افزایش قیمت آهن همگام با دلار

افزایش قیمت آهن همگام با دلار
افزایش قیمت آهن همگام با دلار

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات پس از رکودی سنگین و ثبات در غالب مبادی فروش که از ابتدای هفته در بازار آهن حکم‌فرما بود، روز گذشته را با نوسانات قابل ملاحظه‌ای سپری کرد. به طوری که در آغاز روز قیمت آهن آلات...

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات پس از رکودی سنگین و ثبات در غالب مبادی فروش که از ابتدای هفته در بازار آهن حکم‌فرما بود، روز گذشته را با نوسانات قابل ملاحظه‌ای سپری کرد.

به طوری که در آغاز روز قیمت آهن آلات با ثبات اعلام می‌شد اما طولی نکشید که قیمت‌ها به ویژه  نرخ میلگرد آجدار، افزایشی شد و حتی برخی از کارخانه‌های قیمت دوم اعلام کردند.

پس از مدت‌ها بازار آهن نیز با بازر ارز همسو شده و شاهد افزایش نرخ این دو بازار بودیم. با سرعت گرفتن صعود قیمت دلار در روزهای اخیر، هر دلار آمریکا در برابر ریال ایران، روز گذشته در آستانه ورود به کانال قیمتی 30 هزار تومانی قرار گرفت.

روند صعودی قیمت دلار که به تدریج از نیمه دوم اسفند سال گذشته گذشته استارت خورده بود در روزهای اخیر سرعت بیشتری گرفته است به طوری که روز گذشته در بازار آزاد به قیمت 29 هزار و 800 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

به گزارش آهن پرایس، در دو روز گذشته شاهد تحرکات جزئی در بازار آهن و فولاد بودیم به طوری که همسو با سایر بازارها و کالا، نرخ آهن آلات نیز رو افزایش گذاشت.

به این صورت که میلگرد آجدار که عموما در رأس نوسانمات بازار آهن قرار دارد روز گذشته در برخی مبادی فروشی دو بار اعلام قیمت شد. اگرچه برخی آهن‌فروشی‌ها همچنان قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند اما جو غالب بازار افزایشی بود که به طور میانگین 50 الی 150 تومان محاسبه شد.

اما قیمت روز نبشی و ناودانی چندان تحرکی نداشت و همچنان شاهد این محصولات در عمده شرکت‌ها بودیم. قیمت روز پروفیل و انواع لوله گازی، داربستی و ... نیز از این امر مستثنا نبوده و تقریبا با ثبات قیمت همراه بودند.

اما قیمت روز تیرآهن با جو جدید بازار همراه شده و تمایل به افزایش داشت به طوری که تیرآهن کیلویی حدود 50 الی 100 تومان افزایش داشت همچنین در بخش تیرآهن شاخه‌فروشی نیز با افزایش 20 الی 30 هزار تومانی همواجه بودیم، اما برخی شرکت‌ها همچنان ثبات قیمت داشتند.

قیمت ورق استیل، وررق سیاه و انواع آن نیز با افزایش 500 تومانی اعلام شد، ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز با افزایش 200 الی 300 تومانی اعلام قیمت شد.

آنچه روز گذشته در کلیه بازارها رخ داد، افزایش قیمت در همه بخش‌ها بو که به نظر می‌رسد بازار آهن و فولاد از این قافله عقب نمانده و نرخ مقاطع فولادی رو به افزایش گذاشت، اگرچه نمی‌توان به طور قطع گفت که این افزایش‌ قیمت در بازار آهن تداوم دارد و باید منتظر تأثیر تصمیمات سیاسی و اقتصادی و برخی عوامل دیگر در این بازار باشیم و نمی‌توان به طور صریح و روشن روند کلی بازار را تعیین کرد.

به نظر می‌رسد تحرکی که در بازار آزاد ایجاد شد حاصل نوسانات مثبت نرخ دلار و رونق معاملات بورس کالا باشد، اگرچه نمی‌توان سایر عوامل مؤثر مانند اخباری اقتصادی و سیاسی را نیز نادیده گرفت اما افزایش قیمت‌ آهن با توجه شرایط فعلی که در همه بازارهای کشور ایجاد شده و همچنین با توجه به افزایش نرخ دلار، چندان بعید و دور از انتظار نیست.

در بورس کالای روز گذشته نیز شاهد رونق معاملات برخی محصولات فولادی بودیم که این امر برای بازار آزاد نتایج مثبتی در پی خواهد داشت. به این صورت که میلگرد عرضه شده به طور میانگین به قیمت 16 هزار و 330 تومان به فروش رسید که این رقم در مقایسه با آخرین عرضه 0/2درصد کمتر بود. اما به طور کلی میزان تقاضای این محصول در مقایسه با عرضه پیشین رشد داشت.

مورد دیگری که بحث و چالش‌های حاشیه آن همچنان ادامه دارد، تأیید و تکذیب اعمال محدودیت مصرف برق صنایع فولادی در ماه‌های پیش رو است.

محمدرضا هوشمند مدیرعامل شرکت رایان تجارت در این زمینه اظهار کرد: یکی از مشکلات زیرساختی صنایع فولادی کمبود انرژی است که همچنان حل نشده باقی مانده و ظاهرا توسط وزارت نیرو، نفت و صنعت تدبیری نیز برای آن اندیشیده نشده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اصلاح قیمت‌ها در بورس کالا

وی در ادامه افزود: مشکلی که در تأمین برق داریم به عقب ماندن از هدف سالانه تولید محصولات فولادی و از دست دادن بازارهای بین‌المللی صادراتی منجر خواهد شد.

هوشمند گفت: محدودیت‌های سال گذشته به کاهش تولید و حتی تعطیلی برخی واحدهای تولیدی منجر شد و این درحالی است که امسال نیز زمزمه‌های کاهش و قطعی مصرف برق به گوش می‌رسد.

به اعتقاد هوشمند قطعی برق تنها به آسیب صنایع بالادستی فولاد منجر نمی‌شود و این فرصت مناسبی برای کارخانه‌های القایی جهت انبار محصولات مورد نیاز است تا در شرایط قعطی انرژی در امر تولید چالش‌های زیادی نداشته باشند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)