تعادل در تامین مواد اولیه فولاد

تعادل در تامین مواد اولیه فولاد
تعادل در تامین مواد اولیه فولاد

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، آمار های رسمی نشان می‌ دهد از ۸۵ میلیون تن سنگ‌ آهن استخراج شده، ۱/ ۱۷میلیون تن به‌ صورت سنگ‌ آهن دانه‌ بندی شده و کنسانتره سنگ‌ آهن گندله به کشور های دیگر به‌ ویژه چین صادر شده است که با احتساب نرخ فولاد در بازارهای...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، آمار های رسمی نشان می‌ دهد از ۸۵ میلیون تن سنگ‌ آهن استخراج شده، ۱/ ۱۷میلیون تن به‌ صورت سنگ‌ آهن دانه‌ بندی شده و کنسانتره سنگ‌ آهن گندله به کشور های دیگر به‌ ویژه چین صادر شده است که با احتساب نرخ فولاد در بازار های جهانی و مصرف حدود ۷ میلیون تن سنگ‌ آهن پیش ‌فرآوری شده، برابر با یک تن فولاد است.

این مساله نشان ‌دهنده ابعاد وسیعی است که چین در خصوص واردات مواد خام معدنی یا پیش‌ فرآوری شده از ایران دارد.  مسلما برقراری توازن در زنجیره محصولات معدنی و فلزی و توسعه این زنجیره نیازمند بازنگری جدی در راهبرد ها و سیاست‌ های اجرایی دارد، در یک بازه ترکیبی پیش‌ نیاز هایی باید منظور شود که تمامی فرآیند تولید یک محصول مهم معدنی قابل پیش‌ بینی باشد.

مطابق با آمار ها حدود ۹۰ درصد مواد معدنی صادر شده مربوط به سنگ‌ های ساختمانی و تزئینی سنگ‌ های ساختمانی در ایران دارای ویژگی‌ های ساختاری و بافت ترکیبی خاص هستند که به‌ صورت خام و کوب صادر می ‌شوند، سنگ‌ آهن دانه‌ بندی شده، کنسانتره و گندله سنگ آهن بوده ‌اند. 
از این رو بخش عمده مواد معدنی استخراج شده از معادن کشور بدون در نظر گرفتن شن و ماسه به‌ عنوان ماده اولیه ارزش محصولات معدنی و فلزی در کارخانه‌ های فرآوری مورد‌ استفاده قرار گرفته‌ اند و بخش عمده مواد معدنی پیش فرآوری شده به ‌صورت محصول میانی مانند شمش فولادی بیلت، اسلب و بلوم، مس آلومینیوم، شمش روی و محصولات ورق گرم،  تیرآهن و میلگرد تبدیل شده‌ اند.با در نظر گرفتن تمامی پیش ‌نیاز های ممکن، محصولات فرآوری شده و استخراج ‌شده در یک سطح تعادل قرار نمی‌گیرند. ایجاد توازن در این زنجیره مستلزم بازنگری در سیاست‌ های اقتصادی و اجرایی است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)