تلاش نافرجام برای ثبات بازار آهن

تلاش نافرجام برای ثبات بازار آهن

در چند روز گذشته کمیته مدیریت بازار تصمیماتی در جهت کنترل بازار فولاد اتخاذ کرده و رئیس کل بانک مرکزی هم اقداماتی جهت کنترل نرخ دلار صورت داده است اما آنطور که از اوضاع بازارها برمی‌آید این اقدامات هنوزو از قوه به فعل نرسیده و چندان که باید تا کنون اثرگذاری خاصی نداشته است...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن حاکی است که با وجود تلاش‌ها و اجرای مصوبات کمیته مدیریت بازار جهت کنترل و تعدیل نرخ روز آهن آلات، اما گویا آقای بازار تمایلی به ثبات قیمت‌ها نداشت و به دنبال سیگنال منفی جهت تداوم روند افزایشی بود، به طوری که به رغم ثبات نسبی در برخی از مبادی فروش، بسیاری از شرکت‌ها همچنان قیمت‌ها را افزایش دادند.

در شرایطی که نرخ ارز در هفته‌های اخیر جهش تاریخی تجربه کرد، بانک مرکزی با کنترل این بازار چموش به راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا پرداخت. قیمت دلار که در هفته جاری به بیش از 50 هزار تومان نیز رسید، به‌رغم راه‌اندازی این مرکز تغییر چندانی در نرخ دلار آزاد مشاهده نشد و با چسبندگی در کانال 49 هزار تومان در حوالی کانال 50 هزار تومانی شناور بود.

گویا نخستین نرخ معامله در این مرکز 41 هزار و 549 تومان و نرخ حواله هم 36 هزار و 130 تومان ثبت شده است. گفتنی است هدف بانک مرکزی از ایجاد چنین مرکزی که براساس مصوبه شورای پول و اعتبار راه‌اندازی شده، ایجاد مرجعیت قیمت، افزایش حجم معاملات رسمی و سهولت دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا است.

بررسی نوسانات روزانه بازار آهن

روز گذشته نیز افزایش‌های جسته‌گریخته قیمت‌ها در اغلب زیرمجموعه‌های بازار فولاد همچنان تداوم داشت، به این صورت که افزایش قیمت روز میلگرد در شماری از کارخانه‌ها حدود 100 الی 500 تومان اعلام شد و برخی از مبادی فروش نیز تغییر قیمت نداشتند.

گفتنی است براساس آمار قیمت میلگرد آجدار از ابتدای سال جاری تا کنون حدود 9 هزار و 800 تومان افزایش داشته که رقمی معادل 55 درصد است. قیمت میلگرد استاندارد روز گذشته بین 26 هزار و 700 تومان الی 28 هزار تومان بود. متوسط نرخ این محصول هم 27 هزار و 325 تومان گزارش شد که بیانگر افزایش 800 تومانی در دو روز گذشته است.

برخی ضخامت‌های قیمت روز ورق سیاه در کارخانه‌های فولاد مبارکه، اکسین و ... بین 300 الی 600 تومان افزایش قیمت داشت، چند کارخانه هم تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند. قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز همچنان افزایش چشمگیری را تجربه کردند.

قیمت نبشی، ناودانی و سپری هم در چند کارخانه افزایش 100 الی 1000 تومانی داشت، چند کارخانه هم کاهش 100 الی 400 تومانی اعمال کردند و شماری از کارخانه‌ها نیز بدون تغییر قیمت بودند.

قیمت قوطی پروفیل نیز در عمده شرکت‌ها افزایش 200 الی 1000 تومانی داشت و در این میان پروفیل نیکان بین 100 الی 200 تومان اصلاح قیمت داشت. قیمت لوله داربستی، صنعتی و سایر لوله‌ها هم در عمده شرکت‌ها با افزایش 200 الی 1000 تومانی اعلام شدند.

قیمت روز تیرآهن نیز در بخش شاخه‌فروشی در شماری از کارخانه‌ها از 50 الی 200 هزار تومان افزایش داشت. براساس آمار از ابتدای سال تا کنون قیمت تیرآهن نیز حدود 15 هزار و 200 تومان در هر کیلو افزایش داشته که معادل 93 درصد برآورد شده است همانطور که واضح است این محصول در طول یک سال تقریبا دو برابر افزایش قیمت داشته است.

همانطور که در تحلیل روز گذشته بیان کردیم کمیته مدیریت بازار در صدد اصلاح بازار فولاد است و رئیس کل بانک مرکزی هم اقداماتی جهت کنترل نرخ دلار صورت داده است اما تا این لحظه هیچ کدام از این راه‌حل‌ها آنطور که باید اثرگذار نبوده و تغییر خاصی در بازارها در جهت کنترل قیمت‌ها مشاهده نشده است.

روند بازار در روز گذشته به این صورت بود که در ابتدای روز بازار فولاد آرام‌تر به نظر می‌رسید اما با نزدیک شدن به اواسط روز برخی فروش خود را بستند و شماری دیگر مجددا افزایش قیمت‌ها را در پیش گرفتند که به نظر می‌رسد این سوگیری‌های بازار موازی با روند نرخ دلار بود.

آنطور که از عرضه‌های بورس کالای امروز به نظر می‌رسد برخلاف اقدامات بالقوه کمیته مدیریت بازار جهت تعدیل قیمت‌ها، شاهد مواردی هستیم که تصمیمات اتخاذ شده را خنثی می‌کند؛ به‌عنوان مثال برخی مبادی که به عبارتی وزنه تعادلی بازار بودند امروز عرضه‌ای نداشتند، همچنین حجم عرضه‌ها نیز به شدت کاهش یافته است.

ضمن اینکه قرار بود عرضه‌های اعتباری حذف شوند اما امروز نیز در برخی ردیف‌ها عرضه‌های اعتباری مشاهده می‌شود. با این اوصاف گویا مقاومت سختی برای کاهش یا دست کم ثبات قیمت‌ها وجود دارد که بالفعل شدن این مصوبات و اثرگذاری آن را زمان‌بر می‌کند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه  کنید: توقف نسبی جهش نفسگیر قیمت آهن

گزارش‌ها از حجم عرضه‌های امروز در بورس کالا حاکی است که حدود 45 هزار و 915 تن میلگرد عرضه شده که قیمت آن 23 هزار و 448 تومان در نظر گرفته شده است. گفتنی است حجم عرضه این محصول حدود 23 درصد کاهشی بوده و قیمت آن 18/5 درصد رشد کرده است.

همچنین حدود 20 هزار و 638 تن تیرآهن عرضه شده است که نرخ پایه آن 21 هزار و 778 تومان تعیین شده است. گفتنی است نرخ تیرآهن حدود 2 درصد افزایش داشته و حجم آن نیز 27 درصد نسبت به عرضه پیشین کاهش داشته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (8)

  • علیرضا
    علیرضا 1401/12/06 - 11:42 پاسخ

    سرشان بخوره این مدیریت خیلی کمتر از اونی بودند که گارد می گرفتند .مصالح ساختمانی را با قیمت مناسب تحویل مردم بده خودشان می‌سازند نرو به چین برا گدایی مسکن سازی .فقط حرف و وعده

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/12/06 - 19:28

      ما هم امیدواریم شرایط بهتر بشه

  • فرها
    فرها1401/12/04 - 18:30 پاسخ

    ای بابا. بخدا خسته شدیم هر روز قیمت تغییر داره واقعا این ایران است

  • علی جعفری
    علی جعفری1401/12/04 - 16:43 پاسخ

    اوضاع خیطه کاکو

  • رحمان
    رحمان1401/12/04 - 01:29 پاسخ

    این تازه اولشه ، بعد از عید دیدن داره اقتصاد رییس جمهوری محبوب و باسواد جمهوری اسلامی...خخخخخ

  • Hassansoltani
    Hassansoltani1401/12/03 - 20:45 پاسخ

    دست از تحلیل بردارید، ازاین تحلیلهای بی اثر زیاد شنیدیم، فکری به حال این بازار کنید،عمل کنید، نه تحلیل

  • ناشناس
    ناشناس1401/12/03 - 18:00 پاسخ

    نظر دهندگان دیگر مرده اند چرا که یک کیلو آهن ۳۰۰۰۰تومان

  • مهدی
    مهدی1401/12/03 - 17:52 پاسخ

    دروغ پشت دروغ تا کجا