عدم توازن در قیمت گذاری بازار فولاد

عدم توازن در قیمت گذاری بازار فولاد
عدم توازن در قیمت گذاری بازار فولاد

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت اخبار بازار فولاد، حقایق این روزهای بازار در تناقض جدی با تلاش برای رسیدن به مدیریت قیمتی است و بازار فولاد در حالی هفته جاری را به پایان می‌رساند که هنوز با اما و اگرهای قیمت‌ سازی‌ های دستوری یا سلیقه ‌ای همراه است. با وجود اعلام انتقادهای جدی...

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت اخبار بازار فولاد، حقایق این روزهای بازار در تناقض جدی با تلاش برای رسیدن به مدیریت قیمتی است و بازار فولاد در حالی هفته جاری را به پایان می‌رساند که هنوز با اما و اگرهای قیمت‌ سازی‌ های دستوری یا سلیقه ‌ای همراه است. با وجود اعلام انتقادهای جدی از سوی اهالی بازار و حتی مسوولان بورس کالا، تغییر رویه محسوسی برای به کار بردن روش کشف نرخ قانون ‌مند انجام نگرفته است.

از این رو در هفته گذشته به نسبت دو هفته قبل شاهد تایید نهایی بیشتر عرضه‌ های مربوط به شمش فولادی بودیم. بر این اساس انتظار می ‌رفت به خاطر تامین مواد اولیه، تولید محصولات میانی افزایش یابد و به تبع آن، قیمت میلگرد و تیرآهن با کاهش نسبی همراه شود اما در واقعیت نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد بلکه افزایش قیمت‌ های روزانه در بین محصولات فولادی طی این هفته به وضوح قابل رویت است.

آمار و ارقام تابلوی معاملات فیزیکی در بورس کالا نشان می‌دهد، برخی فعالان بازار برای تداوم بقا در این آشفتگی قیمتی به ‌وجود آمده، دست به ابتکاراتی زده‌ اند تا بتوانند از این رانت ایجاد شده بی ‌نصیب نمانند و در پایان معاملات، محصول مورد نیاز خود را از بورس کالا تهیه کرده و به بیان دیگر دست پر از ماراتن روزانه خرید ایجاد شده در بورس کالا خارج شوند.

قیمت‌ سازی‌ ها و عدم تاییدهای پی‌ در پی این روزها در بازار فولاد که با بهانه‌ کنترل قیمت محصول نهایی و حمایت از صنعت فولاد صورت گرفته، باعث افزایش قیمت‌ های بازار در روزهای بعد از آن شده است. افزایش روزانه قیمت ‌ها ثمره تقاضاهای بی‌رویه‌ای است که به دنبال ترس از عدم تایید معاملات در بورس کالا اتفاق افتاده و سفته ‌بازی‌ های موجود با رانت ‌های کلانی که می‌توانست نصیب زنجیره تولید کنندگان صنعت فولاد شود نیز مزید بر علت شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • علی
    علی1399/02/20 - 13:08 پاسخ

    یکی نیست بگه به چه دلیل قیمت داخلی میلگرد از قیمت صادراتیش بیشتره؟ ما ارز صادرات اینها رو نمی خواهیم .نزارن صادرات کنن.چرا اینقدر باید مردم تحت فشار باشن؟

  • اسماعیل
    اسماعیل1399/02/20 - 10:49 پاسخ

    کلا هدف نهاد های قیمت گذاری ،نهادهای نظارتی،تولید کننده ،دولت ،فروشنده و غیره افزایش قیمت است.کرونا ،ماه رمضان،کاهش صادرات،کاهش مصرف داخل ،تشدید تحریم ها با این تفاسیرباید قیمت نزولی باشه و لی هروز افزایشی هست حتی ثابت هم نیست.شما قیمت نفت رو ببیند چی شد؟