بررسی رونق بازار فولاد

بررسی رونق بازار فولاد
بررسی رونق بازار فولاد

آهن پرایس: براساس گزارشات، نرخ بهره به معنای سیاست انقباضات پولی و پایان چاپ پول و حمایت مالی، افزایش خواهد یافت. هرچند که عوامل متعددی از جمله روند تولید مواد اولیه مثل سنگ آهن و زغال سنگ و هزینه انرژی در شرایط کنونی...

آهن پرایس: براساس گزارشات، نرخ بهره به معنای سیاست انقباضات پولی و پایان چاپ پول و حمایت مالی، افزایش خواهد یافت. هرچند که عوامل متعددی از جمله روند تولید مواد اولیه مثل سنگ آهن و زغال سنگ و هزینه انرژی در شرایط کنونی در روند بازار فولاد موثر است اما بخش چشمگیری از این بازار نیز به دلیل افزایش نرخ بهره از کاهش قیمت طلا، کامودیتی ها و کاهش مصرف و نرخ فولاد و همچنین کاهش در بازار کریپتوها متاثر خواهد شد. 

در این میان در آشفته بازار بلاتکلیفی آهن و فولاد، مذاکرات وین که می توانست هدفمندی چشمگیری را به ارمغان آورد به مدت نامعلومی متوقف شد و شاید بتوان اظهار داشت که پیشنهادات اعلام شده از سوی طرفین روی نقاط اصلی بحث متمرکز شده است و طرفین به یک نقطه اثرگذار رسیده اند. 

که برخی اخبار دارای پارادوکس طی چند روز اخیر در این باب منتشر شده است بدین شرح که غنی سازی بالای 20 درصدی در قبال دریافت برخی امتیازات متوقف گردد. البته این مساله که جذابیت پیشنهادات مطرحی تا چه حد باشد و آیا در نهایت امر به توفق غنی سازی 20 درصدی منجر خواهد شد یا نه ، با گذر زمان مشخص خواهد شد.اما از گذشته نقل است که یا رومی روم یا زنگی زنگ و بهتر است هر چه سریعتر از این بلاتکلیفی در آییم البته خیلی طولانی نخواهد شد و از دو حالت نیز خارج نیست حالت اول اینکه پیشنهادات جذاب است و شرایط آنطور که می خواهیم پیش می رود و یا آنچنان که باید کافی نیست و آنگاه مذاکرات به بن بست خواهد خورد. 

در این میان و بهانه توقف مذاکرات و مشورت طرفین مذاکرات در پایتخت کشورهایشان ممکن است که نوسانگیران دلار از آب گل آلود ماهی بگیرند و از نوسان ایجاد شده نهایت استفاده را ببرند، قدیمی های بازار فولاد نیز اهتمام و سیاست لازمه خود را به کار بسته اند و به خریدهای با تناژ بالا روی آورده اند که غالبا در این شرایط خریداران خورد نیز تحت تاثیر جو روانی بازار قرار خواهند گرفت و اقدام به خرید خواهند کرد. 

عرضه کنندگان فولاد نسبت به ثبات و کاهش قیمتی مقاومت دارند و تقریبا به سمت افزایش قیمت ها مایل هستند، احتمال دارد که طی هفته ی جاری پول هدفمند به بورس کالا تزریق شود اما با این وجود از آنجایی که مصرف کنندگان آهن آلات صنعتی و ساختمانی در حال حاضر همچنان در خواب زمستانی هستند و به عبارتی تقاضای خرید بسیار کم است و با تاخیر نسبتا زیادی نسبت به افزایش قیمت ها واکنش نشان می دهند.

بازارمقاطع فولادی مدت زمان زیادی در رکود به سر می برد تا بالاخره در هفته گذشته خریداران به میدان آمدند و در روز چهارشنبه نه تنها رکورد این رکود را شکستند بلکه متقاضیان خرید میلگرد برای بدست آوردن سهم خرید این محصول تا ۱۰ بیشتر از نرخ پایه عرضه شده در بورس کالا نیز رقابت کردند.

البته لازم به یادآوری است که معاملات شمش در روز سه شنبه پیشین و خبر قطعی برق واحدهای فولادی خیلی بیشتراز آنچه که باید بر این بازار اثرگذار بود و در نهایت بخش زیادی از میلگردهای عرضه شده در بازار بورس کالا به فروش رسید. معاملات شمش فولاد نیز رونق یافت و در رینگ صنعتی بورس کالا معاملات مقاطع طویل فولادی پس از مدت زمان طولانی پر رونق شد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: بازار فولاد چشم انتظار نتایج وین

اما رویکرد فعالان و صنعتگران قدیمی بازار متفاوت است و معتقدند بر اساس صحبت های رییس جمهور این رویه رشد قیمت نمی تواند ادامه یابد و در این هفته  سیگنالهای کاهشی در بازار آهن و فولاد دور از انتظار نخواهد بود. نرخ عرضه های میلگرد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران در روز چهارشنبه مبلغی در حدود 12 هزار و 740 تومان الی 13 هزار و 530 تومان اعلام شد. 

به تحلیل آهن پرایس این مساله که در پنجم بهمن ماه میانگین نرخ فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا 12 هزار و 800 تومان بود و نرخ خرید شمش فولاد برای نوردکاران 13 هزار و 990 تومان بود نشان دهنده ی پایین تر بودن نرخ میلگرد در بورس کالا نسبت به نرخ شمش می باشد و همین دلیل خرید تجار در بازار هفته گذشته بوده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)