چالش هایی بر سر راه صنعت فولاد

چالش هایی بر سر راه صنعت فولاد
چالش هایی بر سر راه صنعت فولاد

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، یکی از چالش‌ هایی که بر سر راه صنعت فولاد قرار دارد، چالش زیر ساخت حمل‌ و نقل ریلی در کشور است. افق تولید مواد معدنی در سال ۱۴۰۴، حدود ۷۰۰ میلیون تن است که در سال‌ های اخیر متوسط تولید سالانه مواد...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، یکی از چالش‌ هایی که بر سر راه صنعت فولاد قرار دارد، چالش زیر ساخت حمل‌ و نقل ریلی در کشور است. افق تولید مواد معدنی در سال ۱۴۰۴، حدود ۷۰۰ میلیون تن است که در سال‌ های اخیر متوسط تولید سالانه مواد معدنی حدود ۳۵۵ میلیون تن بوده است.
 برای واکاوی بیشتر این موضوع باید وضعیت بودجه سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در زیر ساخت‌ حمل‌ و  نقل کشور و هدف دولت در احداث خطوط ریلی در افق ۱۴۰۴ مورد بررسی قرار گیرد. طول خطوط اصلی ریلی کشور برابر با ۱۳۵۰۰ کیلومتر است که با ۹/ ۰ درصد از کل خطوط ریلی جهان، رتبه ۲۱ را به خود اختصاص داده است. افق طول خطوط ریلی در سال ۱۴۰۴معادل ۲۵هزار کیلو متر است. جهت دستیابی به اهداف افق ۱۴۰۴، طول خطوط ریلی کشور نیاز به رشد سالانه 9 در صدی دارد و تنها در سال 1398 به سرمایه گذاری 7/8 هزار میلیارد تومان نیاز است.
از سوی دیگر، زنجیره سنگ‌ آهن تا گندله (شامل کنسانتره سنگ‌ آهن تا گندله) حدود ۲۰ درصد از مصرف آب کل زنجیره ارزش سنگ آهن تا فولاد را به خود اختصاص می‌دهد و به دلایلی از جمله مصرف پایین آب تا قبل از پروسه آهن اسفنجی، توجیه‌پذیر بودن حمل ریلی کنسانتره و گندله به واسطه ارزش افزوده ایجاد شده و نیز کاهش هزینه‌های حمل باطله در زنجیره، پیشنهاد می‌شود کارخانه‌های کنسانتره سنگ آهن تا گندله در نزدیکی معادن که عمدتا در مناطق بی‌آب هستند، احداث شود و احداث مابقی در نزدیک آب برنامه‌ریزی شود.
ارزیابی‌ها نشان می‌دهد چالش‌هایی در مسیر تولید ۵۵ میلیون تن فولاد وجود دارد که مهم‌ترین آنها اکتشافات سنگ‌  آهن، زیرساخت آب و زیرساخت حمل‌ ونقل ریلی است. مطابق با ارزیابی‌ها در سایر کشورهای معدنی سالانه حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد مواد معدنی توسط خطوط ریلی حمل می‌شود، در حالی که سهم واقعی حمل مواد معدنی توسط خطوط ریلی در ایران ۵ درصد (۲۰ میلیون تن) تولید مواد معدنی کشور را در برمی‌گیرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)