افق تولید فولاد تا 1404

صادرات سنگ آهن نیازمند آسان سازی
افق تولید فولاد تا 1404

آهن پرایس: مدت هاست بازار فولاد دستخوش افت و خیز و رکود مکرراست از قیمت های دستوری که منجر به رانت می شود گرفته تا تیک طلایی و در نهایت امید به مذاکرات وین این بازار را تحت تاثیر قرار داده است...

آهن پرایس: مدت هاست بازار فولاد دستخوش افت و خیز و رکود مکرراست از قیمت های دستوری که منجر به رانت می شود گرفته تا تیک طلایی و در نهایت امید به مذاکرات وین این بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

در معاملات هفته گذشته در روز چهارشنبه 13 بهمن ماه 1400 ذوبی ها نرخ شمش فولاد را 10 تومان افزایش دادند، میلگرد 14 تا 28 نیشابور نیز افزایش قیمت 200 تومانی را در هرکیلو میلگرد اعمال داشت.

سعید عسگرزاده، دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور اظهار داشت: آسان سازی روند صادرات یکی از مهم ترین وظایف صمت است. در کشور ما بالغ بر یک میلیون تن سنگ آهن هماتیت مازاد تولید می گردد و در کشور عراق همین مقدار بازار مناسبی دارد بنابراین بهتر است هوشمندانه این است که محدودیت برای محصولات مازاد کشور اعمال نگردد بلکه بستر صادرات آن به کشور عراق فراهم گردد. 

زنجیره فولاد از تولید سنگ اهن هماتیت تا تولید کنندگان مواد اولیه نیاز به یک اهتمام پیوسته و هوشمندانه دارند.در زمینه مواد اولیه، امیرصباغ مدیر توسعه ایمیدرو بیان کرد: از آنجایی که قطعی های گاز بی تاثیر نبوده و اثرات خود را داشته است در نتیجه شرکت های بزرگ تولید کننده آهن اسفنجی خودشان در بازار مشتری محصولات خود شده اند و از دگر سو تقاضای واحدهایی القایی منجر به افزایش قیمت آهن اسفنجی شده است. 

صباغ افزود: در واقع افزایش تقاضای واحدهای القایی منجر به برهم خوردن توازن قیمتی و همچنین اعتراض واحدهای القایی نسبت به افزایش قیمت آهن اسفنجی طی یک ماه گذشته شد. از گذشته زنجیره عرضه و تقاضا و اثربخشی آن بر قیمت همواره پابرجا بوده و هست در بحث بازار آهن اسفنجی نیز همین حالت جریان دارد زمانی که رقابت خرید بین مشتریان زیاد است بلاشک قیمت ها افزایش می یابد و چنانچه این افزایش قیمت از حدی فراتر رود بر توازن زنجیره آسیب خواهد زد. 

افق تولید55 میلیون تن تا 1404 چه خواهد شد؟

مدیر ایمیدور در مورد افق تولید 55 میلیون تن تا 1404 اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی صنعت ما کمبود برق و گاز است و چنانچه این روند نابسامان ادامه یابد آنگاه هدف تولید فولاد در 1404 که 55 میلیون تن است محقق نخواهد شد.براساس برخی اظهارات بیان شده است که ممکن است در فصل تابستان بحث صادرات برق ایران کاهش یابد اما این اقدامات کفایت نمی کند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بررسی رونق بازار فولاد

بر اساس میزان تولیدات کنونی می توان پیش بینی داشت که تولید فولاد در سال جاری کاهشی 20 درصدی داشته است و در کوتاه مدت هم این مساله حل نخواهد شد فی الواقع این سرمایه گذاری زیر ساختی به یک بازه ی زمانی چهار ساله نیاز دارد.

استمرار پرداخت اقساط و هزینه های کارخانه ها در زمان قطعی برق


 نکته دیگری که در صنعت نیازمند توجه است در بازه های زمانی که قطعی برق وجود دارد و کارخانه ها فعالیت ندارند باز هم باید اقساط را پرداخت نمایند. کریم سلمانپور مدیر عامل فولاد آتیه خاورمیانه اظهار داشت: هزینه های جاری کارخانجات در زمانی که به دلیل قطعی برق و گاز هیچ بازده اقتصادی ندارند همچنان باقی است. شایان ذکر است با توجه به ظرفیت بالای تولید میلگرد و مقادیر مکفی در تولید و صادرات شمش فولادی با وجود قطعی های گاز و برق و خسارات محتمل از این قطعی ها باز هم مشکلی نخواهد بود و اهن الات مورد نیاز برای پروژه های عمرانی کشور و همچنین ساخت و ساز یک میلیون مسکن ملی نیز تامین است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)