افزایش قیمت آهن و میلگرد بورسی

افزایش قیمت آهن و میلگرد بورسی

با استقبال خوبی که از عرضه‌های اعتباری بورس کالا می‌شود شاهد افزایش قیمت میلگرد بورسی هستیم به طوری که در یک ماه اخیر به دنبال حمایت بازارساز از صنایع فولادی،  قیمت فولاد افزایش یافته است...

آهن پرایس: قیمت روز آهن دیروز نیز تا حدودی در برخی حوزه‌ها نوسان داشت به این صورت که در برخی مبادی فروش شاهد افزایش قیمت بودیم و برخی کارخانه‌ها هم کاهش قیمت داشتند اما فضای کلی بازار با ثبات و آرامش کلی همراه بود.

بازار ارز هم روند نسبتا آرامی داشت و قیمت دلار در مرز 50 هزار تومان با نوسانات جزئی همراه بود. به این صورت که هر دلار بازار آزاد در پایان روز گذشته روی 49 هزار و 700 تومان متوقف شد.

بررسی اوضاع بازار آهن و فولاد

قیمت روز آهن در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد و اما در چند کارخانه کاهش قیمت 100 تا 200 تومانی هم مشهود بود. قیمت میلگرد 14 اصفهان دیروز با 100 تومان افزایش در هر کیلو 25.300 تومان اعلام شد.

قیمت میلگرد آجدار استاندارد عمدتا در محدوده 23.700 تا 25 هزار تومان اعلام می‌شود و قیمت میانگین آن هم 24.350 تومان برآورد شد که نسبت به هفته گذشته حدود 230 تومان افزایش داشت.

قیمت میلگرد نیشابور هم 100 تومان افزایش داشت و در هر کیلو 24.310 تومان گزارش شد. قیمت میلگرد فولاد زاگرس ثابت بود و هر کیلو از این میلگرد 24 هزار تومان به فروش رسید.

قیمت تیرآهن اصفهان، قیمت تیرآهن فایکو و فولاد یزد در هر شاخه بین 10 تا 60 هزار تومان افزایش یافتند و قیمت تیرآهن اهواز ثابت اعلام شد.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت سپری در غالب مبادی فروش بدون تغییر عرضه شد اما قیمت نبشی ناب تبریز با افزایش 100 تا 200 تومانی همراه بود.

قیمت ورق آهنی در غالب مبادی فروش با افزایش 50 تا 300 تومانی همراه بود و قیمت ورق سیاه اکسین هم ثابت اعلام شد. قیمت ورق گالاونیزه، قیمت ورق شیروانی رنگی، قیمت ورق آهنی روغنی و سایر ورق‌های سرد در کلیه مبادی فروش بدون تغییر عرضه شدند.

قیمت قوطی آهن، قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل مبلی و سایر قوطی پروفیل‌ها نیز عمدتا ثابت اعلام شدند اما شماری از مبادی فروش قیمت‌ها را بین 100 تا 500 تومان افزایش دادند. قیمت لوله درابست، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله صنعتی و انواع لوله‌ها در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

نگاهی به معاملات بورس کالا

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که 196 هزار و 750 تن محصول فولادی عرضه شد که از این میزان 153 هزار و 465 تن به فروش رسید.

حدود 158 هزار و 750 تن شمش بلوم عرضه شد که از این میزان 144 هزار و 115 تن معامله شد. قیمت هر کیلو از این محصول 200 هزار و 906 تومان در نظر گرفته شد که بیانگر افزایش 0.3 دردص این محصول است.

امروز نیز حدود 420 هزار و 815 تن محصول فولادی عرضه می‌شود که از این میزان حدود 265 هزار و 719 تن به میلگرد اختصاص دارد که نرخ آن در هر کیلو 22 هزار و 686 تومان در نظر گرفته شده است.

حدود 23 هزار و 171 تن هم تیرآهن عرضه می‌شود که قیمت پایه آن در هر کیلو 23 هزار و 113 تومان در نظر گرفته شده است. همچنین حدود 2 هزار و 20 تن ناودانی، هزار و 220 تن نبشی و حدود 10 هزار تن نیز ورق گرم عرضه می‌شود.

درباره عرضه‌های امروز میلگرد بورسی احتمال می‌رود تقاضای چندانی برای عرضه‌های نقدی شکل نگیرد اما حدود 45 هزار تن میلگرد اعتباری عرضه شده است که پاسخگوی نیاز بازار خواهد بود و تا حدودی مانع از افزایش قیمت میلگرد خواهد شد.

در رابطه با عرضه‌ شمش بورسی روز گذشته که نرخ تمام شده آن 21 هزار و 900 تومان برآورد شد و این در حالی است که هر کیلو میلگرد در بازار آزاد 24.500 تومان به فروش می‌رسد که بیانگر فاصله قیمتی 2.600 تومانی بین شمش و میلگرد است که به عقیده برخی تولید میلگرد با قیمت موجود با توجه به شمش 22 هزار تومانی چندان توجیه اقتصادی ندارد.

در تاریخ ۱ سپتامبر، قیمت شمش فولادی صادراتی ایران خلیج‌فارس به ارزش ۴۶۳ دلار برای هر تن اعلام شد. این نرخ به تبدیل به قیمت ریالی با نرخ ۳۸,۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم انجام می‌شود.

همچنین نرخ ریالی فروش شمش صادراتی ایران با توجه به نرخ دلار در بازار دوم مبادله‌ای، به ۱۹,۴۴۶ تومان برای هر کیلوگرم تبدیل می‌شود. همچنین نرخ دلار آزاد برای شمش فولادی ۴۹,۷۵۰ تومان در نظر گرفته شده و به ۲۳,۰۳۴ تومان برای هر تن تبدیل می‌شود.

در این شرایط، با در نظر گرفتن نرخ ریالی متغیر برای شمش فولاد صادراتی ایران در بازار، قیمت پایه شمش فولادی برای تجارت در بازار فیزیکی بورس‌کالا بین ۱۸,۹۰۰ تومان تا ۲۰,۴۵۰ تومان برای هر تن تعیین شده است. این نرخ‌ها تفاوت زیادی با نرخ صادراتی دارند و به نوعی حمایت از گرانفروشی شمش فولادی در بازار را نشان می‌دهند. این وضعیت موجب افزایش هزینه‌های صنایع تکمیلی مانند نوردکاران می‌شود و توان رقابتی آنها را کاهش می‌دهد.

در بازار فعلی، رینگ فروش شمش فولاد در داخل کشور رونق دارد و اطلاعات مثبتی از بازار جهانی فولاد نیز به گوش می‌رسد. در چین، تقاضا برای فولاد نسبتا بهبود یافته و این امر منجر به افزایش قیمت‌ها شده است. همچنین، شاخص مدیران خرید چین بهتر از انتظار عملکرد کرده و اعلام کاهش نرخ ذخیره الزامی بانک‌ها نیز از جمله اخبار مثبت در بازار چین است.

 این اطلاعات مثبت باعث رشد 2 درصدی قیمت فولاد در معاملات بازار آتی شده و نشان‌دهنده تقویت فروش نقدی و فیزیکی فولاد در چین می‌باشد. همچنین، به نقل از یک خریدار، حداقل 20 هزار تن شمش ایران با قیمت 485 دلار در هر تن به مقصد بنادر چین تحویل داده شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تحریک جزئی در قیمت روز آهن

به عقیده برخی اختلاف قیمت‌ها در بازار آزاد و بورس کالا از عرضه‌های اعتباری نشأت می‌گیرد که یکی از راهکارهای آن عدم تعیمم شاخص معاملات اعتباری است و باید کشف قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)