تحولات یکساله بازار مسکن

تحولات یکساله بازار مسکن
تحولات یکساله بازار مسکن

آهن پرایس: براساس بررسی های آماری صورت گرفته از تحولات بازار مسکن طی مدت زمان سه دهه اخیر، بازار مسکن در سال 99 با استناد به دو نشانه شاهد تورمی بی سابقه بوده است. قبل از منتشر شدن کارنامه بازار مسکن در یک سال 99، دو نشانه جدی از به وقوع پیوستن...

آهن پرایس: براساس بررسی های آماری صورت گرفته از تحولات بازار مسکن طی مدت زمان سه دهه اخیر، بازار مسکن در سال 99 با استناد به دو نشانه شاهد تورمی بی سابقه بوده است. قبل از منتشر شدن کارنامه بازار مسکن در یک سال 99، دو نشانه جدی از به وقوع پیوستن یک رکود بی سابقه در بازار مسکن وجود داشت که این رکود دربرگیرنده دو بخش اساسی یعنی معاملات و قیمت بود. 

بازار مسکن در سال 99، با رکود کمترین حجم ماهانه معاملات مسکن مواجه بود. به این صورت که حتی در برخی از ماه های سال حجم معاملات به کمتر از 3 هزار فقره نیز رسید. از سوی دیگر نشانه دیگری که در این بخش با آن مواجه شدیم، رکود تورم ماهانه مسکن بود که به بیش از 5 درصد رسیده بود. از این رو پیش از منتشر شدن کارنامه یکساله بازار مسکن این انتظار وجود داشت که بازار مسکن از لحاظ رکود سنگین معاملات و جهش قیمت، یک رکود بی سابقه را ثبت کرده باشد.

با این وجود طی روزهای گذشته، همزمان با منتشر شدن اطلاعات کارنامه تحولات یکساله بازارمسکن در سال گذشته، بر بی سابقه نبودن وضعیت این حوزه شک و تردید وارد شد. با استناد به اطلاعاتی که در این کارنامه موجود است مشخص شد میانگین قیمت مسکن طی یک سال 99 رقمی معادل 23 میلیون و 865 هزار تومان بوده که به نسبت یکسال سال 98 شاهد افزایش بیش از 80 درصد بوده است.

همین موضوع نشان دهنده وضعیت بی سابقه بازار مسکن در یک سال 99 می باشد اما در این میان برخی بر این باورند که بررسی های آمار بلند مدت تحولات بازار مسکن حاکی از این است که میانگین قیمت مسکن در سال 86 نیز همانند سال گذشته افزایش 80 درصدی را تجربه کرده است. به همین دلیل این میزان از رشد دست کم لااقل طی مدت 12 سال گذشته بی سابقه نبوده است. در این بین بررسی ها نشان دهنده آن است که بر اساس دو نشانه، شک و تردید در رابطه با موضوع بی سابقه بودن تورم یک سال 99 بازار مسکن مردود می باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ابر حباب قیمتی بازار مسکن

نخستین نشانه در رابطه با روند تورم فصلی بازار مسکن در دو سال 86 و 99 می باشد که علاوه بر این نشانه، علامت دیگری نیز برای رد این شک موجود می باشد. در نخستین دوره ابتدایی که مورد مقایسه واقع شد، جهش قیمت فقط در همان سال 86 رخ داد و در سال 87 خاتمه یافت و در سال 88 قیمت مسکن با 10 درصد کاهش، با افت منفی مواجه شد اما در این دوره طی سال های 97 تا 99 جهش مکرر قیمت مسکن وجود داشت. به همین سبب با استناد به این دو نشانه می توان بیان کرد که سال 99 برای بازار مسکن از لحاظ حجم معاملات و تورم در مدت زمان سه دهه اخیر بی سابقه بوده است.

در مجموع از آنجایی که در میان متغیرهای بیرونی در ماه های اخیر، ریسک غیراقتصادی بازیگردان اصلی این بخش است؛ اگر بررسی ها نشان دهنده این موضوع باشد که مسیر احتمالی گزینه سوم باشد، این برداشت وجود دارد که بازار مسکن در مسیر تورم قرار گیرد و تخلیه حباب رخ ندهد. 

دو ابزار مهم در این میان موجود می باشد که می تواند بازار مسکن را از این مسیر احتمالی دورکند. افزایش سود بانکی اولین ابزاری است که به عنوان گزینه ای در جهت در امان نگه داشتن بازار مسکن از تورم می باشد و دومین ابزار که پیگیری آن می بایست از سوی سیاست گذار بخش مسکن صورت پذیرد، افزایش هزینه های سفته بازی و سرمایه گذاری در این بازار از طریق ابزار مالیاتی است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)