توقف نسبی جهش نفسگیر قیمت آهن

توقف نسبی جهش نفسگیر قیمت آهن

افزایش عرضه محصولات فولادی، اثر اعمال شرایط جدید کمیته مدیریت بازار و اثر بازار مرکز مبادله ارز و طلای مدل روسی تصمیماتی است که تا حدودی ثبات نوسانات هیجانی کلیه بازارها را در پی داشته است...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن حاکی است کلیه زیرمجموعه‌های بازار فولاد داخلی روز گذشته نیز همچنان افزایش قیمت‌ آهن آلات را اعمال کردند و مبادی فروش یا یکدیگر در رقابت بودند.

بازار ارز نیز رکورد جدیدی ثبت کرد و پس از توقف جزئی قیمت دلار در کانال 49 هزار تومانی کانال 50 هزار تومانی را نیز فتح کرد و 200 تومان نیز از این کانال قیمتی فراتر رفت، به عبارتی این جهش قیمت روزانه دلار به افت ارزش پول ملی کشور منتهی شده و هر یک دلار حدود 500 هزار ریال مبادله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن

در پی تداوم افزایش قیمت‌ها روز گذشته نیز قیمت روز میلگرد حدود 200 الی 1000 تومان دیگر افزایش یافت تا قیمت پایه این محصول 26 هزار و 500 تومان اعلام شود و سقف نرخ آن نیز در سایزهای پایین‌تر به بیش از 29 هزار تومان برسد به عنوان نمونه قیمت میلگرد 12 ذوب آهن اصفهان روز گذشته 29 هزار و 200 تومان اعلام شد.

قیمت روز قوطی آهن نیز بین 500 الی 1500 تومان در اکثر مبادی فروش با افزایش قیمت همراه بود اما برخی از کارخانه‌ها هم اعلام قیمت نکردند، همچنین قیمت لوله داربستی، صنعتی، مبلی و سایر لوله‌ها نیز از 500 الی 1500 تومان در شماری از کارخانه‌ها رشد قیمت داشت.

انواع ورق‌ها نیز مانند سایر محصولات فولادی کماکان جهش قیمت داشتند به طوری که قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز بین 500 الی 1000 تومان افزایشی بود؛ قیمت ورق سیاه نیز در چند کارخانه 200 الی 1000 تومان افزایش قیمت داشت و چند کارخانه هم ثبات قیمت داشتند.

نرخ روز ناودانی ایرانی و اروپایی، نبشی و سپری نیز در اکثر شرکت‌ها با افزایش 100 الی 1000 تومانی همراه بودند. قیمت تیرآهن شاخه‌ای هم در عمده بنگاه‌ها بین 50 الی 150 هزار تومان افزایش داشت.

پس از لمس سقف تاریخی قیمت‌ها در همه بازارها، روز گذشته کمیته مدیریت بازار بالاخره قدم به میدان گذاشت و درصدد مدیریت و کنترل بازار برآمد. تصمیماتی که برای کنترل بازار اتخاذ شد موارد ذیل را شامل می‌شود:

  1. اتصال گاز صنایع تولیدی به ویژه در واحدهای آهن اسفنجی، برای افزایش تولید و عرضه و کاهش قیمت‌ها. قابل ذکر است براساس برخی شنیده‌ها از ابتدای اسفند گاز بسیاری از واحدهای فولادی وصل شده و فعالیت خود را از سر گرفته‌اند،
  2.  عرضه کل محصولات تولیدات شمش و آهن اسفنجی و اسلب در بورس کالا تا پایان اردیبهشت سال آینده،
  3. خرید آهن اسفنجی از بورس متناسب با تولید شمش فولادی و عرضه آن در بورس کالا،
  4.  افزایش شفافیت ماهانه به 80 درصد و سه ماهه به 90 درصد؛ گفتنی است این امر به کاهش موجودی انبارهای شمش و افزایش عرضه آن در بورس کالا می‌شود،
  5.  توقف عرضه اعتباری آهن اسفنجی، شمش و میلگرد.

مواردی که ذکر شد از جمله تصمیماتی است که برای کنترل سیر جهشی بازار اتخاذ شده و ممکن است با برخی انتقادات نیز همراه باشد اما در حال حاضر احتمال دارد مؤثر واقع شود؛ با وجود این همچنان روند بازار غیرقابل پیش‌بینی است و برای خرید هر نوع محصولی توصیه بر این است که بازار و روند آن به خوبی رصد شده و تصمیمات هیجانی گرفته نشود.

با توجه به اینکه در روز جاری با بازگشت جزئی نرخ دلار تا کانال 49 هزار تومان مواجه هستیم و برخی از واحدهای فولادی تولیدات خود را از سر گرفته‌اند و نیز با تصمیمات کمیته مدیریت بازار به نفع تقاضا، نمی‌توان گفت قیمت‌ها تا پایان سال اصلاح می‌شود و نباید انتظار بازگشت نرخ محصولات به کانال‌های پایین‌تر باشیم، اما ممکن است با این حدت و شدتی که طی چند هفته گذشته شاهد بودیم پرش قیمت نداشته باشیم و صرفا نوسان‌‌گیری جزئی رخ بدهد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در پیچ و خم بلاتکلیفی

در زمینه کنترل بازار ارز نیز گویا رئیس کل بانک مرکزی ورود کرده است و از امروز نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا کشف می‌شود. مرجع ارز و طلای کشور نیز مرکز مبادله خواهد بود؛اما در این بین نباید از اخبار سیاسی منفی واثرات روانی و حقیقی آنها در بازارها غافل شد، یکی از این اخبار اعمال پنجمین بسته تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)