دلایل کاهش قیمت آهن و میلگرد

دلایل کاهش قیمت آهن و میلگرد

به دنبال کاهش قیمت‌های جهانی آهن و میلگرد، تداوم کاهش نرخ ارز، افزایش تولید و افزایش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، افت شدید تقاضا و وضعیت نابسامان بازار مسکن، تعطیلی‌های مذهبی در ماه پیش رو، شاهد سیر کاهشی قیمت آهن و میلگرد در آخرین روزهای مرداد ماه هستیم...

آهن پرایس: در سومین هفته مردادماه شاهد ادامه کاهش قیمت آهن و میلگرد در بازار داخلی بودیم. در هفته دوم مرداد که کف قیمت میلگرد نیشابور در کانال 28.500 تومان بود در هفته جاری تا 28 هزار تومان کاهش یافت.
از عمده‌ترین علل کاهش قیمت آهن و میلگرد در سومین هفته مرداد می‌توان به پایین آمدن تدریجی دمای هوا، افزایش تدریجی حجم عرضه‌های فیزیکی شمش یا خروجی کارخانجات فولادی اشاره کرد. از طرفی افزایش تولید میلگرد هم از علل تعدیل منفی قیمت روز میلگرد و آهن در بازار است.

گزارش‌ها از نوسانات بازار آهن از ریزش دسته‌جمعی قیمت آهن آلات در روزهای آخر مردادماه حکایت دارد که با عقب‌نشینی قیمت دلار همسو شده است. به طوری که در ابتدای امروز نرخ دلار وارد کانال 57 هزار تومانی شد.

بازار طلا و دلار در یک دوراهی حیاتی قرار گرفته است. قیمت این دو دارایی در حال حاضر در میانه کانال قیمتی سال ۱۴۰۳ قرار دارد و این نقطه، به نوعی یک نقطه عطف محسوب می‌شود. مسئله اصلی اینجاست که آیا روند نزولی فعلی متوقف خواهد شد یا اینکه قیمت‌ها به سمت کف کانال ادامه مسیر خواهند داد؟

اگر دلار بخواهد به کف کانال قیمتی ۱۴۰۳ برسد، هدفگذاری احتمالی آن حول و حوش ۵۷.۵ تومان خواهد بود. این به معنای کاهش قابل توجه قیمت دلار است. به طور طبیعی، اگر قیمت جهانی طلا در محدوده ۲۴۰۰ دلار ثابت بماند، طلا نیز تحت تاثیر کاهش قیمت دلار، روند نزولی خود را ادامه خواهد داد.

اهمیت میدلاین فعلی دلار برای بازارها بسیار بالاست. میدلاین، خط میانی یک کانال قیمتی است و به عنوان یک سطح حمایت و مقاومت مهم شناخته می‌شود. شکسته شدن این سطح، سیگنال‌های مهمی را برای تحلیلگران و سرمایه‌گذاران ارسال می‌کند.

طبق آمار قیمت میلگرد آجدار در برخی مبادی فروش ثابت اعلام شد و برخی شرکت‌ها هم کاهش 100 تا 400 تومانی داشتند. در هفته چهارم مرداد قیمت میلگرد نیشابور و گروه ملی اهواز هم حدود 28 تا 28.200 تومان اعلام شد؛ قیمت میلگرد میانه و میلگرد بافق یزد هم بین 28.400 تا 28.500 تومان اعلام شد و قیمت میلگرد ابرکوه هم حدود 27.500 توامن برآورد شد.

قیمت تیرآهن در برخی کارخانه‌ها با کاهش نسبی همراه بود و و در برخی بنگاه‌ها ثبات داشت. اما طبق آمار بیشترین کاهش قیمت نسبت به هفته گذشته مربوط به بازار تیرآهن است و کمترین کاهش قیمت هم به انواع پروفیل اختصاص دارد.

 قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل گالوانیزه، قیمت پروفیل صنعتی و سایر انواع پروفیل‌ها نیز کاهش داشتند به طوری که قیمت پروفیل ضخامت 2 میلیمتر مبارکه بین 39.200 تا 39.600 تومان اعلام شد که بیانگر کاهش 200 تا 300 تومانی بود.

با در نظر گرفتن کلیه پارامترهای موجود و تعطیلی‌های مذهبی که در شهریورماه در پیش داریم نیز احتمال دارد تا پایان تابستان روند کاهشی قیمت آهن آلات ادامه‌دار باشد.
 

این روند کاهشی به ویژه در قیمت میلگرد که پیشگام نوسانات بازار است، ازنیمه مرداد ماه گذشته شدت گرفته، که در ادامه به علل آن بیشتر پرداخته می‌شود.

عوامل مؤثر بر کاهش قیمت میلگرد

  • نزدیک شدن به ماه شهریور: با ورود به آخرین ماه تابستان، معمولا تقاضا برای مصالح ساختمانی کاهش می‌یابد. این کاهش تقاضا به طور مستقیم بر کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار است.
  • کاهش نرخ ارز: کاهش نرخ دلار که ناشی از دور شدن سایه جنگ از کشور است، به ثبات بازار کمک کرده و بر کاهش قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.معامله‌گران بر این باورند که سرمایه‌ها از بازار ارز و سکه خارج و به سمت بازار خودرو حرکت کرده است که موجب کاهش نرخ دلار و به مراتب موجب کاهش قیمت آهن و میلگرد شده است.
  • افزایش تولید برخی کارخانه‌ها مانند ابرکوه به تعدیل منفی قیمت‌ها در بازار منجر شده است.
  • افزایش عرضه شمش و میلگرد در بورس کالا با افزایش خروجی کارخانه‌ها به کاهش قیمت آهن و میلگرد منجر شده است.
  • کاهش قیمت‌های جهانی، دامپینگ فولاد چین و روسیه و افت صادرات مقاطع فولادی از دیگر عوامل موثر بر کاهش قیمت میلگرد و آهن در ماه اخیر است.

کاهش قیمت میلگرد می‌تواند تاثیرات مثبتی بر بازارهای مختلف داشته باشد. از جمله این تاثیرات می‌توان به افزایش فعالیت‌های ساختمانی، کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و کاهش تورم اشاره کرد. 
برای پیش‌بینی دقیق‌تر روند آینده بازار میلگرد و قیمت سایر آهن آلات، لازم است به عوامل دیگری مانند سیاست‌های دولت، نوسانات جهانی بازار و میزان عرضه و تقاضا نیز توجه شود. با این حال، به نظر می‌رسد که عوامل ذکر شده، به ایجاد آرامش نسبی در بازار میلگرد و کاهش قیمت‌ها کمک کرده است.

 قیمت جهانی فولاد به ویژه در چین که بزرگترین مصرف‌کننده مقاطع فولادی است نیز رو به کاهش و رکود است به طوری که قیمت میلگرد صادراتی چین هفته گذشته از 490 دلار در هر تن به 462 دلار رسید که بیانگر کاهش 28 درصدی نرخ دلار چین است. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه هم با کاهش 5 دلار در هر تن به 570 دلار رسید. میلگرد جنوب شرق آسیا نیز از 500 دلار به 473 دلار رسید.

قیمت مواد اولیه نیز همچون بیلت، آهن قراضه و سنگ آهن نیز روند نزولی داشتند. قیمت سنگ آهن وارداتی چین از 99.30 به 92.75 دلار در هر تن کاهش یافت. همانطور که در گزارش‌های روز گذشته نیز اشاره شد صادرات بازار ایران با رکود چشمگیری مواجه است که یکی از علل آن الزام به بازگشت ارز حاصل از صادرات بود. 
طبق آمار منتشر شده فولاد صادراتی ایران نیز در 4 ماه گذشته 14 درصد معادل تقریبی 600 هزار تن است که حدود 270 میلیئن دلار کاهش یافته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن داخلی تابع قیمت جهانی

بر همین اساس روز گذشته گویا بانک مرکزی به بازگشت ارز حاصل از صادرات فولادی‌ها در ازای واردات با نرخ توافقی ارز رضایت داده و به نظر می‌رسد که با این روزنه‌ای که برای ارز حاصل از صادرات شرکت‌های صادرات محور فولادی ایجاد شده، ممکن است با رونق و بهبود نسبی صادرات محصولات زنجره فولاد باشیم. همچنین این امر ممکن است بر درآمدهای آینده و رشد حاصل از تولید کارخانه‌های فولادی در بورس کشور اثرگذار باشد.

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • محمدرحمانی
    محمدرحمانی1403/05/27 - 22:38 پاسخ

    خدایی تان بدهد برآوردن قیمت پایین بلکه جوانان بتونن سر پناهی برای خود درست کنند وضمینه ازدواج فراهم بشه

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی