چشم‌انداز بازار آهن در روزهای آتی

چشم‌انداز بازار آهن در روزهای آتی

با در نظر گرفتن مؤلفه‌های بنیادین اثرگذار در بازارهای صادراتی که شامل نرخ دلار، نرخ مواد اولیه، روند بازارهای صادراتی چین و ... است، اوضاع این بازار در کوتاه مدت مثبت خواهد بود و در هفته پیش رو تأثیرات افزایش قیمت مواد اولیه در بازار صادراتی ایران نیز مشاهده خواهد شد...

آهن پرایس: روز گذشته میل به افزایش قیمت در اکثر حوزه‌های بازار آهن و فولاد قابل مشاهده بود و برخی بخش‌ها افزایش قیمت روز آهن شدت بیشتری داشت، اما در عین حال تقاضای قابل ملاحظه‌ای مشاهده نشد و گویا متقاضی فعلا در حال رصد و ارزیابی بازار است تا پس از اطمینان از قیمت‌های اعلام‌شده، به خرید محصول مورد نیاز خود اقدام کند.

بازار ارز نیز با حفظ نوسان افزایشی خود رکورد تاریخی قیمت دلار را زد و به نیمه کانال 37 هزار تومان رسید، به‌طوری که در پایان روز هر دلار در بازار آزاد 37 هزار و 400 تومان مبادله شد. قیمت دلار از ابتدای هفته جاری تا دیروز حدود 900 تومان افزایش داشت که معادل 2/4 درصد برآورد شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

روز گذشته غالب مبادی فروش قیمت میلگرد آجدار را با افزیش 50 الی 300 تومانی اعلام کردند و برخی نیز نرخ محصولات خود را ثابت نگه داشتند. همانطور که انتظار می‌رفت به دنبال بروز موجی از نوسانات افزایشی در بازار، نرخ میلگرد از کانال 15 هزار تومان خارج شده و در کف کانال 16 هزار و 150 تومان اعلام ‌شد که به میله گرد نورد کرمان تعلق دارد، آنچه از واقعیت اقتصادی کشور برمی‌آید به نظر می‌رسد بازار میلگرد یک گپ منفی تا کانال 17 هزار تومان در پیش دارد که به تدریج و با ورود به دی ماه تخلیه خواهد شد.

قیمت تیرآهن نیز در اکثر کارخانه‌ها افزایش 10 الی 100 هزار تومانی داشت اما چند کارخانه نیز تغییر قیمت نداشتند. گفتنی است بیشترین نوسانات هم روی سایز 14 و 18 بود و بازارساز تمام تلاش خود را برای نوسان‌سازی روی این محصول به کار برد.

بازار پروفیل نیز با افزایش قیمت چشمگیری مواجه بود به طوری که قیمت پروفیل آهن در اکثر مبادی فروش 200 الی 500 تومان افزایشی بود؛ همچنین نرخ لوله داربستی، گازی، مبلی و انواع لوله‌ها نیز 200 الی 500 تومان افزایش داشتند.

انواع ورق‌های سرد و گرم نیز نوسانات متعددی داشتند به این صورت که ورق سیاه و انواع آن در شماری از کارخانه‌ها از جمله ورق سیاه فولاد مبارکه و اکسین در برخی ضخامت‌ها افزایش قیمت 100 الی 400 تومانی داشت اما برخی کارخانه‌ها نیز ثابت بودند.

همچنین ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی هم افزیش 300 تومانی را در اکثر کارخانه‌ها تجربه کردند تعدادی از کارخانه‌ها نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند. قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز با روند افزایشی بازار همراه شده و در عمده شرکت‌ها افزایش 100 الی 400 تومان داشتند.

به گزارش آهن پرایس، آنطور که از آمار موجود برمی‌آید کلیه مبادی فروش روز گذشته رو به افزایش بودند اما همانطور که اشاره شد متقاضی به دلیل نبود چشم‌اندازی روشن و شفاف از آینده اقتصاد ایران و اوضاع کشور، درحال ارزیابی قیمت‌ها است و تقاضای مؤثری در بازار مشاهده نمی‌شود.

گزارش‌ها از بازار جهانی فولاد نیز حاکی از افزایش قیمت‌ها و اثر تدریجی آن در بازارهای داخلی و صادراتی است، در همین راستا نرخ سنگ آهن چین که تا 80 دلار ریزش کرده بود تا روز جمعه مجددا افزایش یافت و به 110 دلار رسید و این در حالی است که شمش صادراتی ایران 445 دلار محاسبه شد.

برای تبیین چشم‌انداز بازار فولاد نیاز است چند فاکتور مهم را مدنظر داشته باشیم که شامل 1- روند جهانی قیمت فولاد؛ 2- نوسانات قیمت دلار در بازار داخلی و 3- تقاضای صادراتی می‌شود.

آنچه در بازار ارز اتفاق می‌افتد بر کسی پوشیده نیست و می‌توان گفت براساس واقعیت‌های کشور بعید به‌نظر می‌رسد به این زودی شاهد اصلاح و عقب‌نشینی قیمت دلار باشیم. افزایش ناگهانی قیمت دلار اثرات منفی روی سایر بازارهای مالی و موازی خواهد گذاشت که در بازارهای نقدشونده مانند طلا به سرعت مشاهده می‌شود و در بازارهای دیربازده مانند بازار مسکن، پس از مدتی نمایان خواهد شد.

سیر قیمت‌های صادراتی در بازار سنگ آهن و قراضه هم در حال حاضر رو به بالا گزارش می‌شود اما نمی‌توان به طور قطعی درباره رونق تقاضا در این بخش اظهار نظر کرد و باید دید در هفته جاری میلادی چه تحولاتی در این بازار رقم می‌خورد.

با این اوصاف می‌توان گفت با در نظر گرفتن مؤلفه‌های بنیادین اثرگذار بر بازارهای صادراتی که شامل نرخ دلار، نرخ مواد اولیه، روند بازارهای صادراتی چین و ... است، در کوتاه مدت اوضاع این بازار مثبت خواهد بود و در هفته پیش رو تأثیرات افزایش قیمت مواد اولیه در بازار صادراتی ایران نیز مشاهده خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: شیب تند افزایش قیمت آهن

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که امروز حدود 237 هزار و 710 تن محصول فولادی عرضه می‌شود که از میزان حدود 161 هزار و 210 تن به شمش بلوم اختصاص دارد که قیمت آن 13 هزار و 552 تومان در نظر گرفته شده است. طبق این آمار حجم این دوره از عرضه شمش کاهش 25 درصدی داشته و نرخ پایه آن نیز حدود 1/9 درصد افزایشی بوده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)