افت مصرف فولاد و نبود نقدینگی

افت مصرف فولاد و نبود نقدینگی

گزارش‌ها از بازار محصولات صادراتی ایران حاکی است که در یک هفته گذشته نرخ اسلب صادراتی ایران بدون تغییر بود که حدود 430 دلار اعلام شد؛ قیمت بیلت صادراتی ایران هم در هر تن 478/5 دلار اعلام شد...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار محصولات صادراتی ایران حاکی است که در یک هفته گذشته نرخ اسلب صادراتی ایران بدون تغییر بود که حدود 430 دلار اعلام شد؛ قیمت بیلت صادراتی ایران هم در هر تن 478/5 دلار اعلام شد که بیانگر افزایش 3/2 درصدی نرخ این محصول بود که رقمی معادل 15 دلار است.

شمش صادراتی نیز نسبت به کف قیمت این محصول در سال جاری 8/7 درصد افزایشی بوده است اگرچه هنوز قیمت‌ها فاصله زیادی تا رسیدن به سطوح قابل قبول دارند. گزارش‌ها از نرخ شمش صادراتی منطقه CIS این محصول با کاهش 1/9 درصدی از 530 دلار به 520 دلار رسید. نرخ اسلب صادراتی این منطقه نیز حدود 1/6 درصد افزایش پیدا کرد که نرخ آن در هر تن از 478 الی 492 دلار برآورد شد.

گزارش‌ها حاکی است که چین در صدد کاهش مدت قرنطینه از 10 روز به 7 روز است، که امید به بهبود تقاضا را در پی دارد. براساس گزارش‌ها جریمه 62 درصدی آهن وارداتی به شمال چین در روز پنجشنبه به 91/47 دلار در هرتن تغیر کرد که بیانگر افزایش 1/4 درصدی است.

پرمعامله‌ترین سنگ آهن دالیان در ماه ژانویه با 1/5 درصد افزایش در هر تن حدود 686 دلار قیمتگذاری شد. تحلیلگران ING بیان کردند که ما معتقدیم که این آرامش برای جذب بسیاری از خارجی‌ها به کشور کافی نیست زیرا دوره قرنطینه همچنان طولانی است.

با وجود این هنگامی که کاهش زمان قرنطینه آغاز شود، ممکن است کاهش بیشتری اتفاق بیفتد که این امر به رشد چین در سال آینده کمک خواهد کرد.

انجمن جهانی فولاد با اشاره به خطرات رکود اقتصادی و محدودیت‌های کرونایی و رکود در بخش املاک چین، کاهش 2/3 درصدی تقاضای جهانی فولاد در سال جاری را پیش‌بینی کرده است.

تورج امینی کارشناس صنعت فولاد در زمینه نبود نقدینگی و تبعات آن در بازار فولاد اظهار کرد: حذف مشوقات فولادی‌ها به تحمیل فشار توسط این شرکت‌ها منجر شده به طوری که عملکرد آنها را تحت تأثیر قرار داده است. به این صورت که حدود سه چهارم از محصولات عرضه شده در این بخش بدون خریدار است و یک چهارم آهن هم به صورت اعتباری معامله می‌شود و این یعنی در بازار کمبود نقدینگی وجود دارد که باعث می‌شود فولادسازان تحت فشار باشند.

این کارشناس صنعت فولاد در ادامه افزود: هفته اخیر از میلگرد عرضه شده تنها 8 درصد معامله شد و مابقی آن بدون خریدار باقی ماند. این روند موجب اعتراض فولادی‌ها نشد زیرا معاملات بورس کالا از حوزه فولاد مجزا است. برای نمونه شمش بلوم در بازار حدود 13 هزار و 900 تومان اعلام می‌شود درحالی که در بورس کالا حدود 15 هزار تومان معامله می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تداوم سقوط نرخ سنگ آهن

وی همچنین گفت: نبود متقاضی مصرف در بازار فولاد ناشی از نبود نقدینگی در بخش تولید است، از همین رو نمی‌توان این بخش‌ها را تحت فشار قرار داد؛ از دیگر سو در هفته‌های اخیر افزایش قیمتی در محصولات فولادی مشاهده نشد و فقط قیمت میلگرد رشد نسبی داشت که دلیل آن هم این است که متقاضی میلگرد مردم هستند و محصولات دیگر چندان مورد استفاده مردم عادی قرار نمی‌گیرد از همین رو ممکن است رونق صادرات این محصولات به بهبود اوضاع فعلی بینجامد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)