قیمت آهن دوباره افزایشی می‌شود؟

قیمت آهن دوباره افزایشی می‌شود؟

با انتشار اخبار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در هفته گذشته و اثر روانی آن بر بازارهای مالی شاهد بازگشت موقتی روند کاهش و اصلاح قیمتها در عمده بازارها هستیم؛ اما آنچه از شواهد و قراین برمی‌آید احتمال جهش ناگهانی قیمت آهن و ارز تا پایان سال بعید است...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد از ابتدا تا انتهای هفته روند اصلاح و کاهشی خود را حفظ کرد و روز گذشته نیز عمده مبادی فروش به طور میانگین کاهش 500 تومانی را در محصولات خود اعمال کردند.

در پایان هفته نیز بازار ارز بین دو کانال 39 و 40 هزار تومانی شناور بود اما در پایان روز هر دلار در بازار آزاد حدود 39 هزار و 800 تومان به فروش رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن

گزارش‌ها از بازار آهن حاکی است که جریان اصلاح و کاهش قیمت‌ها روز گذشته همچنان برقرار بود و قیمت میلگرد آجدار بین 100 الی 600 تومان کاهش داشت، برخی دیگر از کارخانه‌ها قیمت محصولات خود را تغییر ندادند. طبق آمار کف قیمتی میلگرد حدود 18 هزار و 200 تومان اعلام می‌شود و سقف قیمت آن نیز حدود 19 هزار و 700 تومان است.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما شماری از کارخانه‌ها 200 الی 400 تومان کاهش قیمت داشتند. قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای در بخشی از کارخانه‌ها با کاهش 20 الی 140 هزار تومانی همراه بود و چند کارخانه از قبیل تیرآهن ظفربناب و ماهان تغییری در نرخ محصولات خود اعمال نکردند.

قیمت روز ورق آهن در کارخانه‌های فولاد مبارکه و اکسین کاهش 100 الی 500 تومانی داشت و سایر بنگاه‌ها نیز بدون تغییر قیمت بودند. قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت روز پروفیل نیز روز گذشته روند کاهشی چشمگیری داشت به طوری که اکثر کارخانه‌ها اصلاح 300 الی 900 تومانی داشتند ولی ثبات قیمت هم مشهود بود؛ انواع لوله‌های داربستی، گازی، صنعتی و ... نیز با کاهش 300 الی 900 تومانی توأم بودند.

از آنجایی که همه بازارهای ما دلارمحور است، با فروکش کردن التهابات جهشی نرخ دلار، شاهد اصلاح و تثبیت قیمت‌ها در سایر بازارها به ویژه در بازار آهن و فولاد هستیم.

در چند هفته گذشته شاهد نوسانات عجیب و غریبی در کلیه بازارهای مالی بودیم که عمدتا از جهش ناگهانی نرخ دلار و رشد انتظارات تورمی ناشی می‌شد اما همزمان شدن این موارد با قطعی گاز و کمبود مواد اولیه در آذرماه و چند هفته گذشته افزایش قیمت حدود 3 هزار تومانی را در بازار آهن رقم زد.

آنچه به عقبگرد نسبی نرخ دلار منجر شد مواردی از قبیل تغییر رئیس کل بانک مرکزی و اثر روانی این خبر بر بازار بود، همچنین اخبار افزایش نرخ سود بانکی، تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه و تخلیه و کاهش هیجانات سیاسی عواملی بود که آرامش نسبی را در بازار ارز برقرار کرد.

با این اوصاف بعید به نظرمی‌رسد تا انتهای سال جاری مجددا جهش نرخ دلار داشته باشیم، پس درنتیجه ممکن است تا پایان سال جهش قیمت آهن آلات هم تکرار نشود؛ اما همانطور که پیش‌تر نیز بیان کردیم عامل دیگری مانند قطعی گاز و کمبود مواد اولیه در صنایع فولادی همچنان برقرار است اما اثرات افزایشی آن مانند دلار نیست و ممکن است تنها موج‌های ریز و محدودی در بازار ایجاد کند، ضمن اینکه قطعی گاز طبق تجربه در بهمن ماه به پایان می‌رسد و در ماه اسفند شرایط بحرانی و چالش‌برانگیز فولادسازان تا حدودی مرتفع می‌شود.

نکته مورد توجهی که این روزها در بازار داخلی مشاهده می‌شود و در تحلیل‌ها پیشین نیز به آن اشاره کردیم، انباشت محصولات در انبارها است که از کاهش مصرف داخلی و نیز کاهش صادرات ناشی می‌شود.

براساس آمار و گزارش‌ها موجودی انبارها در 3 هفته گذشته به بیش از 10/3 میلیون تن رسیده است که بیانگر افزایش 10 درصدی موجودی انبارها است؛ اما با این حال با کاهش میزان عرضه‌های بورس کالا و صادرات هستیم؛ گویا تولیدکنندگان در انتظار فرصتی مناسب برای عرضه محصولات خود هستند.

با کاهش 80 درصدی گاز طبیعی صنایع فولادی، تولیدکنندگان فعلا برای حفظ تولیدات خود از برق استفاده می‌کنند و امکان تولید فولاد با قیمت‌های پایینتر و با موجودی آهن اسفنجی و آهن قراضه همچنان برقرار است و به نظر می‌رسد تا نیمه‌ها بهمن ماه موجودی مواد اولیه کافی باشد؛ اما آنطور که شنیده می‌شود ممکن است در زمینه افزایش موجودی انبارها و عدم عرضه محصولات فولادی در بازار، دولت مداخلاتی انجام دهد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تداوم سیگنال کاهشی قیمت آهن

طبق آمار اثرات کاهشی نرخ دلار در مواد اولیه نیز مشهود بود، به این صورت که قیمت شمش که تا 16 هزار و 400 تومان افزایش پیدا کرده بود، پس از سقف‌شکنی در این هفته به 15 هزار و 300 تومان کاهش پیدا کرد.

اما باید دید رفتار بازار در هفته آتی چگونه خواهد بود، روز گذشته شمش داخلی براساس شمش صادراتی 483 دلاری و با دلار 31 هزار و 700 تومانی به فروش رسید، حال باید دید آیا شمش می‌تواند حمایت و مقاومت یک سال و نیمه را که حدود 14 هزار و 800 الی 15 هزار و 400 تومان است، حفظ کند! اگرچه باید گفت نقش و تصمیمات بازارساز را نمی‌توان در روند و هدایت اوضاع بازار انکار کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)