شکستن حباب قیمتها با موشکهای اسرائیلی

شکستن حباب قیمتها با موشکهای اسرائیلی

در هفته‌های اخیر، بازار آهن‌آلات ایران تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تحولات سیاسی و نظامی منطقه، نوسانات نرخ ارز و تغییرات عرضه و تقاضا، نوسانات شدیدی را تجربه کرده است اما از ابتدای صبح امروز پس از حمله اسرائیل به ایران حباب قیمتها در بازار آهن‌آلات و بازارهای مالی شکسته شد و شاهد عقب نشینی نرخ ارز و آهن آلات هستیم...

آهن پرایس: در پایان هفته اخیر شاهد تداوم روند افزایشی نرخ دلار بودیم که در همین راستا قیمت آهن آلات نیز ناشی از هیجانات التهابی نرخ دلار، افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند.

به این صورت که قیمت روز قوطی آهن و انواع مختلف پروفیل مبلی، در و پنجره و قیمت ورق آهن، قیمت ورق گالوانیزه و انواع ورق سرد و گرم افزایش چشمگیری داشتند که در هر  کیلو حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان برآورد شد.

گفتنی است قیمت روز قوطی آهن تولید شده از ورق ضخامت ۲ میلیمتر مبارکه در پایان هفته بالای کیلویی ۳۹ هزار تومان شنیده شد که بیانگر افزایش 2 هزار تومانی این محصول نسبت به اوایل هفته است.

در خصوص قیمت میلگرد آجدار نیز باید گفت در چند روز پایانی هفته قیمت هر کیلو میلگرد رقمی حول و حوش کیلویی ۴۰۰ تا ۷۰۰ تومان افزایش داشت. در رابطه با قیمت میلگرد در بازار کشور باید گفت با در نظر گرفتن شمش ۲۵۳۰۰تا ۲۵۵۰۰ تومانی و همچنین با احتساب هزینه حمل و نقل و هزینه تولید و حداقل ۱۱درصد سود نورد کف قیمت واقعی میلگرد ۲۸۵۰۰ تومان خواهد بود.

اما بازار تیر آهن تقریبا روند ثابتی داشت و در واقع کمترین افزایش قیمت در روزهای اخیر، سایزهای پرمصرف (۱۴ تا ۲۰)  قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان است که طی این چند روز گذشته حداکثر افزایش حول کیلویی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان بوده است؛ همچنین طبق برخی شنیده‌ها قیمت روز ناودانی و نبشی نیز در هر کیلو حدود ۲۰۰۰ تا ۲۳۰۰ تومان در چند روز اخیر افزایش داشت.

تب التهاب در بازار ارز و تاثیر آن بر بازار آهن

آنطور که از شواهد و قراین برمی‌آید هر نوسان افزایشی که مشاهده می‌شود به افزایش اخیر نرخ ارز و اتصال بازارهای فعالان در حوزه صادرات به نرخ ارز حاصل از صادرات مربوط است.

 در بازار فولاد برخلاف وضعیت معاملات منطقی و فارغ از التهاب در بورس کالا و ضعف تقاضای واقعی نقدی در این بازار؛ قیمت آهن آلات در بازار آزاد و قیمت آهن آنلاین در برخی مبادی پرسروصدا افزایش چشمگیری یافت؛ اما تقاضای مصرفی در بازار داخلی روی این قیمت‌ها اثر چندانی نداشته است.

از مؤلفه‌های متعددی که وضعیت فعلی بازار را رقم زده است می‌توان به چند پارامتر اشاره کرد؛ نخستین عامل همانطور که اشاره شد تاثیر نوسانات نرخ دلار بر روند بازار آهن و فولاد است. افزایش نزدیک به 9 هزار تومانی قیمت هر دلار آمریکا و قرار گرفتن در مرز 70 هزار تومان، به نوسان حدود هزار تومانی در حوزه میلگرد و همچنین و 1500 تا 2000 تومانی قیمت روز ورق آهن منجر شد.

پارامتر بعدی قطعی گاز فولادسازان است که البته هنوز اجرایی نشده و احتمالا با ورود به آذر ماه شاهد اعمال محدودیت‌های گازی خواهیم بود با این اوصاف به نظر می‌رسد بعد از ماه آذر قیمت میلگرد اعداد بالاتری را لمس کند.

البته باید این نکته را در نظر داشت که افزایش قیمت آهن آلات ناشی از افزایش هزینه‌های تولید خواهد بود و رکود عمیق تقاضا که بر بازار داخلی حکمفرما است اثر چندانی بر روند قیمت‌ها نخواهد داشت.

همچنین چالش بعدی که در بازار آهن داخلی مشهود است مشکل کمبود برخی سایزهای کارخانه‌های فولادی است که از عدم تامین مالی درست و کمبود تقاضای مؤثر نشأت می‌گیرد و بدیهی است که تنوع سایز نیاز به پول و بازار مناسب دارد که در حال حاضر بازار داخلی ایران از این نظر در چالش است.

از طرفی دیگر برخی نوردکاران بزرگ کشور همچنان صادرات دارند و بخشی از این کمبود سایزی که در بازار مشاهده می‌شود به همین دلیل است، البته وضع تعرفه روی مقاطع فولادی و کاهش صادرات، بیشتر به افزایش صادرات شمش منجر شد و به نظر می‌رسد افزایش نرخ دلار به رونق صادرات کلیه محصولات فولادی منجر شود، اما با این حال بازار داخلی همچنان در خواب و رکود است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: موتور افزایش قیمت آهن روشن شد

با این اوصاف تمامی نوسانات التهاباتی در یک ماه اخیر عمدتا از اخبار سیاسی و نظامی و تأثیرات روانی آن بر بازار بود و با حمله اسرائیل در بامداد روز شنبه، از صبح امروز(شنبه) شاهد شکستن حباب مثبت قیمت آهن آلات و قیمت‌ها در بازارهای مالی هستیم و آنطور که از روند قیمت‌ها برمی‌آید هیجانات کم خواهد شد و بازارها رو به آرامش خواهند رفت.

از ابتدای صبح تاکنون نرخ دلار از کانال 69 هزار تومان تا کانال 66 هزار تومان عقب‌نشینی داشته و انتظار می‌رود کاهش محسوس نرخ دلار در بازار فیزیکی ادامه داشته باشد و به تبع آهن کاهش قیمت آهن آلات را نیز پیش رو داشته باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

عضویت / ورود

عضویت / ورود

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی