مافیای قیمت در بازار مسکن

مافیای قیمت در بازار مسکن
مافیای قیمت در بازار مسکن

آهن پرایس: مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در رابطه با وضعیت بازار مسکن بیان کرد: عده ای از سازندگان به دنبال سودهای نجومی از بازار مسکن هستند که همین مسئله موجب ایجاد تنش و التهاب در بازار می شود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با انتقاد از...

آهن پرایس: مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در رابطه با وضعیت بازار مسکن بیان کرد: عده ای از سازندگان به دنبال سودهای نجومی از بازار مسکن هستند که همین مسئله موجب ایجاد تنش و التهاب در بازار می شود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با انتقاد از این موضوع که بعضی سازندگان در جهت القای چشم انداز افزایش قیمت در بازار مسکن به دنبال جوسازی هستند، گفت: برخی از فعالان حوزه ساخت وساز تنها برای ایجاد جو روانی در بازارمسکن، به افزایش قیمت ملک خود اقدام می کنند و دلایل و بهانه های آنها برای اینگونه جوسازی ها نامشخص می باشد.

او در رابطه با اظهار نظر برخی کارشناسان در رابطه با اینکه به واسطه افزایش قیمت هفته های گذشته سیمان، قیمت مسکن نیز می بایست افزایش یابد بیان کرد: به هیچ عنوان اجازه ای برای چنین دخالت هایی برای گران کردن مسکن از سوی ما داده نخواهد شد زیرا سیمان در قیمت تمام شده ساخت مسکن تاثیر بسیار اندکی دارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با تاکید بر این موضوع که سیمان یکی از مولفه های کم اثر در قیمت تمام شده مسکن است، افزود: فاکتوراصلی در قیمت مسکن، زمین می باشد ومولفه های دیگر همانند دستمزد، عوارض شهرداری، نظام مهندسی و مصالح ساختمانی در اولویت های بعدی قرار دارند.

خسروی با بیان اینکه 85 درصد از مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می شود، اظهار کرد: تولیدکنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی، چرا باید این بازار را با نرخ ارز تراز کنند؟ در این بین سازندگان نیز به محض اینکه قیمت یکی از مصالح افزایش می یابد، روی قیمت پیشنهادی خود چندین درصد اضافه می کنند. این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: به عنوان مثال قیمت فولاد 5 درصد افزایش پیدا می کند. اگر در قیمت تمام شده مسکن این نسبت را حساب کنیم شاید کمتر از یک صدم درصد باشد اما عده ای از سازندگان با ایجاد جو روانی در تلاش هستند قیمت خانه را هم 5 درصد گران کنند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نماید: چشم انداز قیمت مسکن در دولت بعد

وی بیان کرد: در شرایط فعلی بازار، اجازه ایجاد التهاب به این افراد داده نمی شود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در این میان همچنین در رابطه با پیش بینی وضعیت بازار مسکن گفت: بازار مسکن که در عین حال کند حرکت می کند، واکنش میان مدتی نسبت به نوسانات نرخ ارز نشان می دهد از این رو دولت می بایست تلاش کند قیمت ارز را در درجه اول در مدار ثبات نگه دارد.

وضع پایه های مالیاتی نیز در گام بعدی در جهت ثبات بازار خواهد بود. خسروی در این باره افزود: طرح مالیات بر خانه های خالی با اقدامات وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس، در مرحله اجرایی قرار گرفته است که همین موضوع زمینه ساز تلنگرهای مثبت در حوزه مسکن خواهد بود. خسروی تصریح کرد: با اجرایی شدن مالیات خانه های لوکس و مالیات بر عایدی سرمایه، قطع به یقین بازار مسکن با آرامش بیشتری مواجه خواهد شود.

 وی با بیان اینکه فعالان حوزه ساخت وساز مولد بخش پیشران مسکن هستند، افزود: هیچکس با سازندگان خوش نام و منصف مشکلی ندارد بلکه مشکل اصلی مرتبط با عده ای از سازندگان می باشد که خواهان دریافت سودهای 500 درصدی از بازار مسکن هستند. خسروی در پایان بیان کرد: امیدواریم بخش ساخت وساز به شرایط طبیعی خود بازگردد تا به این واسطه با افزایش عرضه مسکن، قیمت ها کاهش یافته و تمامی اقشار جامعه توانایی خانه دار شدن را بدست آورند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)