رکود بازار آهن در فصل ساخت و ساز

رکود بازار آهن در فصل ساخت و ساز

پایان هفته جاری نیز برخلاف روز شنبه که موج ریزی از افزایش قیمت‌ها ایجاد شد، بازار اهن در رکود و ثبات گسترده‌ای بود و تقاضای سرمایه و مصرفی چندانی نیز مشاهده نشد...

آهن پرایس: قیمت آهن کیلویی روز گذشته در بیشتر زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی روند ثابتی داشت و سایر مبادی فروش نیز با کاهش قیمت همراه بودند.

قیمت دلار نیز کاهش جزئی داشت اما همچنان در کانال 49 هزار تومان معامله می‌شد در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد روی 49 هزار و 300 تومان بسته شد.

اوضاع بازار آهن و فولاد

روز گذشته قیمت روز میلگرد در بسیاری از مبادی فروش ثابت اعلام شد اما شماری از کارخانه‌ها بین 100 تا 300 تومان قیمت‌ها را کاهش دادند و کف قیمت ممیلگرد آجدار در محدود 24500 تا 25500 تومان برآورد شد.

قیمت تیرآهن در بخش کیلویی و شاخه‌ای عمدتا با ثبات قیمت همراه بود اما برخی سایزهای تیر ذوبی بین 20 تا 100 هزار تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت روز نبشی، انواع ناودانی و قیمت سپری هم در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد و نبشی ناب تبریز در برخی ضخامت‌ها کاهش 100 تا 400 تومانی داشت.

قیمت قوطی پروفیل آهنی نیز در غالب مبادی فروش تغییری نداشت و تنها قیمت پروفیل نیکان در برخی ضخامت‌ها کاهش 400 تومانی داشت. قیمت قوطی 2 میل با تناسب ورق مصرفی در محدوده 34 تا 35500 هزار تومان گزارش می‌شود. قیمت لوله مانیسمان، لوله صنعتی، داربستی و سایر لوله‌ها در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت روز ورق روغنی، ورق گالوانیزه در اکثر شرکت‌ها کاهش 400 تا 800 تومانی داشت اما قیمت ورق رنگی شیروانی در عمده مبادی فروش ثابت بود. قیمت روز ورق سیاه نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد و تنها قیمت ورق سیاه مبارکه در برخی ضخامت‌ها کاهش 100 تا 500 تومانی داشت.

همانطور که از روند نوسانات قیمت آهن آلات در غالب حوزه‌ها برمی‌آید بازار همچنان آرام است و میل به اصلاح جزئی در برخی مبادی مشاهده می‌شود.

در تحلیل‌های ابتدای هفته جاری نیز بیان شد با تنشی که در روسیه ایجاد شد سیگنال‌های پراکنده‌ای به بازارهای ایران نیز ارسال شد و شاهد افزایش جزئی در قیمت دلار و قیمت آهن آلات بودیم اما این روند دوام چندانی نداشت و به‌سرعت اوضاع به حالت عادی برگشت.

در واقع می‌توان گفت با توجه سیاست‌های انقباضی جاری و سامانه‌های متعدد نظارتی، تقاضای سرمایه‌ای محدود شده است به همین ترتیب متقاضی نیز برای تأمین نیاز خود به عرضه‌های بورس کالا روی می‌آورد و در نتیجه بازار وارد فاز رکود و ثبات می‌شود؛ به عبارتی درحالی بازار آهن دچار رکود شده است که به طور سنتی فصل تابستان ایام ساخت و ساز است و انتظار می‌رفت معاملات آهن رونق پیدا کند اما عملا تقضای قابل توجهی مشاهده نمی‌شود.

طبق آمار امروز حدود 350 هزار و 885 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان حدود 295 هزار و 885 تن به میلگرد اختصاص دارد که قیمت آهن 22 هزار و 494 تومان در نظر گرفته شده است، گفتنی است حجم عرضه میلگرد امروز 53 درصد افزایش دارد ولی قیمت آن حدود 0.2 درصد کاهش یافته است.

شنیده‌ها حاکی است که براساس مصوبه هیأت وزیرانقیمت خوراگ کاز صنایع فولادی در سال جدید حدود 2 برابر افزایش یافته است و نکته جالب ماجرا این است که این مصوبه درحالی روز گذشته علنی شد که زمان تصویب آن 17 اردیبهشت بیان شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازگشت آرامش به بازار آهن

در حالی این افزایش قیمت به صنایع تحمیل شده که کارخانه‌های فولادی در ماه‌های آینده با محدودیت و احتمالا قطعی گاز مواجه خواهند بود، گواه این امر نیز تعطیلی 3 ماهه برخی کارخانه‌ها در سال گذشته است. همین امر اعتراض بسیاری از اهالی بازار را برانگیخته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (3)

  • محمد رسول خانی
    محمد رسول خانی1402/04/09 - 10:21 پاسخ

    هنوز هم دو برابر سال گذشته است

  • ایوب سلیمی
    ایوب سلیمی1402/04/09 - 03:58 پاسخ

    خدای خنده دار وقتی قیمتها بالا میرن مثلا میلگرد روزی ۵هزار الاه ۱۰ هزار وقتی پایین بیاد با هزار ابوتاب و صحفه مجازی و کارشناس امروز کیلوی ۱۰۰الی ۴۰۰تومان واقعا مردمو گیر اوردین یعنی چیزی حدودن ۱۰برابر بالا میره درصدی حساب کنی ۱۰۰درصد وقتی پایین میاد یک درصد

    • Ali.f
      Ali.f1402/04/14 - 18:32

      دقیقا واقعا بازار فولاد هم دست مافیا و بازار سیاه ها افتاده مگر ارگانی وزارتی نظارت بر قیمتهای فلک کشیده ندارن که کارخونه ها هر روزه ۳برابر قیمت‌ها رو میبردن بالا شورای رقابت کجای داستانه؟؟؟!!!! من خودم آهن فروشم ولی واقعا گناه میدونم که برای یه تکه آهن که هر کیلوش ۲۷و۲۸ هزار باشه آخه مگه میوه ست؟ آدمی با نیم کیلو میوه سیر سیر میشه ولی این بحث دهها تن میلگرد و آهنه که برای یه ساختمون۲طبقه ۲۰تن لازمه مردم قدرت خرید ندارن قیمتها سر به فلک کشیدن😤😤!!!!