بازار فولاد در کما

بازار فولاد در کما
بازار فولاد در کما

آهن پرایس: روند افزایشی نرخ شمش و محصولات فولادی در بازار های جهانی و به ویژه منطقه CIS که مبنای قیمت گذاری عرضه این محصولات در بورس کالای کشور محسوب می شود را می توان به عنوان عامل اصلی رشد هفتگی نرخ عرضه شمش و...

آهن پرایس: روند افزایشی نرخ شمش و محصولات فولادی در بازار های جهانی و به ویژه منطقه CIS که مبنای قیمت گذاری عرضه این محصولات در بورس کالای کشور محسوب می شود را می توان به عنوان عامل اصلی رشد هفتگی نرخ عرضه شمش و محصولات فولادی طی هفته های گذشته در نظر گرفت. با وجود اینکه بهای شمش و محصولات فولادی CIS همچنان سیر صعودی را طی می کند، اما خبرهایی از ورود این بازار به مسیر کاهشی نیز وجود دارد. طی روز های اخیر، افت نسبی این محصولات در بازار های مختلف آغاز شده که چین در این میان در صدر این ریزش ها بوده است.

از عوامل رشد صادرات در بازارهای داخلی چین و در نتیجه آن ایجاد سیر نزولی هرچند اندک در بازارهای دنیا به ویژه کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا، می توان به افت بهای فولاد اشاره کرد. با توجه به سهم قابل توجه چین از بازارهای تولید و تقاضای فولاد باید در انتظار تداوم این روند در بازار فولاد سایر نقاط دنیا نیز بود. تعدیل قیمتی فولاد در سایر بازارها می تواند از نتایج استمرار این روند کاهشی باشد.

افت نرخ پایه ایجاد شده در عرضه هفتگی شمش فولاد را می بایست ناشی از کاهشی شدن نرخ ارز نیمایی دانست، زیرا افت نرخ فولاد چین طی هفته گذشته هنوز بر سایر بازارها تاثیر نگذاشته است و تاثیرگذار بودن این پارامتر هفته های آتی بروز خواهد کرد. اما سیر نزولی نرخ ارز نیمایی و آزاد که آغاز آن از هفته های گذشته بوده است، زمینه ساز اصلی افت نرخ پایه محصولات عرضه شده در بورس کالای کشور محسوب می شود. با وجود اینکه این روند کاهشی همچنان ادامه دارد اما در برخی روزها همانند روز گذشته، این روند متوقف شد و حتی افزایشی نیز شد اما به طور کلی سیر حرکتی نرخ ارز نیمایی در هفته جاری نزولی بوده و این مسئله سیگنال افت نر خ عرضه شمش فولاد را به فعالان بازار طی هفته های آینده می هد. روز گذشته ، تولیدکنندگان مقاطع فولادی، حدود 277 هزار تن انواع میلگرد فولادی را در بورس کالا عرضه کردند. بهای پایه ای که برای این محصول در نظر گرفته شده 13 هزار و 70 تومان بود که با احتساب مالیات و کارمزد، این قیمت به 14 هزار و 300 تومان می رسد. 

با در نظر داشتن هزینه حمل این محصول از محل کارخانه تا بازار و سود معقول تاجر می توان انتظار داشت که این محصول قیمتی حدود 15 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار خرده فروشی داشته باشد. در حالی که امروز این محصول در بازار آزاد به قیمت 12 هزار و 500 تومان عرضه می شود و با توجه به گفته های فعالان بازار آهن تهران، حتی با وجود همین نرخ نیز بازار با رکود کامل روبه رو است. از طرفی قرار گرفتن در فصل سرد سال که زمان سنتی رکود مصرفی محسوب می شود سبب شده در این بازار تقاضایی وجود نداشته باشد و از سوی دیگر تعدیل انتظارات تورمی در کشور موجب شده تقاضاهای سرمایه ای که پیش از این با هدف حفظ ارزش ریال به این بازار ورود می کرد، از این معاملات رخت بربندد. در نتیجه می بایست باور داشت که بازار محصولات فولادی کشور دچار کمایی عمیق شده که نحوه تصمیم گیری مسئولان بر شدت این کما می افزاید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)