قیمت آهن؛ حباب یا واقعیت؟

قیمت آهن؛ حباب یا واقعیت؟

قیمت آهن آلات در روز گذشته با نوساناتی در مقاطع مختلف همراه بود. در حالی که برخی کارشناسان معتقدند قیمت‌ها در حال حاضر حبابی نیست، اما میل به افزایش قیمت در غالب کارخانه‌ها مشاهده می‌شود. این موضوع در کنار افزایش 11 درصدی قیمت آهن در دو ماه اخیر، نگرانی‌هایی را در خصوص آینده بازار ایجاد کرده است...

آهن پرایس: بازار آهن روز گذشته شاهد نوسانات قیمتی در مقاطع مختلف بود و قیمت آهن آلات در غالب زیرمجموعه‌های بازار روند افزایشی داشت که به نظر می‌رسد نوسانات قیمت ارز در روزهای اخیر، یکی از عوامل اصلی نوسانات قیمت آهن در بازار باشد.

بازار ارز که در دو ماه گذشته روند افزایشی در پیش گرفته، پس از توقف چند روزه در کانال 57 هزار تومانی، روز گذشته با افزایش مجدد وارد کانال 58 هزار تومان شد، در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد 58.250 تومان مبادله شد.

با ادامه روند افزایشی قیمت آهن آلات در آخرین ماه سال، اکثر کارخانه‌ها قیمت میلگرد را 50 تا 500 تومان افزایش دادند اما برخی کارخانه‌ها قیمت این محصول را ثابت نگه داشتند. به عنوان نمونه قیمت میلگرد 14 اصفهان روز گذشته با 500 تومان افزایش در هر کیلو حدود 26 هزار توامن اعلام شد، قیمت میلگرد نیشابور 25.210 تومان و قیمت میلگرد امیرکبیر خزر هم 25.100 تومان به فروش رسید.

اکثر کارخانه‌ها قیمت تیرآهن را در هر شاخه بین 20 تا 100 هزار تومان افزایش دادند. اکثر کارخانه‌ها قیمت نبشی و ناودانی را ثابت نگه داشتند اما قیمت ناودانی و قیمت نبشی جاوید بناب 200 تومان افزایش داشت.

اکثر کارخانه‌ها قیمت ورق سیاه را ثابت نگه داشتند اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه 100 تا 500 تومان افزایش داشت. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق آلومینیوم و انواع ورق سرد در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود.

برخی از کارخانه‌ها قیمت پروفیل آهن، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و انواع قوطی آهنی را 200 تا 500 تومان افزایش دادند؛ قیمت پروفیل پایا اصفهان بدون تغییر عرضه شد؛ همچنین اکثر کارخانه‌ها قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله جدارچاه را 200 تا 500 تومان افزایش دادند.

آنطور که از روند نوسانات قیمت آهن آلات برمی‌آید غالب کارخانه‌ها میل به افزایش قیمت‌ آهن داشتند و طبق آمار طی دو ماه گذشته با افزایش 11 درصدی همراه بوده است اما با این حال با در نظر گرفتن برخی فاکتورها و در مقایسه با سایر بازارها می‌توان گفت قیمت آهن آلات حباب ندارد البته اگر روند تصنعی افزایش قیمت اهن در میان مدت ادامه‌دار باشد شاهد قیمت‌های غیرواقعی در این بازار خواهیم بود.

افزایش قیمت فولاد همگام با صعود دلار

در دو ماه اخیر شاهد افزایش 15 درصدی قیمت دلار و 11 درصدی قیمت فولاد در بازار داخلی بوده‌ایم. افزایش هم زمان قیمت دلار و آهن بار دیگر وابستگی قیمت فولاد در داخل کشور به نوسانات نرخ ارز را به اثبات می‌رساند.

علاوه‌بر افزایش نرخ ارز عوامل متعددی در این افزایش قیمت نقش داشته‌اند که از این میان می‌توان به عرضه‌های ال‌سی در بورس کالااشاره کرد. چراغ سبز بازارساز به این نوع عرضه‌ها، به افزایش قیمت فولاد در بازار داخلی دامن زده است.

همچنین کمبود عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا، مواد اولیه تولید فولاد را با افزایش قیمت مواجه کرده و به نفع بخش خصوصی تمام شده است؛ حال با در نظر گرفتن شرایط فعلی بازار دخلی سوالات مهمی در این میان مطرح می‌شود:

  • آیا باید منتظر افزایش 4 درصدی دیگر قیمت فولاد در راستای هم‌ترازی با رشد دلار باشیم؟
  • تا چه زمانی شاهد سیر صعودی قیمت‌ها خواهیم بود و در چه نقطه‌ای این روند متوقف خواهد شد؟
  • با توجه به افزایش 15 هزار تومانی فاصله بین دلار آزاد و دلار مبادلاتی، چه نرخی برای فولاد در بازار داخلی عادلانه خواهد بود؟

تحلیلگران معتقدند قیمت شمش صادراتی فوب ایران در حال حاضر 500 دلار در هر تن است که معادل با 470 دلار درب کارخانه می‌شود. با احتساب دلار 47 هزار تومانی، قیمت منطقی فولاد در بازار داخلی باید حدود 446 هزار تومان باشد اما قیمت ورق کلاف گرم که در بورس کالا معامله می‌شود، با دلار 57 هزار تومانی (قیمت بازار آزاد) محاسبه می‌شود که بیانگر ضرورت اصلاحات ساختاری در این زمینه است.

در پایان، باید به این نکته توجه کرد که افزایش قیمت آهن آلات، به ضرر مصرف‌کنندگان و صنایع پایین‌دستی خواهد بود و می‌تواند به رکود در این بخش‌ها منجر شود.

رونق در رینگ شمش، رکود در مقاطع طویل

در آستانه سال نو، بازار فولاد ایران شاهد رونق معاملات و افزایش قیمت‌ها در حلقه‌های مختلف زنجیره تولید است. این رونق، به‌ویژه در رینگ شمش فولاد و محصولات میانی زنجیره نظیر آهن‌‌‌اسفنجی مشهودتر است.

عوامل متعددی در این افزایش قیمت نقش دارن، دبه این صورت که با نزدیک شدن به پایان سال، انتظارات تورمی در جامعه افزایش می‌یابد و این موضوع به تقاضای بیشتر برای کالاهای سرمایه‌ای، از جمله فولاد، منجر می‌شود، همچنین افزایش قیمت سنگ آهن و سایر مواد اولیه تولید فولاد، به افزایش بهای تمام‌شده محصولات در حلقه‌های ابتدایی زنجیره منجر شده است که این موضوع، به‌طور طبیعی، قیمت محصولات نهایی از جمله قیمت میلگرد تیرآهن، قیمت میلگرد و سایر مقاطع طویل را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال، نوردکاران تمایل بیشتری به خرید شمش فولاد و انبار کردن آن دارند که این موضوع، تقاضا در رینگ شمش را افزایش داده و به رشد قیمت‌ها دامن زده است.

به عبارتی در حالی که رینگ شمش و محصولات میانی زنجیره فولاد رونق گرفته‌اند، رینگ مقاطع طویل فولادی از این روند جا مانده است. رکود سنگین مصرفی حاکم بر بازار محصولات فولادی، به‌ویژه با توجه به کاهش ساخت مسکن در کشور، مانع از افزایش قابل‌توجه قیمت روز میلگرد و سایر مقاطع طویل فولادی شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: جهان ارزان می‌شود؛ ایران گران!

به عقیده‌ی برخی کارشناسان با توجه به سیگنال‌های افزایشی موجود، احتمال صعود قیمت شمش فولاد به کانال 21 هزار تومان در روزهای آینده وجود دارد.

شایان ذکر است استمرار رکود در بازار مقاطع طویل فولادی، سودآوری واحدهای نوردی را کاهش خواهد داد و می‌تواند به مانعی در مقابل استمرار تولید تبدیل شود بنابراین دولت برای ساماندهی بازار فولاد و جلوگیری از نوسانات غیرمنطقی قیمت‌ها، باید تدابیر عاجلی اتخاذ کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)