تیرآهن هاش و کاربردهای آن

تیرآهن هاش و کاربردهای آن
تیرآهن هاش و کاربردهای آن

 یکی از مقاطع طویل فولادی، تیرآهن بال پهن یا تیرآهن هاش (IPB) است که طی فرایند نورد گرم از انواع شمش های فولادی مستطیلی شکل به تولید می‌رسد. علت نام گذاری این نوع تیرآهن به دلیل شکل ظاهری آن است. تیرآهن هاش دارای دو بال پهن و یک جان است که به دلیل شکل ظاهری و کیفیتی که دارد کاربردهای متنوعی می‌توان برای آن برشمرد...

آهن پرایس: یکی دیگر از مقاطع طویل فولادی، تیرآهن بال پهن یا تیرآهن هاش (IPB) می باشد که از انواع شمش های فولادی مستطیلی شکل، طی چندین مرحله فرآیند نورد گرم تولید می شود. علت نام گذاری این نوع تیرآهن به بال پهن وجود دو بال پهن و یک جان می باشد همچنین شکل ظاهری این مقطع به صورت حرف H انگلیسی است که به این سبب به آن هاش نیز گفته می شود. 

تیرآهن هاش به سه دسته تیرآهن هاش سبک، تیرآهن هاش سنگین و تیرآهن هاش فوق سنگین تقسیم می شود که از این رو تیرآهن های هاشی که دارای سایز 100 الی 1000 میلی متر و ارتفاع مقطع 96 الی 990 میلی متر و طول بال 100 الی 300 میلی متر تولید می شود را تیرآهن های هاش سبک (IPBL) می گویند، همچنین به تیرآهن های هاشی که با ارتفاع مقطع 100 الی 1000 میلی متر و طول بال 100 الی 300 میلی متر تولید می شود تیرآهن های هاش سنگین (IPB) می گویند و در نهایت به تیرآهن های  هاشی که در سایز های 100 الی 1000 میلی متر، ارتفاع مقطع 120 الی 1008 میلی متر و طول بال های 106 الی 302 میلی متر تولید میشوند، تیرآهن های هاش فوق سنگین (IPBV) گفته می شود.

مزیت تیرآهن هاش در مقایسه با تیرآهن های معمولی متناسب با مشخصه هندسی متفاوت، این است که در برابر نیروهای برشی و خمشی به علت داشتن بال های پهن و یا همان عمق زیاد، مقاوت بیشتری دارد. بنابراین قیمت تیرآهن های هاش به علت استحکام بالا و وارداتی بودن آن ها در مقایسه با دیگر تیرآهن های موجود در بازار گران تر می باشند.

در ادامه می توانید این دانشنامه را نیز مطالعه کنید: سپری و کاربردهای آن

تیرآهن های هاش کاربرد های مختلفی در صنعت و ساختمان سازی دارند که می توان به استفاده آن ها در ساختمان های ضد زلزله، برج سازی، پالایشگاه ها، نعل درگاه ها، خرپا، سد سازی, اسکله سازی, کشتی سازی و پل سازی اشاره کرد که به اختصار به مواردی از کاربرد های آن می پردازیم؛ تیرآهن های هاش در سازه های ضد زلزله، به دلیل خنثی نموندن نیروهای وارده به ساختمان هنگام وقوع زمین لرزه به سبب داشتن سطح مقطع پهن و استحکام بالای این مقطع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. 

همچنین در بلند مرتبه سازی به سبب داشتن قابلیت تولید در ابعاد طویل و در پالایشگاه به عنوان بست تیرآهنی مورد استفاده قرار می گیرد و در پل سازی نیز به علت مقاومت بالا و بلند بودن ارتفاع این نوع تیرآهن ها کاربرد بسیاری دارند. شما می توانید برای اطلاع از قیمت تیرآهن هاش از سایت آهن پرایس دیدن نمایید و یا جهت خرید تیرآهن هاش با کارشناسان ما در تماس باشید.

کاربردهای تیرآهن هاش

•    ساخت اسکلت فلزی ساختمان‌های بلند: تیرآهن هاش به دلیل استحکام و مقاومت بالا، در ساخت اسکلت فلزی ساختمان‌های بلند و برج‌ها کاربرد دارد. 
‌    ساخت پل‌ها: تیرآهن هاش در ساخت پل‌های بزرگ و پیچیده، مانند پل‌های کابلی و پل‌های معلق مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
•    ساخت سوله‌ها: تیرآهن هاش در ساخت سوله‌های صنعتی و انبارهای بزرگ کاربرد دارد. 
•    ساخت جرثقیل‌ها: تیرآهن هاش در ساخت جرثقیل‌ها و دیگر تجهیزات صنعتی به کار می‌رود. 
•    ساخت ماشین‌آلات: تیرآهن هاش در ساخت برخی از ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین کاربرد دارد. 

عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن هاش

عوامل مختلفی در تعیین قیمت تیرآهن هاش اثرگذار هستند که برخی از اینها به صورت روانی و برخی دیگر به صورت حقیقی به تغییر قیمت این محصول منجر می‌شود که در ادامه به مهمترین مؤلفه‌های اثرگذار پرداخته می‌شود.
•    نوع تیرآهن هاش: تیرآهن هاش در دو نوع سبک و سنگین تولید می‌شود. قیمت تیرآهن هاش سنگین به دلیل ضخامت و استحکام بیشتر، از تیرآهن هاش سبک بیشتر است. 
•    سایز تیرآهن هاش: هر چه سایز تیرآهن هاش بزرگتر باشد، قیمت آن نیز به دلیل افزایش وزن و مصرف فولاد بیشتر، افزایش می‌یابد. 
•    وزن تیرآهن هاش: قیمت تیرآهن هاش به طور مستقیم با وزن آن مرتبط است. به عبارت دیگر، هر چه تیرآهن هاش از وزن بیشتری برخوردار باشد، قیمت آن نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد. 
•    ضخامت بال و جان تیرآهن هاش: ضخامت بال و جان تیرآهن هاش در تعیین قیمت آن نقش دارد. به طور کلی، تیرآهن هاش با ضخامت بیشتر، قیمت بالاتری نیز دارد. 
•    استاندارد تیرآهن هاش: تیرآهن هاش باید مطابق با استانداردهای معتبر مانند استاندارد ملی ایران یا استانداردهای اروپایی تولید شده باشد. قیمت تیرآهن هاش با استانداردهای معتبر، به دلیل کیفیت و انطباق با الزامات فنی، معمولاً از تیرآهن هاش بدون استاندارد یا با استانداردهای نامعتبر بیشتر است. 
•    مشخصات ظاهری: تیرآهن هاش باید عاری از هرگونه عیب و نقص ظاهری مانند ترک، خوردگی، زنگ زدگی و ناهمواری باشد. تیرآهن هاش با کیفیت ظاهری بهتر، قیمت بالاتری نیز دارد. 
•    قیمت مواد اولیه: قیمت مواد اولیه به خصوص قیمت شمش فولادی، نقش مهمی در تعیین قیمت تیرآهن هاش دارد. با افزایش قیمت شمش، قیمت تیرآهن هاش و سایر مقاطع فولادی نیز افزایش می‌یابد. 
•    نرخ ارز: قیمت تیرآهن هاش به نرخ دلار، وابستگی دارد؛ با افزایش نرخ ارز، قیمت تیرآهن هاش نیز افزایش می‌یابد. 
•    شرایط اقتصادی: شرایط اقتصادی کشور، مانند تورم و رکود، می‌تواند بر قیمت تیرآهن هاش تاثیر بگذارد. 
•    میزان عرضه و تقاضا: تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار تیرآهن هاش، در تعیین قیمت آن نقش مهمی دارد. در صورت افزایش تقاضا و یا کاهش عرضه، قیمت تیرآهن هاش افزایش می‌یابد. 
•    هزینه‌های تولید: هزینه‌های تولید تیرآهن هاش، مانند هزینه‌های انرژی، حمل و نقل و نیروی انسانی، در قیمت آن تاثیرگذار است. 
•    سیاست‌های دولتی: سیاست‌های دولتی، مانند تعرفه‌های گمرکی و مالیات، می‌تواند بر قیمت تیرآهن هاش تاثیر بگذارد. 
برند و کارخانه تولید کننده: برندهای معتبر و شناخته شده، به دلیل کیفیت و سابقه بالا، معمولاً قیمت بالاتری برای تیرآهن هاش خود در نظر می‌گیرند. 
هزینه حمل و نقل:  هزینه‌های حمل و نقل تیرآهن هاش از محل تولید تا محل مصرف، می‌تواند بر قیمت نهایی محصول تاثیر بگذارد. 
علاوه بر موارد ذکر شده، عوامل دیگری مانند شرایط سیاسی، تحریم‌ها و . . . نیز می‌توانند به طور غیرمستقیم بر قیمت تیرآهن هاش تاثیر بگذارند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)