روزهای بحرانی بازارآهن و فولاد

تحلیل روزانه بازار آهن آلات
روزهای بحرانی بازارآهن و فولاد

ضعف تقاضا در بازار داخلی آهن، مشکلات و چالش‌های تولید فولاد، رکود صادرات محصولات فولادی داخلی، تورم در غرب و مشکلات اقتصادی همچنین کاهش تقاضا در بازارهای جهانی از جمله عوامل مهم و اثرگذاری است که بازار داخلی آهن و فولاد را به سمت رکود و سکون پیش می‌برد.

آهن پرایس: در آستانه تعطیلات، بازار از روز پنجشنبه در حالت رکود فرو رفت به طوری که تمام شرکت‌ها قیمت‌ها را ثابت اعلام ‌کردند و تنها در شمار محدودی از مبادی فروش از جمله در بازار میلگرد، کاهش جزئی قیمت‌ها مشهود بود.بازار ارز هم تقریبا مانند بازار آهن و فولاد بود و پایان هفته را بدون نوسان سپری کرد، به طوری که قیمت دلار روز پنجشنبه در بازار آزاد به قیمت 31 هزار و 550 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن آلات

در پایان هفته و در روزهای پیش از تعطیلات عید قربان، در بازار میلگرد فعالیتی مشاهده نشد و غالب محصولات فولادی ثبات قیمت داشتند، قیمت روز میلگرد آجدار که کماکان تا پایان هفته روندی کاهشی داشت، روز پنجشنبه تقریبا ثابت بود و تنها در چند شرکت کاهش 100 الی 200 تومانی اعلام شد. کف قیمت میلگرد روز پنجشنبه در کارخانه نورد کرمان به 16 هزار و 800 تومان رسید و در راد همدان نیز که بالاترین نرخ میلگرد را داشت، حدود 18 هزار و 885 تومان ثبت شد.

نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های مانیسمان، داربستی و ... تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت بود، انواع ورق‌ها نیز به همین منوال بود و قیمت انواع ورق گرم و ورق سرد تغییر چندانی نداشتند.

نرخ روز ناودانی ایرانی و نبشی نیز در عمده شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد، نرخ تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی ثبات داشت، به طوری که جز در بخش شاخه‌فروشی که کاهش 20 الی 40 هزار تومانی در برخی شاخه‌ها مشاهده شد، در سایر شرکت‌ها ثابت بود.

همانطور که از آمار و ارقام برمی‌آید بازار کاملا ساکت و آرام بود، به طوری که حتی قیمت میلگرد بورسی هم بدون تغییر قیمت عرضه شد، اما براساس شنیده‌ها در برخی مبادی فروش قیمت میلگرد بورسی تجار با تخفیف قیمت اعلام می‌شد.

هفته گذشته بازار آهن به‌رغم همه نوساناتی که داشت، در رکود به سر می‌برد و ضعف تقاضا بر بازار سایه افکنده بود. همانطور که پیش‌تر نیز بیان کردیم، رکود در بازارهای جهانی و کمبود تقاضا یکی از مهمترین عوامل ایجاد چنین فضایی در بازار آهن داخلی است. اوضاع بازارهای جهانی از اساسی‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار در بازار داخلی محسوب می‌شود به همین جهت اطلاع از وضعیت آن برای فعالان حوزه آهن و فولاد امری ضروری می‌نماید.

از همین رو به دلیل افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در پی افزایش رکود در غرب، کاهش تولید فولاد در چین و کاهش تقاضا به رکود اقتصاد جهانی منجر شده است که نتیجه آن کاهش تقاضا است؛ به همین جهت شاهد کاهش روزانه نرخ فولاد در بازار چین هستیم به طوری که قیمت آن تا حدود 630 دلار در هر تن رسیده است که گویای کاهش بی‌سابقه نرخ آن از ماه نوامبر سال گذشته است.

در بازار داخلی هم با چالش‌های مختلفی از جمله مبحث تولید مواجه هستیم، براساس تجربه سال گذشته احتمال می‌رفت امسال نیز با آغاز فصل گرما، کمبود انرژی و قطعی برق صنایع فولادی را پیش‌رو داشته باشیم بنابراین انتظار می‌رفت میزان تولید در ماه‌های تیر و مرداد افزایش بیابد و بخش تقاضا نیز کمی جان بگیرد.

ولی به دلیل مشکلات واحدهای تولیدی با کاهش تولید مواجه هستیم و اگر معاملاتی هم مشاهده می‌شود هیجانی و ناشی از جوسازی‌های منفی در بازار است، به نظر می‌رسد اوضاع بازار فولاد و آهن در این روزها حال چندان خوشی ندارد و این امر تنها به بازار داخلی اختصاص ندارد و بازار جهانی هم راکد است.
 
از طرف دیگر کاهش نرخ محصولات فولادی صادراتی به افت صادرات کشور منجر شده است که این امر خود عاملی برای کاهش میزان تولید فولاد در کشور منجر شده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: ثبات توام با رکود در بازار آهن

با این اوصاف اگر در زمینه مسائل سیاسی از جمله احیای مذاکرات برجام اتفاق خاصی نیفتد، بازار ارز نوسان چندانی نداشته و قیمت دلار ثبات نسبی داشته باشد، بعید به نظر می‌رسد بازار توانایی خروج از این رکود و سکون را داشته باشد، از طرفی هم همانطور که گفته شد اوضاع جهانی و داخلی معاملات فولاد هم چندان قابل ملاحظه نیست به همین دلیل تداوم و استمرار رکود در بازار آهن و فولاد محتمل‌ترین گزینه در روزهای پیش‌رو است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)