افت جذابیت صادرات شمش فولادی

افت جذابیت صادرات شمش فولادی
افت جذابیت صادرات شمش فولادی

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، میزان صادرات شمش فولاد و محصولات فولادی در ماه‌ های نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. این افت در حوزه شمش و محصولات فولادی از دلایل گوناگونی نشات می‌گیرد. تا جایی‌که باید اذعان کرد کاهش ۲۳ درصدی

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، میزان صادرات شمش فولاد و محصولات فولادی در ماه‌ های نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. این افت در حوزه شمش و محصولات فولادی از دلایل گوناگونی نشات می‌گیرد. تا جایی‌که باید اذعان کرد کاهش ۲۳ درصدی صادرات محصولات فولادی خام در سایه جذابیت هرچه بیشتر بازار داخلی رقم خورده است. یعنی با رشد قابل ‌توجه نرخ فروش شمش، فروش این محصول در بازار داخلی سود بیشتری را برای این تولید کنندگان به همراه دارد. به همین دلیل، اولویت خود را به بازار داخلی اختصاص می ‌دهند. بدون تردید بهم ریختگی در ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز چنین سودجویی را صادر کرده است.

در ادامه باید به افت ۴۸ درصدی محصولات فولادی در ۴ ماه منتهی به پایان تیر ماه 99 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد، افت یاد شده به ‌دلیل افزایش قیمت تمام‌ شده این محصولات حاصل شده است؛ یعنی تولیدکنندگان میلگرد یا پروفیل، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات خود را با قیمت به مراتب بالاتر از نرخ‌های جهانی خریداری می‌کنند، در نتیجه قیمت تمام‌ شده تولیدات آنها بالا می‌ رود و دیگر امکان رقابت در بازار بین ‌المللی را نخواهند داشت. روش قیمت‌گذاری محصولات میانی فولادی مانند شمش و ورق را باید از دلایل اصلی رشد قیمت این محصولات دانست. این محصولات بر اساس نرخ‌ های جهانی و با احتساب نرخ ارز نیمایی قیمت ‌گذاری می‌شوند. از آنجا که قیمت ارز نیمایی از ابتدای سال 99 تاکنون رشد قابل توجهی داشته است و نرخ فروش فولاد نیز در بازار بین‌ المللی صعودی گزارش شده، افزایش قابل‌ توجه قیمت فولاد نیز دور از ذهن نخواهد بود.

در ادامه این زنجیره نرخ فروش محصولات فولادی به مصرف‌کننده نهایی نیز افزایش داشته است. این رشد قابل ملاحظه در درجه نخست مصرف‌کننده نهایی را متضرر می‌کند. در ادامه واحدهای تولیدی با مشکلاتی در روند خود روبه‌رو می‌شوند که به بیکاری نیروی انسانی آنها منجر خواهد شد. یعنی کارگران و قشر محروم، متضرر اصلی این شرایط خواهند بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)