محرکه‌های فعلی افزایش قیمت آهن

محرکه‌های فعلی افزایش قیمت آهن

افزایش 30 درصدی کرایه حمل بار، محدودیت مصرف برق از 15 خرداد و روند افزایشی نرخ دلار از محرکه‌های اصلی افزایش قیمت آهن در اکثر زیرمجموعه‌های بازار داخلی بود که احتمالا به صورت تدریجی تا انتهای خرداد تداوم داشته باشد...

آهن پرایس: روز گذشته بازار آهن و فولاد پس از ثبات نسبی یک هفته‌ای در شماری از مبادی فروش روند افزایشی در پیش گرفتن اما قیمت روز آهن آلات در نیمی از کارخانه‌ها ثابت و تعدادی نیز کاهش قیمت داشتند.

روز گذشته قیمت دلار پس از توقف در کانال 52 هزار تومانی، نوسانات جزئی تجربه کرد اما در پایان روز گذشته در بازار آزاد حدود 52 هزار و 300 تومان مبادله شد. گفتنی است انتشار خبر احتمال اعمال بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران در روند افزایشی قیمت دلار بی‌اثر نیست و احتمال اینکه نرخ دلار تغییر کانال داشته باشد دور از انتظار نیست.

بررسی نوسانات قیمت آهن

قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار در شمار زیادی از کارخانه‌ها بین 100 تا 500 تومان افزایش داشت امابرخی از مبادی فروش هم قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند.

قیمت انواع مختلف تیرآهن از جمله تیرآهن هاش، قیمت تیرآهن لانه‌زنبوری و نیز تیرآهن معمولی در بخش شاخه‌فروشی در چند کارخانه افزایش 30 تا 100 هزار تومانی داشت اما تیراهن فایکو، کوثر اهواز، و کرمانشاه بین 50 تا 100 هزار تومان کاهش قیمت داشتند.

قیمت نبشی و سپری و قیمت انواع ناودانی ایرانی و اروپایی عمدتا بدون تغییر قیمت عرضه شدند اما در برخی کارخانه‌ها با افزایش 200 تومانی همراه بودند. انواع مختلف پروفیل در بسیاری از کارخانه‌ها افزایش قیمت داشتند به طوری که قیمت پروفیل، پروفیل گالوانیزه، پروفیل سبک، پروفیل صنعتی قیمت قوطی پروفیل Z و ... با افزایش 300 تا 900 تومانی همراه بودند؛ همچنین قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز نیز افزایشی بود به طوری که قیمت لوله گوشتی، لوله داربستی، مبلی و ... بین 300 تا 900 تومان افزایش داشتند.  

قیمت ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی همچنان در کلیه بنگاه‌ها بدون تغییر عرضه شدند؛ قیمت ورق سیاه نیز در غالب شرکت‌ها ثابت بود اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها بین 200 تا 500 تومان افزایش داشت.

گفتنی است افزایش 30 درصدی هزینه حمل اهن، افزایش نسبی نرخ دلار و سهمیه‌بندی برق صنایع که احتمالا از 15 خرداد عملی خواهد شد، مواردی است که روز گذشته به طور حقیقی و روانی در روند افزایشی قیمت روز میلگرد و آهن اثرگذار بود، اگرچه افزایشی یک تا دو درصدی قیمت‌ها که ناشی از افزایش کرایه حمل بار است، منطقی به نظر می‌رسد.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که از 202 هزار و 600 تن محصول فولادی عرضه شده، حدود 199 هزارتن از آن با استقبال خریداران مواجه شد، گفتنی است برای 139 هزار تن شمش بلوم حدود 231 هزار و 750 تن تقاضا ثبت شد که نرخ آن نیز 20 هزار و 229 تومان در نظر گرفته شده بود. گفتنی است بدون احتساب معاملات مچینگ کف قیمت روز میلگرد 23 هزار و 140 تومان و کف قیمت تیرآهن، نبشی و ناودانی هم 23 هزار و 765 تومان برآورد می‌شود.

به عبارتی نرخ پایه میلگرد بورسی حدود 25 هزار و 300 تومان اعلام می‌شود که با توجه به محدودیت مصرف برق و نوسانات افزایش نرخ دلار، افزاش پلکانی و تدریجی قیمت‌ها دور از انتظار نیست.

گفتنی است کاهش ورودی تقاضا روی شمش بورسی روز گذشته از محدودیت‌های سامانه بهین یاب نشأت می‌گیرد که این امربه افزایش تقاضای شمش در بازار و افزایش نرخ شمش قابل عرضه در بازار منجر شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش 30 درصدی هزین حمل آهن

امروز نیز حدود 16 هزار و 700 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان حدود یک هزار و 500 تن به ورق رنگی اختصاص دارد که نرخ آن 50 هزار و 972 تومان در نظر گرفته شده است. حدود 2 هزار تن ورق قلع‌اندود با قیمت 49 هزار تومان و ورق گالوانیزه G هم حدود 13 هزار و 200 تن با نرخ پایه 44 هزار و 554 تومان عرضه می‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)