بازار آهن زیر سلطه رکود

بازار آهن زیر سلطه رکود

جهش قیمت ناگهانی که روز شنبه در بازار آهن مشاهده شد، دیروز نیز ادامه داشت که به عقیده برخی افزایش تقاضا برای آهن اسفنجی و افزایش قیمت این محصول عامل اصلی نوسانات بازار آهن بود؛ اما روز یکشنبه هیجان آن کمی فروکش کرد؛ زیرا بازار آهن داخلی به دلیل نبود نقدینگی، حذف سفته بازی و سیاست‌های کنترلی بازارساز؛ ظرفیت تداوم روند افزایشی قیمت آهن آلات را ندارد...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن داخلی حاکی از ادامه روند افزایشی قیمت آهن آلات در غالب زیرمجموعه‌ها بود اما شماری از مبادی فروش هم محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

قیمت دلار هم که به بیش از 52 هزار تومان افزایش یافته بود روز گذشته تا مرز کانال 51 هزار تومانی عقب نشینی کرد و در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد حدود 51 هزار و 300 تومان معامله شد.

می‌توانید خلاصه اخبار آهن و فولاد امروز را در پادکست زیر گوش کنید:

قیمت آهن آلات در بازار داخلی

قیمت میلگرد آجدار در تعدادی از کارخانه‌ها ثابت بود اما در عین حال بسیاری از شرکت‌ها با افزایش 100 تا 200 تومانی همراه بودند و چند کارخانه هم کاهش 50 تا 500 تومانی داشتند. قیمت میلگرد امیرکبیر با 500 تومان کاهش حدود 23.500 تومان اعلا شد و قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان با کاهش 70 تومانی حدود 25.000 تومان اعلام شد.

قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد نیشابور

قیمت میلگرد میانه

قیمت میلگرد فولاد زاگرس

قیمت میلگرد ابرکوه

23.760

23.000

23.200

23.100

قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز در بیشتر شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوبی آهن اصفهان و قیمت تیرآهن فولاد یزد در برخی سایزها با افزایش 10 الی 50 هزار تومانی همراه بود.

افزایش قیمت روز ورق سیاه، قیمت ورق آجدار و انواع ورق گرم در غالب مبادی فروش روز گذشته نیز ادامه داشت و قیمت هر کیلو ورق گرم حدود 100 تا 500 تومان افزایش داشت، همچنین قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی، قیمت ورق استیل و انواع ورق سرد هم در کلیه شرکت‌ها بدون تغییر عرضه شد.

قیمت قوطی پروفیل نیز روز گذشته در اکثر کارخانه‌ها با افزایش 100 تا 500 تومانی همراه بود اما قیمت پروفیل اصفهان، قیمت پروفیل تهران و چند کارخانه هم ثابت اعلام شدند به همین ترتیب قیمت لوله داربشتی، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله مانیسمان و سایر لوه‌های درزدار و بدون درز هم در اکثر مبادی فروش با افزایش 100 تا 500 تومانی عرضه شدند.

قیمت نبشی و انواع ناودانی و قیمت سپری هم در اکثر مبادی فروش ثبات داشتند اما افزایش قیمت 100 تومانی هم در کارخانه آریان فولاد مشهود بود.

آنطور که از آمار و گزارش‌ها برمی‌آید نخستین روز هفته با خیز ناگهانی قیمت آهن آلات مواجه شدیم، اگرچه روز یکشنبه نیز افزایش قیمت‌ها در اکثر بخش‌ها ادامه داشت اما بازار میلگرد در برخی مبادی فروش با تخفیفات جزئی همراه بود که بیانگر کاهش و فروکش تب و تاب افزایش قیمت‌ها بود.

اگرچه باید گفت به دلیل نبود نقدینگی تقاضای چندانی هم شکل نگرفت و در واقع خبر خاصی در بازار نبود؛ علاوه‌بر این کنترل بازار و حذف سفته بازی نیز مواردی بود که اجازه ادامه بیشتر نوسانات افزایشی قیمت روز آهن را نداد و از بروز هیجان سنگین در بازار جلوگیری کرد.

با این اوصاف می‌توان گفت فعلا بازار بر مدار تکرار است و تا زمانی که سیاست‌های انقباض پولی که به رکود بازار منجر شده و نیز دستورالعمل‌های فعلی در بازار فولاد تغییر نکند احتمال خروج بازار آهن و فولاد کشور از وضعیت فعلی دشوار خواهد بود.

اما برخلاف بازار مقاطع نهایی، اوضاع بازار شمش و آهن اسفنجی که امکان صادرات دارند، بهتر به نظر می‌رسد زیرا این روزهای شاهد احداث کارخانه‌های نوردی در کشورهای هدف صادرات مقاطع طویل از جمله عراق، هستیم.

براساس گزارش‌ها از بورس کالا روز گذشته حدود 24 هزار آهن اسفنجی بریکت عرضه شد که به طور کامل مورد معامله قرار گرفت و قیمت آن نیز در هر کیلو 12 هزار و 683 تومان برآورد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن خیز برداشت

امروز نیز حدود 811 هزار و 844 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان حدود 275 هزار و 85 تن به شمش بلوم اختصاص دارد، همچنین حدود 5 هزار تن ورق گالوانیزه و 2 هزار تن هم ورق سرد عرضه می‌شود.

گفتنی است امروز بورس کالا با هماهنگی وزارت صمت حداکثر ثبت سفارش مشتریان را ابلاغ کرد، همچنین براساس این ابلاغیه خرید ورق سرد به صورت بهین یاب بدون اعمال سقف سهمیه امکان پذیر است. 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)