پیش بینی نرخ مسکن 1401

پیش بینی نرخ مسکن 1401
پیش بینی نرخ مسکن 1401

آهن پرایس: ماه های پایانی سال 1400 با برجامی که فعلا نمی شود قطعی راجع به آن نظر داد و جنگ روسیه و اوکراین که بلاشک بازارهای موازی جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد و بازارهای آهن،فولاد ومسکن ،دلار ،طلا و حتی نرخ نفت نیز از این زنجیره مستثنا نیست. هرچند...

آهن پرایس: ماه های پایانی سال 1400 با برجامی که فعلا نمی شود قطعی راجع به آن نظر داد و جنگ روسیه و اوکراین که بلاشک بازارهای موازی جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد و بازارهای آهن،فولاد ومسکن ،دلار ،طلا و حتی نرخ نفت نیز از این زنجیره مستثنا نیست. هرچند در سال 1400 علی الظاهر نرخ مسکن نسبت به 1399 افزایش نداشته است اما رشد نرخ مقاطع ساختمانی و مصالح و حتی دستمزد به عنوان عامل بازدارنده در کاهش قیمت عمل کرده است. 
به دلیل اخبار مثبت منتشره در مورد مذاکرات وین انتظارات تورمی کاهش یافته است و از سوی دیگر ثبات نرخ ارز در آرامش بازار مسکن نیز تاثیرگذار بوده است و تعداد کثیری از خریداران بازار مسکن نیز چشم انتظار افت قیمت مسکن میباشند. 
قیمت مسکن در شهر تهران از حدود متری 15 الی 70 میلیون تومان است البته در جنوب تهران قیمت های پایین تر و در شمال تهران نیز نرخ های بالاتر نیز وجود دارد. 

قیمت مسکن طی سالهای 1396 تا 1400 افزایش چشمگیری داشت و نرخ رشد تورم مسکن از قدرت خرید پیشی گرفت اما در نیمه دوم سال جاری بازار خرید و فروش تقریبا رونق یافت ودر آذر و دی ماه به ترتیب 9772 و 9816 معامله مسکن منعقد شد که این رقم نشان دهنده رشد 282 درصدی نسبت به آذر سال 1399 و رشد 179 درصدی نسبت دی ماه سال گذشته میباشد. 
بر اساس آمار منتشره تعداد معاملات خرید و فروش مسکن به حدود 10 هزار فقره رسیده است که نسبت به سطح نرمال آن که 15 هزار معامله باید باشد نسبتا در فاصله مطلوبی قرار دارد و می تواند پیشرفت نماید.

عواملی که می توان به عنوان عوامل موثر بر رونق بازار مسکن برشمرد عبارت است از :
ثبات در بازارهای موازی
 ثبات نسبی نرخ طلا و ارز در یک محدوده ی نسبی
 ریزش بازار بورس 
 همچنین نگرش به بازار مسکن به عنوان یک دارایی امن در برابر حرکت سریع تورم  

براساس گزارش ها نیز سرعت رشد مسکن کاهش یافته است و نرخ رشد مسکن در سه ماه گذشته 1.2 درصد، 1.8درصد و 1.1 درصد بوده و رشد کل سالیانه آن 20 درصد می باشد در حالیکه در  دی ماه سال 99 نرخ افزایش قیمت مسکن 91 درصد و در سال 98، 41 درصد و در سال 97، 99 درصد بوده است. 

شایان ذکر است که میزان بازدهی بازار ارز نیز 8 درصد و برای سکه 4.2 درصد می باشد که همه این عوامل در نگرش مصرف کننده تاثیرگذار بوده و منجر به خرید ملک می شود. 

بر اساس نظرات کارشناسان بازار سرمایه در طی 30 سال گذشته بازار مسکن یکی از کم ریسک ترین بازارها محسوب می شود از همین رو زمانی که سطح ریسک سایر بازارها افزایش می یابد میزان تقاضا در بازار مسکن افزایش می یابد شاید بتوان اظهار داشت دلیل افزایش تقاضا در بازار مسکن طی ماه های اخیر نیز همین دلیل می تواند باشد چرا که خریدار قصد دارد اندوخته و سرمایه خود را برابر انتظارات تورمی حفظ نماید. بنابراین چنانچه در آینده قیمت مسکن کاهش پبدا کند منعکس کننده ی شرایط عمومی اقتصاد کشور است و می توان اظهار داشت نباید نگرانی از این بابت وجود داشته باشد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: انتظار کاهش قیمت مسکن

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است: مسکن یک دارایی امن محسوب می شود چرا که یک جمله نیز مرسوم است که از گذشته می گویند یک خانه بخر 5 سال نگه دار پس از آن خانه تو را 50 سال نگه میدارد. یا بعضا می گویند زمین بخر که دزد روی آن راه برود اما نتواند آن را بدزدد. تمامی جملاتی از این دست همیشه به امن بودن سرمایه شما در بازار مسکن اشاره دارد.

خسروی در مورد پیش بینی مسکن در 1401 اظهار داشت: چنانچه ثبات بازارهای موازی مسکن همچنان در سال آتی نیز ادامه یابد و مذاکرات هسته  ای به نتیجه مطلوب برسدهمچنین طرح 4 میلیون مسکن ملی در 4 سال آینده به نتایج هدفمندی برسد می توانیم چشم انتظار آرامش در بازار مسکن باشیم و دیگر نگران افزایش قیمت نباشیم. هرچند در هر صورت رشد نرخ مقاطع و میلگرد و تیرآهن و ورق و نبشی و .... و همچنین افزایش دستمزد امری بدیهی است اما امیدواریم همه تلاش ها در جهت کاهش یا تثبیت نرخ مسکن به کار گرفته شود. 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)