال باشد. قیمت آهن و فولاد هم در صورت قطعی گاز در ماه دی و بهمن امکان دارد با نوسان افزایشی جزئی همراه باشد اما به طور کلی نمی‌توان مانند سال‌های گذشته رونق قابل توجهی را انتظار داشت. با این حال باید گفت پیش‌بینی بازارهای ایران به طور دقیق و قطعی قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است با ابلاغ دستوالعملی روند بازار به کلی تغییر کند.

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)