رونق بازار آهن با بهبود صادرات

رونق بازار آهن با بهبود صادرات

 طبق تجربه سال‌های گذشته فصل پاییز، فصل رکود بازار آهن تلقی می‌شود اما با وجود تورم و نبود نقدینگی و همچنین رکود ساخت و سازها، این رکود عمیق‌تر شده است...

آهن پرایس: نوسانات افزایشی محدودی که در برخی زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی ایجاد شده بود روز گذشته فروکش کرد و دوباره قیمت آهن آلات در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد و در چند حوزه هم کاهش قیمت جزئی مشاهده شد.

بازار ارز هم بدون نوسان بود و قیمت دلاربا ثبات نسبی همراه بود، به طوری که هر دلار بازار آزاد در پایان روز گذشته 51 هزار و 250 تومان به فروش رسید.

بررسی اوضاع بازار آهن و فولاد

قیمت میلگرد آجدار در شماری از مبادی فروش حدود 100 تا 300 تومان کاهش یافت اما عمده شرکت‌ها بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند. قیمت میلگرد امیرکبیر خزر با 100 تومان کاهش حدود 23.400 تومان اعلام شد و قیمت میلگرد 14 اصفهان هم 100 تومان کاهش داشت که 24.600 تومان برآورد شد.

آخرین قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد فایکو

قیمت میلگرد میانه

قیمت میلگرد فولاد زاگرس

22.900

22.200

22.800

قیمت تیرآهن نیز در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن اصفهان در برخی سایزها ببین 10 تا 100 هزار تومان کاهش داشت.

قیمت روز نبشی و قیمت ناودانی نیز عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی جاوید بناب با کاهش 700 تومانی همراه بود.

قیمت روز ورق آهن کاویان و ورق سیاه گیلان روز گذشته ثبات داشت اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه و اکسین در برخی ضخامت‌ها با افزایش 200 تا 300 تومانی همراه بودند؛ همچنین قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق استیل، قیمت ورق شیروانی و انواع ورق‌های سرد دیروز نیز در غالب مبادی فروش افزایش 300 تومانی داشتند.

قیمت پروفیل، قیمت قوطی مبلی، قیمت پروفیل Z و انواع قوطی پروفیل هم در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شدند اما قیمت پروفیل نیکان در برخی ضخامت‌ها کاهش 100 تومانی داشت. انواع لوله‌های درزدار و بدون درز از جمله قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله صنعتی و ... در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته از معاملات ضعیف و استقبال محدود از محصولات عرضه شده، حکایت دارد. به این صورت که از 313 هزار تن محصول فولادی عرضه شده حدود 37 هزار و 854 تن معامله شد که معادل 12 درصد از کل عرضه‌ها بود.

به این صورت که از 274 هزار و 944 تن میلگرد عرضه شده 25 هزار و 485 تن به فروش رسید که معادل 9 درصد از کل عرضه میلگرد برآورد شد. قیمت میلگرد بورسی با 1.5 درصد افزایش در هر کیلو 21 هزار و 74 تومان اعلام شد.

همچنین از 2 هزار و 816 تن ناودانی حدود 89 درصد آن به فروش رسید و قیمت ثبت شده برای ناودانی 21 هزار و 618 تومان برآورد شد. از 20 هزار و 690 تن تیرآهن نیز حدود 26 درصد با قیمت 22 هزار و 466 تومان معامله شد.

42 درصد از ورق سرد و 19 درصد هم از ورق گرم عرضه شده مورد معامله قرار گرفت. حدود 2 هزار تن نیز نبشی به فروش رسید که قیمت هر کیلو از آن 21 هزار و 510 تومان برآورد شد که افزایش 0.04 درصدی داشت.

به طور کلی می‌توان گفت استقبال چشمگیری از مقاطع طویل بورسی صورت نگرفت و بازار نیز در رکود فرسایشی عمیقی قرار به سر می‌برد؛ اگرچه طبق تجربه سال‌های گذشته فصل پاییز، ایام رکودی بازار آهن تلقی می‌شود اما با وجود تورم و نبود نقدینگی و همچنین رکود ساخت و سازها، این رکود عمیق‌تر شده است.

موانع صادرات فولاد

در چنین وضعیتی که بازار با افت محسوس تقاضا و روند نزولی قیمت‌ها مواجه است، لایحه تقویت اختیارات بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز به تصویب رسیده است. براساس این لایحه صادرکنندگان موظف هستند ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی اعلام کنند. عدم تحویل ارز به بانک مرکزی به معنای قاچاق خواهد بود.

این بخشنامه به نوعی به کاهش صادرات منجر خواهد شد و این در حالی است که به عقیده برخی کارشناسان صادرات فولاد یکی از روش‌های برون رفت از رکود حاکم بر بازار آهن داخلی است.

با اجرای چنین لایحه‌ای صادرکنندگان نمی‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را برای تأمین تجهیزات مورد نیاز استفاده کنند، از همین رو به ناچار به خرید از واسطه‌ها با قیمت‌های بالاتر روی می‌آورند که موجب افزایش قیمت‌ها و در نتیجه کاهش تولید و بروز تورم در بازار فولاد خواهد شد.

معاملات شمش بورسی با قیمت 18 هزار تومان در هفته‌ها اخیر، با افزودن هزینه‌هایی مانند کارمزد ارکان بورس و احتساب مالیات ارزش افزوده، قیمت نهایی این محصول میانی به 20 هزار و 700 تومان افزایش می‌یابد.

علاوه‌بر اینها با احتساب هزینه حمل و تبدیل شمش به میلگرد، قیمت میلگرد تولید شده از آن در هر کیلو حدود 1700 تومان افزایشی خواهد شد و این در شرایطی است که نبود تقاضا و کاهش مداوم قیمت آهن آلات از چالش‌های فعلی بازار آهن است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سقوط قیمت میلگرد به کانال 21 هزار تومان

با در نظر گرفتن شرایطی که خریداری در بازار نیست، موجودی انبارها از میلگرد سرشار است و صادرات نیز دشوارتر شده، خرید اعتباری میلگرد به نوعی بازار را بهم زده است.

خرید میلگرد بورسی اعتباری و فروش آن در بازار با قیمت 21 هزار و 700 تومان، در حالی که قیمت میلگرد برای عرضه‌های بعدی 22 هزار و 500 تومان تعیین شده و قیمت میلگرد بازار نیز هزار تومان ارزان‌تر از میلگرد بورسی است، به نوعی به آشفتگی بازار منجر شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)