بازار آهن در خواب زمستانی

بازار آهن در خواب زمستانی

بازار فولاد در حال حاضر در وضعیتی ثابت یا حتی با کاهش قیمت‌ در برخی حوزه‌ها قرار دارد. با حذف سفته‌بازی از بازار فولاد، کمبود منابع مالی در بازار و تأثیر منفی رکود بازار مسکن شاهد رکودی عمیق و افت چشمگیر معاملات در بازار آهن و فولاد هستیم...

آهن پرایس: نخستین هفته مهرماه با ثبات قیمت آهن آلات و نوسانات خطی و آرامی همراه بود؛ اگرچه به طور جسته و گریخته در برخی حوزه‌ها کاهش قیمت روز آهن نیز گزارش می‌شد.

بازار ارز هم نوسانات چشمگیری نداشت و قیمت دلار در روز پنجشنبه بین 100 تا 200 تومان نوسان داشت و در پایان هفته هم هر دلار بازار آزاد 49 هزار و 600 تومان به فروش رسید.

بررسی روند قیمت آهن آلات

روز پنجشنبه اکثر زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی ثابت و تا حدودی کاهشی بودند اما تقاضا هم همچنان ضعیف گزارش ‌شد و گویا فصل سرما شروع نشده بازار آهن از رکود تابستانی وارد خواب زمستانی شده است.

قیمت میلگرد آجدار روز پنجشنبه در برخی از مبادی فروش بین 100 تا 500 تومان کاهش داشت و نیمی از مبادی فروش هم بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند. قیمت میلگرد نیشابور با 100 تومان کاهش در هر کیلو حدود 23.910 تومان اعلام شد و قیمت میلگرد فولاد زاگرس هم 23.800 تومان برآورد شد.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی، قیمت ناودانی اروپایی و قیمت سپری هم در کلیه مبادی فروش ثبات داشتند. قیمت روز تیرآهن نیز در غالب کارخانه‌ها ثابت بود قیمت تیرآهن اصفهان در برخی سایزها بین 10 تا 30 هزار تومان کاهش داشت.

قیمت ورق سیاه نیز در غالب مبادی فروش با ثبات نسبی همراه بود و تنها قیمت ورق آهن مبارکه در برخی سایزها افزایش 100 تومانی داشت. قیمت ورق روغنی، قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی و انواع ورق سرد نیز با ثبات نسبی همراه بودند.

قیمت قوطی پروفیل، قیمت قوطی سبک، قیمت پروفیل Z و انواع پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی هم ثابت اعلام شدند و قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان و قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز هم ثابت بودند.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالا نیز حاکی است که در هفته ابتدای مهرماه، حجم عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران به 23 درصد از مجموع حجم معاملات افزایش یافت. این افزایش قابل توجهی بوده و حجم فروش نسبت به هفته گذشته 100 درصد افزایش یافته است.

در این هفته، بیش از 223 هزار تن انواع میلگرد با نرخ پایه‌ای بین 21 هزار تا 22 هزار و 600 تومان به بازار فیزیکی بورس کالا عرضه شد. حدود 70 هزار تن از این میلگرد توسط مشتریان خریداری و معامله شد. در مجموع، حجم فروش هفتگی میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا دو برابر افزایش یافت.

 نرخ میانگین فروش میلگرد در این بازار به ارزش 21  هزار و 700 تومان بوده و با اعمال مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس به 23 هزار و 700 تومان بر تن می‌رسد. در مقابل، میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ 24 هزار و 200  تومان عرضه شده است؛ به همین دلیل تفاوت نسبت به نرخ بازار آزاد حدود 500 تومان برای هر کیلوگرم میلگرد در معاملات بازار فیزیکی وجود دارد.

امروز نیز حدود یک میلیون و 659 هزار و 207 تن محصول فولادی عرضه می‌شود که از این میزان حدود 15 هزار و 85 تن به شمش بلوم اختصاص دارد که با قیمت 21 هزار و 664 تومان عرضه می‌شود گفتنی است حجم شمش در عرضه امروز نسبت به آخرین عرضه، حدود 78 درصد کاهش داشته است.

همچنین 5 هزار و 918 تن میلگرد ساده صنعتی عرضه می‌شود، قیمت میلگرد ساده در هر کیلو 31 هزار تومان در دسترس خریداران قرار می‌گیرد؛ علاوه‌بر این ۱۹۵۰ تن میلگرد آلیاژی با قیمت پایه 25 هزار و 986 تومان به فروش می‌رسد که نسبت به هفته گذشته 16 درصد افزایش دارد.

همچنین 9 هزار و 856 تن میلگرد کلاف با قیمت پایه 26 هزار و 753 تومان عرضه می‌شود. عرضه‌کنندگان تیرآهن نیز 1748 تن تیرآهن با قیمت پایه 28 هزار و 293 تومان در اختیار مشتریان قرار داده‌اند.

آهن‌اسفنجی نیز به میزان 127 هزار تن عرضه می‌شود که قیمت پایه آن 11 هزار تومان است و نسبت به هفته گذشته 2.5 درصد کاهش دارد.

به طور کلی با توجه به اینکه این روزها تمرکزها روی بازار فولاد است و تصور اینکه قیمت مسکن با کاهش قیمت آهن آلات و سیمان اصلاح می‌شود، با کاهش جسته و گریخته در قیمت روز آهن مواجه هستیم، با این حال کاهش خرید و فروش آهن آلات در ایام سرد سال که به طور سنتی هرساله با آن مواجه هستیم نیز خود مزید بر علت است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن بر مدار ثبات و کاهش

مضاف بر این کمبود نقدینگی، حذف سفته‌ بازی در فولاد و رکود عمیق بازار مسکن، بازار داخلی آهن و فولاد را در ثبات و رکود عمیقی فرو برده است. به طوری که احتمال می‌رود اوضاع تقاضا در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول نیز بدتر باشد. بناست مصالح ساختمانی مورد نیاز پروژه‌های بزرگ نیز به صورت مستقیم از بورس کالا و در قیمت‌های پایین‌تر تهیه شود که این به معنی کاهش چشمگیر خرده‌فروشی است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)