ورق های گالوانیزه و روغنی آینده خودروهای برقی

ورق های گالوانیزه و روغنی آینده خودروهای برقی

اکنون که خودروهای برقی در سراسر دنیا فراگیر شده‌اند و هر روز به محبوبیت آن‌ها اضافه می‌شود، پرسش این است که صنعت آهن‌آلات چه تأثیری از این فرآیند خواهد پذیرفت؟ به نظر می‌رسد استفاده از ورق‌های گالوانیزه و روغنی در آینده خودروهای الکتریکی سمت‌وسوی دیگری به خود بگیرید اما آنچه روشن است این است که اگرچه فناوری‌های جدیدی در خودروهای آینده به کار خواهد رفت اما همچنان مهم‌ترین بخش این خودروها را ورق‌های آهنی تشکیل می‌دهد...

آهن پرایس: همانطور که پیش‌بینی می‌شد، خودروهای برقی در حال فتح دنیا هستند و هر روز بیشتر از قبل طرفدار پیدا می‌کنند. طبق آمار، در سال ۲۰۲۲ خودروهای برقی (EV cars) توانسته‌اند ۱۴ درصد از سهم بازار خودروی جهان را در دست بگیرند، عددی که در ۲۰۱۰ تنها ۰.۱ درصد بود! حالا سؤال این است که گسترش تولید این خودروها چه تأثیری بر صنعت آهن‌آلات خودرویی خواهد گذاشت؟‌ آیا ورق خودرو هم آینده متفاوتی را تجربه خواهد کرد؟‌ تا چند وقت دیگر شاهد استفاده از ورق‌های گالوانیزه و روغنی در خودروهای برقی با استانداردهای موجود خواهیم بود؟

در این مقاله درباره تأثیرات افزایش تولید و استفاده از خودروهای برقی در صنعت و قیمت آهن و نیز نوع و کیفیت ورق‌های گالوانیزه و روغنی آینده خودروهای برقی صحبت می‌کنیم. اگر از فعالان بازار آهن و صنعت هستید یا از کسانی هستید که رویدادهای دنیای فناوری به‌ویژه وسایل نقلیه الکترونیکی شما را هیجان‌زده می‌کند، این مقاله را از دست ندهید. 

نقش صنعت آهن در خودروهای برقی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودروها چهارچوب اصلی و بدنه آن‌هاست که از ورق آهنی ساخته می‌شود. گذشته از این، دیگر بخش‌های خودروها مانند رینگ، موتور، سیستم انتقال دود و گرما، شاسی و ساختار صندلی‌ها و… از آهن و ورق آهنی ساخته می‌شوند. این مسئله باعث شده است حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد وزن خودرو را فلز آهن تشکیل دهد. برای مثال در خودروی پراید که ۹۱۵ کیلوگرم وزن دارد چیزی بیش از ۶۰۰ کیلوگرم آهن استفاده است. 

وقتی صحبت از خودروهای برقی می‌شود، مسئله میزان آهن مصرفی در خودرو اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چون در این نوع خودروها هرچه وزن خودرو کمتر باشد، میزان انرژی مصرفی کاهش پیدا می‌کند و خودرو می‌تواند با یک بار شارژ مسافت بیشتری طی کند.

نقش ورق آهن در ایمنی خودروهای برقی

اما مسئله فقط وزن کمتر نیست، هر خودرویی باید ایمنی کافی برای حمل سرنشینان را هم داشته باشد پس لازم است استحکام آن به‌قدری باشد که بتوان با اطمینان از آن استفاده کرد. 

اینجاست که می‌توان دریافت صنعت آهن و پیشرفت در ساخت ورق‌های آهنی و گالوانیزه چقدر در آینده خودروهای برقی تأثیر دارد و چقدر می‌تواند بر کیفیت نهایی این محصول نقش داشته باشد.

برای مثال، اکنون خودروسازان مطرح دنیا مثل تویوتا، هیوندای و جیپ به سمت استفاده از فولاد ضد زنگ استحکام بالا (AHSS) رفته‌اند، به‌اندازه‌ای که در برخی از مدل‌های خودرویی تا حدود ۹۰ درصد آهن مصرفی از این نوع فولاد است. روشن است که با ادامه این روند، رفته‌رفته این نوع ورق فولادی نقش بیشتری در تولید خودروها پیدا می‌کند.

نگاهی به آمار افزایش استفاده از خودروهای برقی نشان می‌دهد باید صنعت آهن هم خود را با این تقاضای روزافزون تطبیق دهد. بر اساس آمار منتشرشده، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ میلادی فروش خودروهای برقی ۴۰ درصد از سهم کل فروش خودروهای جدید را به خود اختصاص دهد. این آمار در سطح جهانی، ۳۰ درصد از کل فروش خودروها خواهد بود؛ این به‌معنای رشد ۳۰۰ برابری در مقایسه با سال ۲۰۱۰ است!

پس به‌جرئت می‌توان گفت صنعت آهن با صنعت خودرو ارتباط مستقیم دارد و پیشرفت و رشد در استفاده از خودروهای برقی، بدون پیشرفت در صنعت آهن امکان‌پذیر نیست.

اهمیت آهن در ایستگاه شارژ خودروهای برقی

هر وقت درباره نقش آهن‌آلات در صنعت خودرو صحبت می‌شود، اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسد استفاده از آهن در شاسی و چهارچوب خودرو است اما شاید جالب باشد بدانیم که با رشد استفاده از خودروهای برقی، نیاز به تأسیس ایستگاه خودروهای برقی مدام در حال افزایش است. تا سال ۲۰۲۲، تقریباً ۱۵۰ هزار ایستگاه شارژ خودروهای برقی در ایالات متحده وجود داشته است که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ این تعداد به حدود ۵۰۰ هزار ایستگاه برسد. دقت کنید که این آمار تنها مربوط به آمریکا است و طبیعتاً در دیگر نقاط جهان هم مسئله به این نحو خواهد بود.

مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین چیزی که در ساخت ایستگاه‌های برقی مورد نیاز است تیرآهن و نبشی و دیگر انواع پروفیل‌های آهنی است. با این حساب، صنعت آهن نه فقط در استفاده مستقیم در ساخت خودروها بلکه در ساخت تجهیزات جانبی دیگری مثل ایستگاه شارژ هم باید به کمک بازار خودروهای برقی بیاید.

آینده خودروهای برقی و ورق‌های آهنی

مزیت‌هایی مثل کاهش آلایندگی زیست‌محیطی، استهلاک فوق‌العاده پایین، قیمت بسیار پایین انرژی الکتریکی در مقایسه با سوخت‌های فسیلی و بهره‌بردن از فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل تکنولوژی خودران و ایمنی بالا باعث شده است محبوبیت این نوع خودروها روزبه‌روز بیشتر شود. بر اساس آنچه در بخش قبلی مقاله توضیح دادیم مشخص است که با افزایش تقاضای این نوع خودروها، لازم است صنعت فولاد و آهن هم باید خودش را برای این رشد آماده کند. 

اما ممکن است این پرسش پیش بیاید که چرا دیگر انواع ورق‌های فلزی جایگزین آهن نمی‌شود؟

چرا آلومینیوم یا کربن جایگزین ورق آهن نمی‌شود؟

یکی از پرسش‌هایی که ممکن است پیش بیاید این است که اگر در خودروهای برقی، به فلزی نیاز داریم که هم مقاومت کافی داشته باشد و هم وزن سبک‌تر، چرا سراغ محصولات دیگری مثل ورق آلومینیوم یا فیبر کربن نمی‌رویم؟ 

پاسخ ساده است: هزینه بالا.

ورق‌های آهنی به‌طور متوسط حدود ۲۰ درصد ارزان‌تر از ورق‌های آلومینیومی هستند. در کنار این، ورق‌ها آلومینیومی مقاومت کمتری در مقایسه با آهن دارند. این مسئله باعث شده است تاکنون هیچ فلزی نتواند جای آهن را بگیرد و بعید است در آینده هم این روند تغییر کند.

درباره فیبر کربن هم مسئله قیمت بسیار مهم است. فیبر کربن اگرچه مقاومتی بسیار بیشتر از ورق‌های آهنی دارد اما قیمت سرسام‌آوری دارد که باعث شده است، نتوان به‌عنوان ماده اصلی ساخت اسکلت خودرو روی آن حساب کرد. گذشته از این، تعمیرات آن هم کار دشواری است و برای تعمیر آن به ابزار خاص با تخصص بالا نیاز است.

آینده خودروی برقی با ورق‌های آهنی گالوانیزه گره خورده است

با این حساب و با توجه به نکاتی که تا الآن گفتیم، بدون تردید در آینده‌ای نزدیک، چیزی نمی‌تواند جایگزین ورق‌های آهنی گالوانیزه و روغنی در صنعت خودرو شود.

اگر قرار باشد خودروهای برقی خیابان‌ها را تصرف کنند، چاره‌ای نیست جز اینکه همچنان خودروسازان با فعالان صنعت آهن همکاری داشته باشند و بی‌تردید مشتری بزرگی برای تولیدکنندگان انواع ورق‌ گالوانیزه و ورق‌های روغنی خواهند بود. 

از سوی دیگر، کارخانه‌های تولید ورق‌های آهنی هم باید به این موضوع توجه کنند که اگر بخواهند همچنان خریداران مطلوبی برای محصولات خود داشته باشند و با رشد استفاده از خودروهای برقی، بتوانند پاسخگوی تقاضای موجود در بازار باشند، باید خودشان را با این فرآیند تطبیق دهند.

در یک جمع‌بندی کوتاه می‌توان گفت با توجه به استقبال عجیب‌وغریب از وسایل نقلیه برقی ازجمله خودروهای الکتریکی (EV cars) و ارتباط تنگاتنگ تولید این نوع خودروها و نیز احداث ایستگاه‌های شارژ خودرو با صنعت آهن، در آینده همچنان صنعت آهن فعالانه به فعالیت خود ادامه دهد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که با توجه به استانداردهای جدید و نیاز به ورق‌های آهنی متفاوت و پیشرفته، صنعت آهن هم باید خود را با این تقاضای جهانی تطبیق دهد و به سمت تولید ورق‌های گالوانیزه و روغنی نسل آینده خودروهای برقی حرکت کند.

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی