آغاز افزایش قیمت آهن و میلگرد

آغاز افزایش قیمت آهن و میلگرد

روز شنبه نوسانات افزایشی قیمت آهن آلات و قیمت دلار با تشدید تنش نظامی بین اسرائیل و فلسطین کلید خورد؛ به طوری که قیمت دلار با جهش ناگهانی از کانال 49 هزار تومانی امروز به کانال 51 هزار تومان رسید. افزایش قیمت آهن نیز ابتدا در بازار میلگرد رقم خورد و روند افزایشی قیمت پروفیل و قیمت ورق گرم هم همچنان تداوم داشت...

آهن پرایس: روز شنبه قیمت آهن آلات در نخستین روز فعالیت بازار آهن در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما در برخی حوزه‌ها شاهد افزایش قیمت بودیم و تعدادی نیز قیمت‌ها را با تأیید اعلام کردند؛ از جمله محصولاتی که با افزایش قیمت همراه بودند قیمت میلگرد آجدار، قیمت پروفیل و ورق گرم بود.

بازار ارز نیز روز گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بود و قیمت دلار پس توقف طولانی مدت در کانال 49 هزار تومانی با افزایش 700 تومانی وارد کانال 50 هزار تومان شد و در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد حدود 50 هزار و 550 تومان مبادله شد.

کارشناسان معتقدند دلار دو هدف 52 هزار و 55 هزار تومان را در پیش دارد که عدد 55 هزار تومان معادل ارزش ذاتی دلار با توجه به رشد نقدینگی بین 7-8هزار همت در پایان سال است.

نوسان افزایشی آهن در نیمه مهرماه

روز شنبه بهبود و افزایش قیمت در بازار صادراتی شمش ایران و افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و لمس رقم روانی ۵۰ هزار تومان و بازگشت به این کانال قیمتی پس از سه ماه، دو عامل مهمی است که به تحریک تقاضای آهن اسفنجی و استقبال چشمگیر از این محصول را رقم زد.

مضاف بر این با تشدید تنش نظامی بین فلسطین و اسرائیل قیمت شمش و قیمت روز میلگرد در مسیر افزایشی قرار گرفتند به طوری که قیمت میلگرد آجدار در برخی از کارخانه‌ها بین 100 تا 300 تومان افزایش یافت. قیمت میلگرد که پروفیل کاربردی و اساسی در غالب صنایع به شمار می‌رود غالبا پیشگام نوسانات بازار آهن قرار می‌گیرد و کوچکترین تغییر و سیاستی، ابتدا در قیمت روز میلگرد آجدار نمایان می‌شود از همین رو از رویداد روز گذشته هم بی‌نصیب نماند و شاهد افزایش قیمت این محصول در برخی مبادی فروش بودیم.

در این میان قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان با افزایش 150 تومان در هر کیلو حدود 24.950 تومان به فروش رسید. قیمت میلگرد نیشابور هم با 100 تومان افزایش 23.860 تومان اعلام شد. اما قیمت میلگرد امیر کبیر حدود 100 تومان در هر کیلو کاهش داشت و هر کیلو از این میلگرد حدود 23.500 تومان به فروش رسید؛ قیمت میلگرد ابرکوه هم 23.500 تومان گزارش شد که با کاهش 100 تومانی همراه بود.

قیمت میلگرد در مهرماه

ماه

میلگرد نیشابور

میلگرد ذوب آهن

میلگرد ابرکوه

هفته اول مهر

24.210

25.100

23.900

هفته دوم مهر

23.910

24.800

23.700

قیمت قوطی آهن و قیمت ورق نازک هم که به دنبال فرصتی برای افزایش قیمت هستند؛ با توجه به افزایش نرخ دلار و بروز اخباری سیاسی منفی در روز شنبه، این محصولات فولادی در برخی از کارخانه‌ها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

به همین ترتیب قیمت ورق سیاه در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت ورق آهن فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها افزایش 200 تومانی داشت. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و قیمت ورق رنگی و انواع ورق سرد در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شدند.

به همین ترتیب قیمت پروفیل نیز در برخی مبادی فروش ثابت اعلام شد اما چند کارخانه هم افزایش قیمت داشتند به طوری که قیمت پروفیل نیکان با با افزایش 300 تومانی در هر کیلو 37.100 تومان اعلام شد؛ قیمت پروفیل تهران هم 300 تومان افزایش داشت و ضخامت 2 میل این محصول 37.500 تومان گزارش شد. براساس نمودار قیمت پروفیل نیکان در فصل تابستان، نرخ پروفیل با روند تدریجی افزایشی همراه بوده است.

قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله مبلی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم که تابع قیمت پروفیل آهنی هستند، در غالب مبادی فروش ثبات داشتند و در تعداد محدودی از کارخانه‌ها هم افزایش قیمت داشتند.

قیمت روز تیرآهن که معمولا بعد از بازار میلگرد دومین بازاری است که دچار نوسان می‌شود، روز گذشته روند نسبتا ثابتی داشت و اکثر کارخانه‌ها تیرآهن را بدون تغییر قیمت عرضه کردند و تنها قیمت تیرآهن اصفهان در برخی سایزها نوسان داشت.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی، قیمت ناودانی اروپایی و قیمت سپری هم در کلیه مبادی فروش ثبات داشتند. قیمت نبشی ناب تبریز هم مچنان بدون تغییر عرضه شد و قیمت نبشی 5 میل 50*50 در هر کیلو حدود 24.900 تومان به فروش رسید.

همانطور که در تحلیل روز گذشته با عنوان«اوضاع بازار آهن در نیمه دوم سال» نیز بیان شد افزایش قیمت در نیمه دوم سال به ویژه از ماه آبان قابل پیش‌بینی بود اما با بروز حملات نظامی بین اسرائیل و فلسطین این امر زودتر محقق شد؛ به طوری که به دنبال آن قیمت دلار و قیمت آهن آلات در برخی حوزه‌ها افزایش یافت.

همانطور که دیروز هم اشاره شد با توجه مجموعه پارامترهایی که بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛کنترل قیمت آهن و میلگرد در نیمه دوم سال دشوارتر خواهد بود مگر اینکه میزان مداخلات و سیاست‌های دستوری دولت بیشتر شود.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که از 109 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده، به طور کامل معامله شد و تقاضای 1.8 برابر نبست به عرضه ثبت کرد. میانگین قیمت آهن اسفنجی 12.740 تومان اعلام شد که بیانگر افزایش 4.1 درصدی نرخ این محصول است که البته حاصل عرضه‌های اعتباری است. به عبارتی بازار آهن اسفنجی زود از همیشه حرکت رو به جلو را شروع کرد و تقاضا و رقابت خوبی نیز روی این محصول ثبت شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اوضاع بازار آهن در نیمه دوم سال

امروز نیز حدود 20 هزار تن آهن اسفنجی بریکت عرضه می‌شود که نرخ پایه آن 13.632 تومان در نظر گرفته شده است و 15 هزار تن نیز آهن اسفنجی عرضه می‌شود که نرخ این محصول نیز در هر کیلو 11.626 تومان تعیین شده است.

در پایان می‌تون گفت روند افزایشی بازار آهن امروز به طور نسبی آغاز شده و در ابتدا با افزایش‌ 100 تومانی وارد عمل شدند. مجموع پارامترهای موجود آدرس افزایش قیمت‌ها در بازه زمانی فعلی را می‌دهند اما اینکه این روند تا چه زمانی تداوم دارد و بازارساز چه اقدامی در این زمینه خواهد کرد، چندان قابل پیش‌بینی نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • رامین
    رامین1402/07/17 - 17:21 پاسخ

    یعنی چی که جنگ یه جا دیگه شده..بازار ما بهم ریخت!!! مملکت نیسکه!!!