چشم انتظاری برجامی و افزایش تورم

تصمیمات وزارت صمت و اثرات آن در تولید 
چشم انتظاری برجامی و افزایش تورم

 این روزهای تکراری  مبحث برجامی  که  به نحوی موجی از بیم و امید به همراه می آورد نه تنها برای بازار آهن آلات و فولاد بلکه برای اقتصاد کشور نیز اثرات منفی دارد و روز به روز چشم انتظاری برای برجام، دخالت های دستوری وزارت صمت به اسم حمایت از فولاد و برخی عوامل دیگر پایه های اقتصاد و صنعت را سست می نماید.وقتی به هم اندیشی های انجام شده و جلسات پیش از این برجام نگاهی عمیق داشته باشیم متوجه می شویم مایحصل عدم تحقق برجام ایجاد تورمی طاقت فرسا و در حدود 78 درصد خواهد بود. 

آهن پرایس: یکی از کارشناسان اقتصادی به نام وحید شقاقی شهری در این مورد اظهار داشت: تا کنون نرخ تورم 12.2 درصد افزایش داشته که این افزایش ناشی از حذف ارز ترجیحی می باشد و پس از آن مواد خوراکی تا کنون 10 درصد افزایش قیمت داشته اند. مساله این است شاید بهتر بود این حذف ارز ترجیحی خیلی پیشتر از اینها عملی شود و اگر در زمان مناسب این کاار انجام میشد میزان این تورم شاید به 5 درصد می رسید. حال پس از این جراحی اقتصادی که انجام شده اگر مبحث برجام نیز همچنان طولانی و کش دار شود و در زمان مناسب خود رخ ندهد می تواند با از دست رفتن زمان تورم 78 درصدی را رقم بزند. چنانچه افسار گسیخته تورم همین زمان مهار نشود از دست رفتن تمام نظام رفاهی و خدماتی که مهیا شده است دور از انتظار نخواهد بود. 

تصمیمات وزارت صمت و اثرات آن در تولید 

بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اظهار داشت: قیمت های دستوری و مداخلات بی ضابطه و تصمیمات ناگهانی در بازاری همچون بازار فولاد که در ابتدای این راه است می تواند منجر به ضررهای سنگین در ابتدا برای مصرف کننده شود و پس از آن ممکن است بازار فولاد از درون منفجر گردد بنابراین ما واقعا نیازمندیم که نرخ آهن آلات و فلزات به طور کلی به میزان عرضه و تقاضا سپرده شود و از قیمت گذاری دستوری به شدت خودداری شود. 

ملزم کردن تولید کننده برای عرضه محصولات فولادی به بورس کالا با سیاست های وزارت صمت منجر به تعیین قیمت زنجیره فولاد در بورس کالا می شود و بورس کالا نیز با اعمال غیر رسمی قیمت ها، منجر به کمتر شدن قیمت های بازار داخلی از قیمت های جهانی می شود. 

وزارت صمت همگام با فولادی ها

طی جلسه کارگروه مدیریت بازار وزارت صمت یک سری تصمیمات و پیشنهاد ارائه شد که این جلسه با حضور قائم مقام ،معاونین و مدیران وزارت صمت و مدیر شرکت فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و صنعتی گل گهر به همراه انجمن فولاد القایی برگزارشد.این بسته سیاسی با هدف افزایش میزان توان رقابت صنعت فولاد ایران تنظیم گردیده و در طی هفته جاری آماده تصویب می گردد و جهت ابلاغ به وزارت صمت داده خواهد شد. بر اساس اطلاعات منتشره از این جلسه برخی از جزییات این بسته سیاسی عبارتند از: افزایش تعرفه واردات فولاد، اصلاح مقررات عرضه اجباری در بورس کالا، قطع ارتباط قیمت‌های پایه بورس کالا با قیمت‌های جهانی، اصلاح مصوبات مربوط به لغو معافیت مالیاتی صادرات فولاد، نرخ ارز از طریق اعمال نسبت‌های قیمتی .

پیش بینی نرخ آهن آلات در هفته جاری 

در طی هفته گذشته در ابتدای هفته با پایین آمدن قیمت جهانی سنگ آهن تا روز دوشنبه نرخ میلگرد و تیرآهن کاهشی بود اما در اواسط هفته با افزایش نرخ دلار قیمت مقاطع فولادی و آهن آلات تا حدی بالا رفت اما از سوی دیگر در سال جاری تعداد پروژه های انبوه سازی و ساخت و ساز چندان زیاد نیست و نمی توان پیش بینی دقیقی داشت. اما به طور تقریبا می تواند افزایش جزیی را در هفته جاری تجربه نماید. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: بازار فولاد در ابتدای تیرماه

چرا نرخ سنگ آهن کاهشی شد؟

در روز گذشته نرخ سنگ آهن شیب کاهشی راپشت سرگذاشت، چرا که چشم انداز اقتصاد جهانی چندان مطلوب نیست و تا حدی نگرانی هایی برای کاهش میزان تقاضا وجود دارد و همین نگرانی ها علیرغم وجود نشانه هایی از افزایش میزان تولیدات در چین منجر به کاهش قیمت سنگ آهن شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)