تاثیرات حامل های انرژی بر نرخ فولاد

تاثیرات حامل های انرژی بر نرخ فولاد
تاثیرات حامل های انرژی بر نرخ فولاد

آهن پرایس : نمایندگان مجلس با بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه۱۴۰۰در هفته گذشته و این هفته دومصوبه مهم را درباره بهای انرژی مصرفی واحدهای فولادی و دیگر صنایع کشور تصویب کردند  که به سبب آن‌ها قیمت گاز مصرفی فولادسازان در سال آینده حدودا دو برابر امسال و نرخ برق مصرفی آن‌ها ...

آهن پرایس : نمایندگان مجلس با بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه۱۴۰۰در هفته گذشته و این هفته دومصوبه مهم را درباره بهای انرژی مصرفی واحدهای فولادی و دیگر صنایع کشور تصویب کردند  که به سبب آن‌ها قیمت گاز مصرفی فولادسازان در سال آینده حدودا دو برابر امسال و نرخ برق مصرفی آن‌ها نیز نزدیک به چهار برابر قیمت های فعلی میشود.

به گونه ای که نمایندگان مجلس، هفته گذشته نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحدهای تولید فلزات و کانی‌های فلزی را برابر ۳۰ درصد نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی تعیین کردند و آمار ها نشان می دهد که براین اساس قیمت سوخت مصرفی فولادسازان در سال آینده به طور تقریبی معادل ۵۵۰ تا ۶۰۰ تومان در هر متر مکعب خواهد شد که تقریبا ۲ برابر رقم ۲۸۵ تومانی در حال حاضر محسوب می‌شود.

نمایندگان مجلس دو روز پیش برای واقعی‌تر کردن قیمت انرژی مصرفی واحدهای صنعتی، در راستای بررسی جزئیات لایحه اصلاحی بودجه در بخش درآمدی، بند الحاقی ۲ تبصره ١۵ را به تصویب کردند که برمبنای آن، وزارت نیرو موظف است متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، کانی‌های فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی‌ها را براساس نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه‌های دارای قرارداد تبدیل انرژیی محاسبه و دریافت کند.

پس از گذشت چند روزی از تصویب این دو بند از لایحه بودجه ۱۴۰۰ ، بسیاری از فعالان حوزه فولاد نسبت به افزایش قیمت برق و گاز مصرفی واحدهای فولادی معترض شدند و اظهار کردند که چنین مصوبه‌ای موجب میشود که قیمت تمام‌شده تولید محصولات فولادی افزایش پیدا کند و همین مساله موجب رشد نرخ این محصولات در بازار و در نتیجه به ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد خواهد بود .

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر این نکته که افزایش نرخ حامل‌های انرژی تاثیر بسیاری بر افزایش قیمت نهایی محصولات فولادی ندارد، اذعان کرد : غالب هزینه پرداختی فولادسازان مربوط به تهیه مواد اولیه شامل خرید سنگ آهن، فروآلیاژها و قراضه آهن است، البته رشد قیمت حامل‌های انرژی بی شک بر قیمت تمام‌شده محصول نهایی موثر خواهد بود، اما تاثیر آن زیاد نیست.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : ناتمام ماندن اجرای شیوه نامه فولادی

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درادامه گفت : زمانی که قیمت انرژی و مصرف آن توسط فولادسازان بالا می‌رود، هزینه تولید افزایش می‌یابد، اما باید به این موضوع توجه کرد که در صنعت فولاد ایران غالبا از روش احیای مستقیم یعنی کوره‌های بلند استفاده می‌شود، اما در صنایع فولادی دنیا، روش تولید فولاد بیشتر از کوره الکتریکی استفاده میشود ، چون صنعتگران ایرانی با تصوراین که در کشورمان گاز ارزان تر از برق دردسترس است، بیشتر به سمت استفاده از کوره بلند رفته‌اند.

وی در آخر تاکید کرد: برای فولادسازان استفاده از انرژی برق یا گاز تفاوتی ندارد، زیرا فولادسازانی که از کوره الکتریکی استفاده می‌کنند بیشتر به برق احتیاج دارند، اما اگر از روش احیای مستقیم استفاده می کنند ، بیشتر نیازشان  به گاز است و اگر از هردو روش استفاده می کنند، هم به برق و هم گاز نیاز دارند . هزینه‌های اصلی فولادسازان در تامین مواد اولیه، نه هزینه‌های انرژی آن‌ها است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)