زمستون امسال سردتره!

زمستون امسال سردتره!

براساس آمارهای موجود از بازار آهن و فولاد داخلی و خارجی و روند معاملات احتمال می‌رود زمستان امسال در مقایسه با سال‌های گذشته سردتر باشد اما از طرفی دیگر وقوع جریان‌های جدید و تأثیر آنها در بازارهای کالایی و مالی را نمی‌توان انکار کرد...

آهن پرایس: نوسانات قیمت آهن آلات روز دوشنبه در غالب بخش‌های بازار ثابت اعلام شد، برخی حوزه‌ها با کاهش قیمت نسبی همراه بودند و چند محصول نیز افزایش قیمت داشتند.

روز گذشته قیمت دلار در مرز 50 هزار تومان نوسانات جزئی داشت به طوری که در پایان روز هر دلار بازار آزاد حدود 50 هزار و 300 تومان اعلام شد. با در نظر گرفتن برخی پارامترها و رویدادهای سیاسی متعددی که در حال حاضر شاهد آن هستیم برخی معتقدند احتمالا در پایان سال با افزایش ناگهانی قیمت دلار مواجه شویم.

اوضاع بازار آهن و فولاد

گزارش‌ها از نوسانات بازار آهن روز گذشته حاکی از ثبات قیمت میلگرد آجدار در غالب مبادی فروش بود اما کاهش 100 تا 200 تومانی نیز در برخی مبادی فروش قابل مشاهده بود. قیمت میلگرد استاندارد دیروز در محدوده 22.000 تا 22.500 تومان اعلام شد و شاهد پدیده زیرفروشی در برخی مبادی بودیم.

آخرین قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد فایکو

قیمت میلگرد نیشابور

قیمت میلگرد میانه

قیمت میلگرد ابرکوه

23.200

23.210

22.750

22.600

قیمت روز تیرآهن نیز در بیشتر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوب آهن که در چند روز گذشته افزایشی بود، روز گذشته حدود 10 تا 100 هزار تومان کاهش یافت.

قیمت ورق سیاه مبارکه همچنان با افزایش 200 تا 500 تومانی همراه بود اما سایر کارخانه‌ها قیمت ورق گرم را ثابت اعلام کردند. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی و قیمت ورق استیل در بیشتر مبادی فروش با کاهش 300 تومانی همراه بودند.

قیمت قوطی آهن، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی نیز به تبعیت از فضای کلی بازار در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد و تنها قیمت پروفیل نیکان در برخی ضخامت‌ها 200 تومان کاهش داشت. قیمت انواع لوله مبلی، لوله داربستی و لوله صنعتی بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی ناب تبریز با افزایش 100 تومانی همراه بود.

همانطور که از اوضاع قیمت‌ها برمی‌آید بازار دچار ضعف شدید تقاضا و رکود است، نمونه بارز آن بازار میلگرد است اما در چنین وضعیتی قیمت ورق گرم تقریبا دو برابر نرخ میلگرد معامله می‌شود و بازار ورق گرم مبارکه دچار نوعی آشفتگی و نابسامانی است.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالا حاکی است که روز گذشته از 356 هزار و 55 تن محصول فولادی تنها 82 درصد آن روی تابلو معاملات راه یافت. از این میزان 170 هزار و 225 تن به شمش بلوم اختصاص داشت که 154 هزار و 315 تن تقاضا برای آن ثبت شد.

میانگین قیمت شمش بلوم 18 هزار و 841 تومان برآورد شد که کاهش 0.58 درصدی داشت. بر همین اساس قیمت آهن اسفنجی در عرضه هفته آتی حدود 11 هزار و 304 تومان اعلام خواهد شد . احتمالا قیمت پایه میلگرد هم 20 هزار و 910 تومان اعلام شود و قیمت تیرآهن هم 21 هزار و 475 تومان تعیین گردد.

همچنین حدود 102 هزار تن تقاضا برای تختال ثبت شد که حدود 72 هزار تن نسبت به حجم عرضه شده بیشتر بود. تقاضا برای سایر محصولات تقریبا نصف حجم عرضه‌ها بود؛ یک هزار و 400 تن تقاضا برای 2 هزار تن ورق سرد گزارش شد.

علاوه‌براین حدود 6 هزار تن تقاضا برای 7 هزار و 250 تن ورق گالوانیزه ثبت شد و از 8 هزار ورق رنگی عرضه شده حدود 6 هزار و 300 تن آن تقاضا داشت.

امروز نیز 30 هزار و 500 تن محصول فولادی عرضه می‌شود که 23 هزار و 500 تن آن به ورق گالوانیزه اختصاص دارد، حدود 2 هزار تن ورق سردB و حدود 5 هزار تن ورق قلع اندود عرضه می‌شود.

بازار آهن و فولاد فعلا آرام و بدون نوسان گزارش می‌شود و همانطور که در گزارش‌های پیشین مطرح شد اگر رویداد سیاسی و اتفاق خاصی رخ ندهد بازار آهن در زمستان امسال نسبت به سالهای گذشته سردتر و کم رمق‌تر خواهد بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت آهن با توقف تولید

اما آنطور که از شنیده‌ها برمی‌آید وقایع سیاسی مانند شهادت سردار رضی موسوی و تهدید اسرائیل توسط ایران، درگیری در دریای سرخ و باب المندب، ادامه تنش در عراق در ابتدای سال نو میلادی وقایعی است که محرکه‌های بالقوه‌ای به شمار می‌رود که امکان دارد به تغییر روند فعلی بازارهای مالی از جمله بازار آهن و دلار منجر شود. مشابه چنین شرایطی را در سال 98 با شهادت سردار سلیمانی مشاهده کردیم اما با این حال نمی‌توان به طور قطعی نظر داد. به نظر شما تا پایان سال قیمت دلار و قیمت آهن آلات به چه صورت خواهد بود، آیا فنر نرخ دلار در می‌رود و با جامپ ارزی مواجه خواهیم شد؟

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)