آینده ی نامعلوم بازار مسکن

آینده ی نامعلوم بازار مسکن
آینده ی نامعلوم بازار مسکن

آهن پرایس: با وجود کاهش 3 درصدی نرخ مسکن در فروردین ماه سال جاری،  تعدادی از فعالان این بازار بر این باورند که این اتفاق می تواند نشانه ای از توقف رشد جهش گونه قیمت مسکن باشد. چند روز پیش بانک مرکزی وضعیت بازار مسکن فروردین ماه 1400 را در قالب گزارشی ...

آهن پرایس: با وجود کاهش 3 درصدی نرخ مسکن در فروردین ماه سال جاری،  تعدادی از فعالان این بازار بر این باورند که این اتفاق می تواند نشانه ای از توقف رشد جهش گونه قیمت مسکن باشد. چند روز پیش بانک مرکزی وضعیت بازار مسکن فروردین ماه 1400 را در قالب گزارشی منتشر کرد که با توجه به این آمار می توان اظهار کرد در فروردین امسال متوسط قیمت مسکن در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته که برای نخستین بار به بالای ۳۰ میلیون تومان رسیده بود، به زیر ۳۰ میلیون تومان بازگشته و کاهش ۳.۱ درصدی متوسط قیمت مسکن ثبت شد.

بیت الله ستاریان، یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن با اشاره به گزارش بانک مرکزی درباره کاهش قیمت مسکن در تهران و ادامه دار بودن یا نبودن این روند در ماه‌های آینده بیان کرد: اینکه بخواهیم گزارش یک ماه را معیاری برای تحلیل یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی کشور که نیاز به بررسی نمودارها و بردار در ماه های مختلف برای نتیجه‌گیری دارد، بدانیم اشتباه است. 

وی در ادامه افزود: نمونه آن هم گزارشی است که بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن در آذر ماه ارائه کرد که بر اساس آن، قیمت مسکن کاهش یافته بود و بسیاری از کارشناسان و مسئولان بخش مسکن اعلام کردند که آذر ماه ۹۹، آغاز روند نزولی قیمت مسکن است؛ اما بلافاصله پس از انتشار این گزارش دوباره قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سوداگران در کمین امتیاز مسکن ملی

ستاریان با اشاره به این موضوع که در۴۰ سال گذشته، همواره روند بازار مسکن در فروردین ماه به دلیل کاهش معاملات و تعطیلی دفاتر مشاوران املاک، نزولی بوده افزود: امسال هم پس از تعطیلات نوروزی، شاهد تعطیل شدن برخی از اصناف و مشاوران املاک به دلیل محدودیت‌های کرونایی بودیم که همین مسئله موجب کاهش هرچه بیشتر معاملات شد. همچنین به دلیل انتخابات ریاست جمهوری احتمالاً اردیبهشت و خرداد ماه هم رکود بازار و توقف معاملات همچنان ادامه داشته باشد؛ اما بر اساس گزارشات احتمالا شاهد بازگشت رشد قیمت ماهانه مسکن، تا میانه‌های سال جاری، خواهیم بود.

ستاریان با اشاره به تأثیرگذار بودن برخی مسائل بین المللی بر بازار مسکن، درباره اثرگذاری بازارهایی مانند ارز، سکه و سهام، گفت: بازارهای موازی همواره در کنار بازار مسکن فعالیت داشته‌اند و از نظر حجم جابه جایی نقدینگی، بازارهای کوچکی نسبت به مسکن محسوب می‌شوند؛ ضمن اینکه مسکن یک بازار بلند مدت محسوب می‌شود در حالی که بازارهای موازی مانند ارز و سکه، تأثیرپذیری کوتاه مدت دارند.

وی تأکید کرد: آنچه بر بازار مسکن تأثیرگذاری بیشتری دارد، نقدینگی و سایر مؤلفه‌های اقتصاد کلان است؛ دیگر نمی‌توان پارامترهایی مانند بازارهای موازی را در بخش مسکن مؤثر دانست؛ چرا که رشدی که سال گذشته در بخش مسکن دیدیم، آنقدر سنگین و کلان است که دیگر با پارامترهایی مانند تغییر نرخ ارز و سکه، قابل جابه جایی نیست. 

این کارشناس مسکن در پایان افزود: طی سال های اخیر در بخش مسکن یک حرکت سینوسی داشته‌ایم و بعد از دو تا سه سال رکود، یک جهش رخ می داده است؛ اما اینکه آیا کاهش متوسط قیمت در فروردین امسال، می‌تواند آغازی بر ثبات یا رکود در قیمت مسکن باشد، به نظر نمی‌رسد چنین باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)