انواع آهن آلات صنعتی و ساختمانی

انواع آهن آلات صنعتی و ساختمانی
انواع آهن آلات صنعتی و ساختمانی

آهن پرایس: در این مقاله برآنیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در زمینه آهن آلات ساختمانی و صنعتی در اختیارتان قرار دهیم. آهن آلات انواع متفاوتی دارد که براساس جنس، شکل و نوع مقطع به دسته‌های متفاوتی تقسیم میشوند. قطعا یکی از دلایل موثر بر انتخاب نوع مقاطع فلزی قیمت آهن آلات...

آهن پرایس: در این مقاله برآنیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در زمینه آهن آلات ساختمانی و صنعتی در اختیارتان قرار دهیم. آهن آلات انواع متفاوتی دارد که براساس جنس، شکل و نوع مقطع به دسته‌های متفاوتی تقسیم میشوند. قطعا یکی از دلایل موثر بر انتخاب نوع مقاطع فلزی قیمت آهن آلات مصرفی است. پس انتخاب درست نوع مقاطع فلزی میتواند یکی ازعوامل موثر بر هزینه تمام شده پروژه و یا سازه شما باشد.

انواع آهن آلات ساختمانی

تیر‌آهن: قطعا یکی از مهمترین و پرمصرفترین مقاطع فلزی که در ساختمان سازی کاربرد دارد تیرآهن است. نام انگلیسی آن BEAM  است و در گذشته از تیرهای چوبی در سازه‌ها استفاده میشده. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت تیرآهن‌های فولادی این محصول جایگزین تیرهای چوبی شد. تیرآهن به عنوان بنیادی ترین مقطع فولادی در ساختمان سازی به  حساب می آید. انواع متفاوت آن IPE، INP،H یا همان IPB است. طول شاخه‌های تیرآهن 12 متری است و از بهترین تولیدکنندگان آن میتوان به کارخانه ذوب آهن اصفهان اشاره کرد. از دیگر کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن فایکو، ماهان، یزد و کرمانشاه هستند. برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات صنعتی و ساختمانی از جمله تیرآهن میتوانید به سایت آهن پرایس مراجعه نمایید. 

ناودانی: یکی دیگر از پروفیل‌های پرکاربرد در ساختمان سازی ناودانی است که شکل ظاهری آن شبیه حرف U است و بیشتر جهت تقویت سازه و استفاده ترکیبی با تیرآهن، ساخت پله‌های اضطراری و آسانسور سازی مورد استفاده قرار میگیرد. از بهترین برندها میتوان به شکفته مشهد، ناب تبریز و آریان فولاد اشاره کرد. بخشی از ناودانی مورد نیاز کشور از کشورهای دیگر تامین میگردد.

نبشی: از دیگر پروفیل‌های ساختمانی نبشی یا Angle است که از حرف L برای نشان دادن آن استفاده میشود که دارای دو ضلع عمود بر هم است این اضلاع ممکن است به صورت مساوی یا نامساوی باشند. از نبشی برای تقویت اسکلت، نبشی کشی یا وال پست و ساخت قاب استفاده میشود. نبشی بال مساوی بیشتر کاربرد ساختمانی و نبشی بال نامساوی بیشتر کاربرد صنعتی دارد و از آن برای تولید دکل‌های برق استفاده میشود. نبشی ناب تبریز، شکفته مشهد، آریان فولاد، نبشی اسپیرال و منظومه از جمله کارخانه‌های معتبر در ساخت و تولید انواع نبشی است.

آهن پرایس خرید مطمئن آهن آلات صنعتی و ساختمانی

پروفیل‌های ساختمانی

به دسته ای از آهن آلات ساختمانی که دارای سطح مقطع و طول معینی هستند پروفیل اتلاق میشود. پروفیل‌ها به دو دسته باز یا بسته تقسیم میشوند.

پروفیل ساختمانی باز: اگر سطح ظاهری و تشکیل دهنده مقطع یک شکل هندسی باز باشد این نوع پروفیل، پروفیل باز است. از انواع پروفیل‌های باز میتوان به ناودانی، نبشی، تیرآهن و پروفیل زد اشاره کرد.
پروفیل ساختمانی بسته: اگر سطح ظاهری و تشکیل دهنده یک شکل هندسی بسته مانند دایره، مربع یا مستطیل باشد به این پروفیل بسته گفته میشود که شامل قوطی، انواع لوله مانند لوله مبلی و ... میشود.
قوطی: قوطی یکی از پروفیل‌ها با سطح مقطع مربع یا مستطیل است. در بازار به آن پروفیل هم گفته میشود. در ساخت قفسه‌های فلزی، خودروسازی،  ساخت درب و پنجره استفاده میشود.

ورق‌ها: یکی دیگر از مقاطع فولادی که در صنعت و ساختمان سازی کاربرد بسیار دارد ورق است. ورق ها اصولا دارای عرض ثابت و طول متغییر و ضخامت معینی هستند و به صورت رول یا شیت عرضه میشوند. در تولید ورق فولادی از دو روش نورد گرم و نورد سرد استفاده میشود. ورق سیاه حاصل خروجی فرآیند نورد گرم است و ورق روغنی از نورد سرد ایجاد میشود. ورق‌ها انواع متفاوتی دارد ورق سیاه، ورق رنگی، ورق روغنی و ورق گالوانیزه. 
ورق سیاه: این ورق به دلیل تولید از طریق فرآیند نورد گرم ظاهری تیره و کدر دارد و از آن در ساخت تانکر، ساخت دیگر پروفیل‌ها و تجهیزات کشاورزی که ظاهر کار اهمیت چندانی ندارد استفاده میشود.
ورق روغنی: این ورق جز ورق‌های کم ضخامت هستند معمولا ضخامت این ورق‌ها از 0.3 میلیمتر تا 3 میلمیتر است و با دو عرض 1000 و 1250 میل تولید میشوند. به دلیل داشتن ظاهری براق از این ورق برای ساخت یخچال، اجاق گاز، قطعات خودرو و ... استفاده میشود.
میلگرد : میلگردها خود انواع متفاوتی دارند که شامل میلگرد ساده و میلگرد آجدار و میلگرد کلاف میشوند. از مقاطع ساختمانی پر کاربرد میلگرد آجدار است که برای بهبود مقاومت کششی بتن در فونداسیون کار میشود. از میلگرد آجدار برای تولید خاموت استفاده میشود. میلگرد‌ها در قطرهای گوناگونی ساخته میشوند. میلگرد ساده یک پروفیل با سطح مقطع دایره‌ای و دارای سطح صاف و سیقلی است و بیشتر کاربرد صنعتی دارد. از تولیدکنندگان میلگرد میتوان به کارخانه ذوب آهن، قائم، ظفر بناب، راد همدان، امیرکبیر، گیلان، نیشابور اشاره کرد.
لوله‌ها: یکی از پر مصرفترین مقاطع لوله‌ها هستند. لوله ها در ساخت مبلمان اداری و خانگی تا انتقال لوله نفت و گاز کاربرد دارند. لوله‌ها به چند دسته مبلی، لوله صنعتی، لوله گازی روکار و توکار، لوله جدار چاه، لوله مانیسمان و اسپیرال و ... تقسیم میشوند.

در ادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید: انواع ناودانی موجود در بازار ایران

لوله داربستی: لوله داربستی در مواردی که کار در ارتفاع است و ایجاد ساپورت موقت در سازه‌ها استفاده میشود.
لوله تست آب: از این لوله‌ها برای ساخت تاسیسات و ساخت خطوط انتقال آب و آبرسانی استفاده میشود.
سیم مفتول: در آرماتوربندی و ساخت فونداسیون از مفتول استفاده میشود. 
شمش: بیلت یا شمشال از فرآورده های میانی فولاد است که سطح مقطع آن کمتر از 230 سانتی متر مربع است. این محصول به عنوان محصول نهایی کارخانه فولاد مبارکه است که از آن دیگر مقاطع فلزی نهایی همچون تیرآهن و میلگرد ساخته میشود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (5)

  • سعیدی
    سعیدی 1401/03/05 - 11:53 پاسخ

    میشه تفاوت گرد A2 وA3 رو توضیح بدید چون قیمت گرد رو به کاهشی هستش و من خرید دارم میخوام اول راجب این دوتا اطلاعات جمع کنم

  • طالب اختیار
    طالب اختیار1401/03/05 - 11:49 پاسخ

    قیمت تیرآهن ذوب آهن امروز چند ؟

  • حاجیان
    حاجیان1401/03/05 - 11:43 پاسخ

    قیمت ناودانی فابریک رو ندارید روی سایتتون؟

  • بهجت
    بهجت1401/03/05 - 11:42 پاسخ

    میلگرد بردسیرکرمان استاندردهای لازم رو برای آزمایشگاه داره تو کارجواب میده؟ و قیمت میلگرد سیرجان پایین تره یا بردسیرکرمان؟

  • سوهانی
    سوهانی1401/03/05 - 11:42 پاسخ

    ضمن تشکر از سایت خوبتان به جهت اعلام قیمت روزانه آهن آلات . خدا قوت