رکود جهانی بازار آهن توام با توقف ساخت و ساز

تحلیل بازار آهن آلات
رکود جهانی بازار آهن توام با توقف ساخت و ساز

در دومین هفته آبان ماه  بازار آهن همچنان در ثبات نسبی به سر می برد. قیمت آهن آلات در غالب بازار ثابت اعلام شد و تقاضای چندانی نیز دربازار فعلی مشاهده نمی شود.

آهن پرایس: دومین هفته از آبان ماه با ثبات قیمت روز آهن آلات در غالب حوزه‌های بازار آهن آغاز شد؛ اما همچنان تقاضا ضعیف بود و بییشتر جمع‌آوری نقدینگی تاجران از کف بازار با نقد کردن LC مشهود بود.

دلار نیز پس از ورود به کانال 33 هزار تومانی روز شنبه نیز با کمی افزایش در همان کانال باقی ماند، به طوری که هر دلار در بازار آزاد حدود 33 هزار و 110 تومان مبادله شد.

تحلیل بازار آهن آلات

فضای غالب بازار آهن و فولاد عمدتا در قیمت میلگرد آجدار مشهود بود به این صورت که اکثر کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشتند اما کاهش 50 الی 200 تومانی در کارخانه میلگرد ذوب اهن اصفهان، فایکو و میلگرد بافق یزد مشاهده شد همچنین کارخانه میلگرد راد همدان و قائم اصفهان افزایش قیمت جزئی داشتند.

انواع ورق‌ها نوسانات متعددی داشتند به این صورت که قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی عمدتا ثابت اعلام شد؛ قیمت روز ورق آهن و انواع آن در برخی کارخانه‌ها تغییری نداشت اما چند کارخانه از جمله ورق سیاه فولاد مبارکه 100 الی 300 تومان کاهش داشت و در برخی ضخامت‌های کاویان نیز افزایش 300 تومانی مشاهده شد.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما افزایش 100 الی 200 تومانی در نبشی ناب تبریز و جاوید بناب مشاهده شد. قیمت قوطی و پروفیل روز گذشته در اکثر کارخانه‌ها افزایش 100 الی 300 تومانی داشت و نرخ لوله مبلی، مانیسمان و ... نیز با افزایش 100 الی 300 تومانی اعلام قیمت شد.

لیست قیمت هاش ترک و هاش ذوب آهن اصفهان

قیمت تیرآهن کیلویی و شاخه‌ای در عمده شرکت‌ها ثبات داشت اما قیمت آهن 14، 16، 18 و 24 با کاهش 10 الی 20 هزار تومانی اعلام قیمت شد و برخی سایزهای 12، 22، 27 و 30 با افزایش 20 الی 200 هزار تومانی همراه بود.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که حدود 52/6 درصد رقمی معادل یک میلیون و 99 هزار و 387 تن محصول فولادی از 2 میلیون و 89 هزار و 683 تن در بورس عرضه شد.

از این میزان 57 هزار و 730 تن به شمش بلوم اختصاص داشت که به نرخ پایه 15 هزار و 136 تومان عرضه شد اما تنها 2 هزار تن معادل 3/4 درصد از شمش عرضه شده به فروش رسید.

امروز نیز حدود 40 هزار تن آهن اسفنجی بریکت با قیمت 9 هزار و 152 تومان عرضه می‌شود، عرضه این دوره در مقایسه با عرضه هفته گذشته با کاهش حجم 4/7 درصدی دارد.

محمد صادق چیت ساز یکی از فعالان صنعتی در بازار آهن و فولاد اظهار داشت: در شرایط فعلی، بازار آهن در داخل کشور تحت تاثیر کاهش ساخت و سازهاست چرا که در شرایط فعلی غالب فعالیت های عمرانی متوقف شده اند و از سوی دیگر بازار جهانی نیز در رکود به سر می برد و نرخ آهن آلات در بازار جهانی نیز غالبا ثابت و کاهشی می باشد که بازار داخل نیز تحت تاثیر این شرایط نیز خواهد بود. 

شایان ذکر است محدودیت های انرژی گاز در زمستان نیز رفع شده است و در همین زمان صادرات انواع محصولات فولادی بر اساس مصوبه وزارت صمت نیز آزاد شده است که این مهم به عنوان نقطه عطفی در حوزه تولید می تواند باشد.

مدیریت  گاز صنایع 

رئیس سازمان سازمان بورس در مورد شرایط فعلی بازار بورس اظهار داشت: در شرایط فعلی بازار بورس روزهای سختی را پشت سر می گذارد و این مساله یکی از عوامل اثرگذار بر روند بازار و همچنین رفتار سرمایه گذاران در بازار بورس خواهد بود و ممکن است منجر به خروج پول از بازار سرمایه شود. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: ثبات قیمت آهن در یک ماه گذشته

در حال حاضر وزارت نفت در جهت مدیریت قطعی گاز صنایع، برنامه ریزی کرده است تا بدینوسیله حتی الامکان میزان تولیدات کاهش نیابد. 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)