نوسانات سینوسی قیمت آهن و میلگرد

نوسانات سینوسی قیمت آهن و میلگرد

در سه روز گذشته به تأثیر از معاملات شمش بورسی قیمت آهن آلات تا حدودی افزایش یافت اما مجددا این نوسانات فروکش کرد، اما در همین بازه زمانی قیمت میلگرد از 100 تا 800 تومان افزایش یافت...

آهن پرایس: همانطور که انتظار می‌رفت هیجانات افزایشی قیمت روز اهن الات که روز یکشنبه شروع شد، تا حدودی فروکش کرد و غالب قیمت‌ها ثابت اعلام شدند اما افزایش جزئی قیمت روز آهن در برخی از مبادی فروش همچنان مشهود بود.

بازار ارز هم نوسان چندانی نداشت و قیمت دلار در میانه کانال 49 هزار تومان متوقف شده بود در پایان روز هم هر دلار در بازار آزاد حدود 49 هزار و 450 تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات قیمت آهن آلات

به دنبال بروز نوسانات افزایشی قیمت اهن، بازار میلگرد معمولا پیشگام نوسانات است و بیشترین تغییرات قیمتی را تجربه می‌کند. از همین روز پیشگام نوسانات افزایشی هفته جاری هم قیمت میلگرد بود و چند کارخانه هم قیمت روز میلگرد را حدود 100 تا 500 تومان افزایش دادند اما تعداد زیادی از مبادی فروش قیمت میلگرد روز را ثابت اعلام کردند.

گفتنی است پیشنهادات قیمت میلگرد آجدار در بازار روز گذششته بین 23800 تومان تا حدود 24500 تومان برآورد شد اما تقاضای چندانی مشاهده نشد.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی در چند کارخانه ثابت اعلام شد اما افزایش 30 تا 100 هزار تومانی در قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان، فولاد یزد و فایکو هم مشاهده شد.

قیمت ورق گرم و سرد نیز عمدتا بدون تغییر عرضه شد، به این صورت که قیمت ورق آهن در کلیه مبادی فروش ثابت بود و قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و قیمت ورق استیل هم در اکثر شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند.

قیمت روز پروفیل آهن، قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل گالوانیزه و انواع مختلف پروفیل در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شدند اما قیمت پروفیل تهران شرق با کاهش 100 تومانی همراه بود، همچنین قیمت لوله داربست، قیمت لوله مانیسمان، لوله مبلی و سایر لوله‌ها هم در عمده مبادی فروش ثابت بودند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی، قیمت ناودانی اروپایی و قیمت سپری تقریبا در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت نبشی ناب تبریز با افزایش 100 تا 200 تومانی عرضه شد.

همانطور که از گزارش‌ بازار آهن روز گذشت برمی‌آید قیمت اهن الات ساختمانی روز گذشته دوباره به مدار ثبات بازگشت و هیجانات افزایشی کوتاه مدت فروکش کرد اما از روز یکشنبه که روند افزایشی قیمت‌ها به تأثیر از معاملات شمش فولاد شروع شد با افزایش پلکانی قیمت میلگرد مواجه شدیم، به طوری که در سه روز گذشته بین 100 تا 800 تومان قیمت میلگرد آجدار افزایش یافت.

با این حال آچه از اوضاع بازار آهن گزارش می‌شود بیانگر ثبات قیمت‌ها نسبت به آخرین قیمت‌های پیشنهادی یا حتی افزایش‌ قیمت جزئی 100 تومانی است. خریداران ظاهراً عقب‌نشینی کرده‌اند و گویی بازار به طور کامل به علت تأثیر شوک افزایش قیمت در چند روز گذشته، قفل شده است.

برای اینکه تقاضا بتواند قیمت‌های جدید را قبول کند و به آن اعتماد کند، نیاز به زمان دارد اما اگر در طول این مدت بازار متوقف شده یا حتی کاهشی شود، وضعیت بدتر خواهد شد و احتمالاً رکود عمیق‌تری در پیش خواهیم داشت و خریداران نیز بیشتر در فاز رکود و انتظار فرو می‌روند.

همانطور که روز گذشته نیز اشاره شد بازارساز برای حمایت از منافع صنایع داخلی در طی یک ماه گذشته تلاش کرد تا با ایجاد توقف در روند کاهش بیشتر قیمت‌ اهن و میلگرد که در 4 ماه اخیر رخ داده بود، شرایطی را برای بهبود وضعیت شرکت‌های تولیدی فراهم آورد و از تحمیل زیان به این واحدها ممانعت کند.

اگرچه قیمت‌ها در بورس کالا کنترل می‌شود، اما به نظر می‌رسد تقاضا با توجه به مولفه‌های بنیادین بازار، به این قیمت‌ها اعتقادی ندارد؛ به عبارت دیگر وضعیت نابسامان بازارهای صادراتی و قیمت میلگرد 506 دلاری در چین، سقف قیمت میلگرد در بازار داخلی را در محدوده کانال 23 هزار تومانی تخمین می‌زند که امر به معنی این است که نمی‌توان روی قیمت‌های بالاتر برای این محصول سرمایه‌گذاری کرد.

در نهایت می‌توان اوضاع بازار در هفته جاری را این گونه تعبیر کرد که بازار آهن دیروز بیشتر به نمایی از روزهای پنج‌شنبه شباهت داشت و احتمالاً امروز نیز با توجه به شرایط فعلی بازار، استقبال چندانی از محصولات بورسی صورت نگیرد چراکه میلگردی که قیمت آن در بورس کالا بالاتر از قیمت میلگرد در بازار است، احتمالا تقاضای چندانی نخواهد داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش پلکانی قیمت میلگرد

طبق آمار امروز حدود 272 هزار و 930 تن مقطع فولادی در بورس کالا عرض می‌شود که از این میزان حدود 216 هزار و 457 تن میلگرد عرضه می‌شود که قیمت آن 22 هزار و 250 تومان در نظر گرفته شده که بیانگر افزایش 28 درصدی حجم آن نسبت به عرضه هفته گذشته است همچنین قیمت آن نیز حدود 1.5 درصد افزایش داشت. سایر محصولات عرضه شده شامل نبشی، تیرآهن، ناودانی و ورق گرم نیز عرضه می‌شود.

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)