چرا قیمت روز آهن آلات نوسان دارد؟

چرا قیمت روز آهن آلات نوسان دارد؟

بازار آهن ایران بازاری بسیار پویا و فعال است از همین رو شاهد نوسانات مداوم قیمت روز آهن آلات در این بازار هستیم. مؤلفه‌های بنیادین متعددی در بروز تغییرات قیمت آهن کیلویی وجود دارد؛ اما به طور کلی، نوسانات قیمت آهن‌آلات نتیجه تعامل چندین عامل مختلف بوده و به‌طور دقیق قابل پیش‌بینی نیستند...

آهن پرایس: بازار آهن ایران بازاری پویا و متغیر است که در برخی مواقع نوسانات لحظه‌ای در آن رخ می‌دهد و قیمت روز آهن آلات عمدتا در حال کاهش و افزایش هستند.

مؤلفه‌های بنیادین متعددی در نوسانات قیمت روز آهن آلات دخیل هستند، برخی از این عوامل به صورت درونی و برخی نیز به طور بیرونی به تغییر قیمت آهن کیلویی منجر می‌شوند.

برخی از این عوامل که به طور مستقیم قیمت روز آهن آلات را تعیین می‌کنند شامل برند محصول، استاندارد تولید، ضخامت یا سایز آهن، وزن محصول، تناژ محصول مورد نظر می‌شود. اما در کنار این موارد، عوامل مهم دیگری نیز وجود دارد که در تعیین قیمت کلیه آهن آلات اثرگذار هستند.

به عبارتی دیگر نوسان قیمت آهن آلات به یکسری پارامترها وابسته است که با هر تغییری در این مؤلفه‌ها قیمت‌ها نیز دچار نوسان خواهد شد. در ادامه چند عامل مهم که به نوسانات قیمت آهن آلات منجر می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اثر عرضه و تقاضا بر قیمت اهن آلات

عرضه و تقاضا بر قیمت روز آهن‌آلات تأثیر زیادی دارد. وقتی تقاضا برای آهن و فولاد بیشتر از عرضه آن است، قیمت‌ها افزایش می‌یابد و وقتی عرضه بیشتر از تقاضا است، قیمت‌ها کاهش می‌یابد. طبق آمار و شواهد تقاضای آهن آلات در چند سال اخیر در بازار ایران به شدت کاهش داشته است اما در سال 1402 به دلیل رکود ساخت و سازها و تورم بالا در کشور، تقاضا در کمترین حالت خود قرار دارد.

تأثیر قیمت مواد اولیه بر قیمت آهن کیلویی

تغییرات در قیمت مواد اولیه مانند ماده معدنی مورد استفاده برای تولید فولاد می‌تواند تأثیر زیادی بر روی قیمت روز آهن داشته باشد. افزایش قیمت مواد اولیه معمولاً منجر به افزایش قیمت‌های آهن‌آلات می‌شود. به عنوان مثال قیمت شمش به عنوان محصولی میانی در کلیه واحدهای زنجیره فولاد اثرگذار است و به افزایش یا کاهش قیمت آهن آلات و آهن اسفنجی منجر خواهد شد.

نقش شرایط بازار جهانی بر قیمت آهن امروز

تغییرات در بازار جهانی و عوامل بین‌المللی می‌توانند به عنوان عوامل دیگری بر قیمت آهن‌آلات تأثیر بگذارند. مثلاً تغییرات در نرخ ارز، تحریم‌های بین‌المللی و تعرفه‌های گمرکی و تجارت جهانی می‌توانند نقش مهمی در تعیین قیمت اهن الات داشته باشند. علاوه‌بر این جنگ میان اوکراین و روسیه یا اوضاع مبهم اقتصادی کشور چین نیز نیز به تغییر قیمت‌ها در بازارهای جهانی منجر خواهد شد.

تأثیر فصلی بودن تقاضا بر قیمت آهن

در برخی صنایع، تقاضا در فصل‌های مختلف سال ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، در صنعت ساخت و ساز، تقاضا معمولاً در فصل بهار و تابستان بیشتر است. این تغییرات فصلی می‌توانند باعث نوسان در قیمت روز آهن‌آلات شوند؛ اما در چند سال اخیر کمی این روند تغییر کرده است به این صورت که با رکود عمیق ساخت و سازها حتی در تابستان نیز تقاضا وجود ندارد اما در زمستان 1401 که قیمت‌ها افزایش نجومی داشتند، تقاضا رشد قابل توجهی داشت.

نقش تصمیمات سیاسی بر قیمت روز آهن

 تصمیمات و تغییرات سیاسی در کشورها می‌توانند تأثیر زیادی بر روی قیمت آهن‌ امروز داشته باشند. مثلاً تصمیمات دولتی در زمینه تعرفه‌های گمرکی، تسهیلات مالی یا ممنوعیت‌ها می‌توانند قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار دهند. در بهار سال 1402 به ویژه در خرداد ماه اخبار سیاسی و خبردرمانی بیشترین عامل بروز نوسانات در بازار آهن بودند، از جمله آنها می‌توان به مذاکرات برجامی، آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران، بهبود روابط با کشورهای همسایه و... اشاره کرد.

اثر نرخ ارز بر قیمت آهن امروز

نرخ ارز یکی از عوامل مهمی است که تأثیر زیادی بر قیمت آهن آلات و محصولات فولادی می‌گذارد. زمانی که ارز یورو یا دلار نسبت به ارز ملی کشوری که آهن تولید می‌کند ارزش خود را افزایش می‌دهد، قیمت صادرات آهن از دیدگاه کشور تولیدکننده کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند باعث افزایش صادرات آهن شود، چرا که محصولات ارزان‌تر برای خریداران خارجی به صرفه و جذاب خواهد شد.

تأثیر واردات و صادرات بر قیمت آهن

واردات یکی از عوامل کلانی است که تعیین‌کننده نوسانات قیمت روز آهن آلات در بازارهای جهانی و ملی است و می‌تواند بر تعادل بازار و قیمت‌های آهن تأثیرگذار باشد. نوسانات در عرضه و تقاضا و افزایش وارادت و عرضه آهن،افزایش تنوع محصولات، تصمیمات دولتی و تأثیرات بازار جهانی ممکن است منجر به تغییرات قیمت روز آهن آلات شود.

نقش بورس کالا در تعیین قیمت روز آهن آلات

بورس کالا به عنوان محلی برای عرضه مقاطع فولادی است که معاملات آن به کشف قیمت‌های پایه محصولات فولادی منجر خواهد شد. نحوه عرضه محصولات فولادی د بورس، حجم عرضه‌ها، معاملات اعتباری یا نقدی از جمله مواردی است که در بورس کالا انجام شده و به نوسانات قیمت روز آهن آلات منتهی خواهد شد.

اثر صنایع وابسته در نوسانات قیمت آهن آلات

آهن آلات از اساسی‌ترین مواد مورد استفاده در صنایع مختلف است. ساختمان‌سازی، خودروسازی، صنایع پتروشیمی، نفت و گاز و مواردی از این قبیل از جمله صنایعی است که به طور گسترده آهن مصرف می‌کنند از همین رو اگر تقاضا در این صنایع کاهش بیابد به کاهش قیمت آهن آلات منجر خواهد شد.

تأثیر هزینه حمل و نقل بر قیمت آهن

هزینه حمل و نقل یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت روز آهن آلات و محصولات فولادی داشته باشد. اما تعیین هزینه حمل به چند فاکتور مهم وابسته است. مسافت محل پروژ تا کارخانه، نوع وسیله حمل آهن، تغییرات نرخ سوخت، شرایط جاده‌ها و تعرفه‌های حمل و نقل از مواردی است که در تعیین هزینه حمل و نقل اثرگذار است.


 

تأثیر نفت بر قیمت روز آهن آلات

نفت مهم‌ترین صنعت شناخته می‌شود که حجم زیادی از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. قیمت نفت به عنوان یک عامل بسیار مهم و تاثیرگذار، به طور مستقیم بر بسیاری از صنایع دیگر تأثیر می‌گذارد. از جمله این صنایع، صنایع مرتبط با آهن و فولاد می‌باشند که به طور معقولی به قیمت نفت وابسته‌اند.

 علاوه بر این، محصولات نفتی مانند بنزین و گازوئیل که به عنوان مهم‌ترین سوخت‌های مورد استفاده در حمل و نقل وسایل نقلیه محسوب می‌شوند، به‌طور غیرمستقیم بر قیمت مواد اولیه مانند مقاطع فولادی تأثیرگذار هستند. این به این دلیل است که فرآیند خرید و فروش آهن آلات به جابجایی مواد از کارخانه تا دست مشتریان نیاز دارد و از سوی دیگر، برای جابجایی این مواد از سوخت‌های نفتی استفاده می‌شود. بنابراین، تغییرات در قیمت نفت می‌توانند به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت مقاطع فولادی وارد تأثیر شوند.

در نتیجه، نوسانات در قیمت امروز آهن ‌آلات تحت تأثیر مجموعه‌ای از عوامل مختلف است که در بازارهای مختلف و در طی زمان ممکن است متغیر باشد. این نوسانات برای تولیدکنندگان، تاجران  مصرف‌کنندگان مهم است و ممکن است به عنوان یک فرصت یا یک چالش معرفی شوند.

قیمت لحظه‌ای آهن و میلگرد

به دلیل اهمیت اطلاع از آخرین اعلامی قیمت آهن کیلویی برای فعالان حوزه آهن و فولاد، وبسایت آهن پرایس قیمت آهن و میلگرد و نیز کلیه مقاطع فولادی را به صورت روزانه منتشر می‌کند.

این امکان در اختیار مشتری قرار دارد تا علاوه‌بر قیمت محصول مورد نظر، قیمت آهن و میلگرد مورد نظر را در کارخانه‌های دیگر نیز مشاهده کرده و با مقایسه قیمت و کیفیت مناسب، به خرید آهن و میلگرد اقدام کند.

به همین منظور شرکت آهن پرایس جهت تسریع و تسهیل دسترسی مشتریان به قیمت لحظه‌ای آهن و میلگرد، نرخ کلیه محصولات را در کانال‌های تلگرامی خود نیز درج می‌کند.

نمودار قیمت آهن کیلویی

بررسی نمودار قیمت آهن کیلویی از جمله‌ تکنیک‌های تحلیل نوسانات قیمت روز اهن است که مخاطب با استفاده از آن به تحلیل رفتار بازار آهن در بازه‌های زمانی مختلف می‌پردازد؛ علاوه‌بر این عوامل مؤثر بر قیمت آهن آلات را نیز در این بازه‌ زمانی مدنظر قرارداده و به تناسب نوسانات بازار تحلیل می‌شود.

در ادامه می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید: خرید آهن آلات از بازار آهن

تحلیل نمودار قیمت آهن کیلویی به مشتری کمک می‌کند تا بهترین زمان را برای خرید اهن الات ساختمانی و صنعتی انتخاب کرده و به تأمین محصول مورد نیاز خود بپردازند.

نمودار قیمت آهن کیلویی سایت آهن پرایس در بازه‌های زمانی هفتگی، ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه برای کلیه مقاطع فولادی ارائه شده و در اختیار مخاطبان قرار دارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)