اختلاف 2 هزار تومانی قیمت میلگرد

اختلاف 2 هزار تومانی قیمت میلگرد

گزارش‌ها از قیمت آهن الات داخلی حاکی است با توجه به وجود اختلاف هزینه تولیدکنندگان بخش خصوصی با تولیدکنندگان بزرگ؛ این موضوع که میلگرد نرخ کف بازار در فاصله ۷ درصدی با شمش در بازار، زیر قیمت بورس کالا؛ در دسترس خریداران قرار دارد؛ غیرقابل انکار است...

آهن پرایس: قیمت آهن آلات روز دوشنبه در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی روند نسبتا ثابتی داشت برخی مبادی فروش کاهش قیمت داشتند اما برخی محصولات هم با افزایش جزئی همراه بودند.

قیمت دلار هم همچنان بین دو کانال 50 و 51 هزار تومانی در نوسان بود و در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد روی کانال 51 هزار تومان بسته شد.

قیمت میلگرد آجدار در بیشتر شرکت‌ها ثابت اعلام شد؛ چند کارخانه هم محصولات خود را با کاهش 100 تا 200 تومانی عرضه کردند. قیمت میلگرد نیشابور حدود 250 توامن کاهش داشت و قیمت هر کیلو از این محصول حدود 22 هزار و 760 تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن نیز در عمده کارخانه‌ها ثابت اعلام شد و قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها بین 10 تا 100 هزار تومان کاهش داشت. قیمت روز نبشی و قیمت ناودانی در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت نبشی ناب تبریز افزایش 200 تومانی داشت.

 قیمت ورق سیاه نیز در بیشتر شرکت‌ها ثبات داشت اما برخی ضخامت‌های ورق آهن فولاد مبارکه بین 100 تا 200 تومان افزایش داشت ولی قیمت ورق سیاه اکسین اهواز افزایشی اعلام شد. قیمت ورق استیل، قیمت ورق گالوانیزه و انواع ورق سرد در کلیه مبادی فروش ثبات داشتند.

قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل صنعتی و انواع پروفیل‌ها در غالب مبادی فروش کاهش 100 تا 500 تومانی داشت اما قیمت پروفیل تهران و قیمت پروفیل جهان بدون تغییر عرضه شدند. قیمت پروفیل ضخامت 2 میل فولاد مبارکه روز گذشته 38.700 تومان اعلام شد. قیمت لوله مبلی، قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربست و انواع لوله‌ها نیز با کاهش 100 تا 500 تومانی همراه بودند.

تکذیب کاهش 4 درصدی قیمت میلگرد

اوضاع بازار آهن و فولاد کماکان اظهار من‌الشمس بوده و در رکود عمیقی به سر می‌برد. در گزارش روز گذشته محتوایی مبنی بر احتمال کاهش 4 درصدی قیمت میلگرد با قیمت شمش مطرح شد، اما شنیده‌ها حاکی است که انجمن نورد این خبر را تکذیب کرده است.

اختلاف هزینه بین نوردسازان کوچک و خصوصی با نوردی‌های بزرگ امری غیرقابل انکار است؛ البته باید گفت در حال حاضر نیز قیمت میلگرد بازار با اختلافی 7 درصدی با نرخ میلگرد بورسی اعلام شود.

به این صورت که کف و سقف قیمت میلگرد سایز 14 تا 25 در بازار بین 22 تا 24 هزار تومان اعلام می‌شود که این فاصله قیمت حدود 2 هزار تومان است.

در بررسی علل این اختلاف قیمت می‌توان عوامل متعددی را دخیل دانست به این صورت که برخی برندها مانند ذوب آهن از محبوبیت بیشتری بین خریداران داخلی و خارجی برخوردارند در نتیجه قیمت صادراتی این برند نیز از قیمت داخلی آن حمایت می‌کند.

همچنین به دلیل هزینه‌های بالای تولید، نوردسازان کوچک توان رقابت با تولیدکنندگان بزرگ را ندارد و به ناچار به تولید محصولات سبک وزن و سایز کوچک که غالبا در کارخانه‌های بزرگ تولید نمی‌شود، روی می‌آورند.

علاوه‌بر این شماری از نوردسازان به تولید میلگرد استاندارد و میلگرد سبک روی آورده‌اند. میلگرد سبک وزن به درخواست تقاضای داخلی در بحث شاخه‌فروشی در شاخه‌های انتهایی در برخی تولیدکنندگان تیرچه (به‌نوعی کم‌فروشی) به دلیل نظارت ضعیف؛ روز به روز بر محبوبیت آن افزوده شده و برخی نوردکاران در بخش خصوصی از این فضای ناسالم به وجود آمده به نوعی در رقابت با تولیدکنندگان دولتی که هنوز وارد فاز تولید محصول میلگرد سبک وزن نشده‌اند؛ متاسفانه مجبور به ورود شده‌اند.

افت معاملات شمش بورسی

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است با کاهش نوسان جزئی که از معاملات آهن اسفنجی نشأت گرفت نیمی از شمش عرضه شده دیروز معامله نشد؛ به این صورت که حدود 181 هزار و 645 تن شمش عرضه اما تنها 86 هزار و 450 تنم از آن معامله شد که معادل 47.6 درصد از کل عرضه این محصول بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش فاصله قیمت میلگرد و شمش

درحالی فروش شمش در بورس روز گذشته به نصف رسید که در عرضه‌های هفته گذشته با توجه به کمبود و افزایش قیمت آهن اسفنجی معاملات این محصول نیز رونق داشت اما در عرضه این هفته اثر آن معکوس بود و با توجه به رکود معاملات محصولات پایین دست، معاملات شمش کاهش داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • محمد رضا عبدی
    محمد رضا عبدی 1402/10/20 - 23:38 پاسخ

    بنظر شما ها قیمت میل گرد تا یک ماه اینده چقدر افزایش خواهد داشت یا عکس

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1402/10/23 - 16:34

      سلام وقت بخیر، میزان کاهش یا افزایش قیمت میل گرد به طور قطعی قابل پیش بینی نیست. برای اطلاع از اخبار بازار آهن روزانه صفحه اخبار سایت رو چک کنید.