عوامل افزایش قیمت آهن در آذرماه

عوامل افزایش قیمت آهن در آذرماه

با در نظر گرفتن کلیه عوامل اثرگذار در بازار آهن که این روزها بازار را دچار التهاب کرده است، شاهد موجی از افزایش قیمت آهن آلات در روزهای پیش رو خواهیم بود، البته این افزایش قیمت‌ها به معنی خروج بازار از رکود و رشد تقاضای مصرفی نیست. از مهمترین چالش‌های بازار آهن در این روزها می‌توان به افزایش نرخ دلار، افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین کمبود انرژی اشاره کرد...

آهن پرایس: در بازار نیمه تعطیل پنجشنبه هفته گذشته عمده مبادی فروش با ثبات قیمت در اغلب بخش‌ها شروع به کار کردند، اگرچه برخی نیز برای حفظ تقاضا و تحرکات افزایشی بازار، فروش با تأیید را اعلام کردند.

بازار ارز نیز نوسانات محدودی داشت و قیمت دلار باز هم رو به افزایش بود به طوری که در پایان هفته هر دلار در بازار آزاد به قیمت 36 هزار و 500 تومان معامله شد. گویا بازار ارز مجددا روی ریل افزایشی قرار گرفته و هفته پرچالشی را رقم خواهد زد.

تحلیل نوسانات بازار آهن

آخرین روز هفته اکثر کارخانه‌ها قیمت‌ میلگرد آجدار را ثابت اعلام کردند اما در این بین نوسان افزایشی در برخی شرکت‌ها مشهود بود که حدود 50 الی 150 تومان برآورد شد. قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در عمده شرکت‌ها ثابت بود.

قیمت روز تیراهن در بخش شاخه‌فروشی دارای نوسانات متعددی بود و در بیشتر بخش‌ها افزایش 20 الی 80 هزار تومانی داشت و برخی از کارخانه‌ها نیز ثبات قیمت داشتند. قیمت لوله داربستی، صنعتی، گازی و ... نیز همچنان ثابت اعلام می‌شد؛ قیمت قوطی آهن نیز به همین منوال بود و غالبا ثابت اعلام شد. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ورق رنگی نیز در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد و قیمت ورق سیاه هم تغییر چندانی نداشت.

در دو هفته اخیر بازارهای جهانی رشد مثبتی را تجربه کرده‌اند به طوری که قیمت سنگ آهن به 112 دلار رسید و نرخ شمش CIS هم رو به افزایش بود. همچنین افزایش نرخ ارز که بخشی از آن ناشی از تنش‌های سیاسی است نیز در این مدت قابل توجه بود که مجموع این عوامل زمینه‌ساز ایجاد موج ریزی از افزایش قیمت به ویژه در بازار میلگرد خواهد بود.

 باید در نظر داشته باشیم که افزایش 10 درصدی نرخ دلار علاوه‌بر رشد انتظارات تورمی، افزایش هزینه‌های تولید را نیز در بر خواهد داشت؛ به همه این فاکتورها می‌توان قطعی گاز و تأثیر آن را نیز در بازار اضافه کرد. البته باید دقت داشت که چنین شرایطی الزاما به معنی رونق در بازار آهن نیست و تنها قیمت آهن افزایش خواهد یافت، به عبارتی بازار همچنان در فاز رکود باقی خواهد ماند.
طبق برآورد کلی از اوضاع بازار آهن و فولاد، به‌رغم تمام نوساناتی که در این بازار رخ می‌دهد یکی از چالش‌های آن کمبود تقاضای مصرفی است؛ اما به طور کلی ریسک‌ها و چالش‌هایی که درحال حاضر بازار آهن با آن دست و پنجه نرم می‌کند شامل موارد زیر است که مانع از کاهش قیمت آهن و فولاد می‌شود:

  • هزینه تولید
  • اوراق اعتباری
  • التهابات دلاری
  • کمبود انرژی
  • مکانیزم کشف قیمت در بورس کالا
  • ادامه اعتراضات و محدودیت اینترنت
  • مشکل حمل‌ونقل و تشدید قاچاق گازوئیل

گفتنی است در پی مشکلات گازی صنعت فولاد در فصل زمستان شاهد کاهش تولید برخی محصولات هستیم؛ به عنوان نمونه کمبود انرژی به کاهش تولید آهن اسفنجی و به ‌تبع آن کاهش تولید شمش منجر شده است.

 به طوری که این کمبود به افزایش قیمت رقابتی این محصول در بورس کالا منتهی شده و تولیدکنندگان شمش، مواد اولیه خود را با قیمت بالاتری از بورس تهیه می‌کنند. به عبارتی می‌توان گفت کمبود آهن اسفنجی و کاهش حجم عرضه این محصول در بورس کالا از کمبود گاز نشأت می‌گیرد.

همچنین از آنجایی که آهن اسفنجی مواد اولیه ساخت محصولات فولادی به شمار می‌رود از همین رو کمبود در این حوزه کل زنجیره فولادی را دچار چالش خواهد کرد؛ بنابراین بخشی از تأمین فولاد که توسط خصوصی‌ها انجام می‌شود کمبود انرژی در این واحدها، زنجیره تأمین را با چالش‌ مواجه خواهد کرد.

از طرف دیگر تولید محصولات نهایی که عمدتا توسط خصولتی‌ها انجام می‌شود، آهن اسفنجی مورد نیاز خود را در زنجیره تولیدشان دارند و با عرضه محصولات خود در بورس کالا نیاز بازار داخلی را تأمین کرده و از بروز التهاب ناشی از کمبود محصولات نهایی ممانعت می‌کنند؛ اگرچه کمبود انرژی و مواد اولیه به طور مقطعی و فصلی است اما بیشترین کمبود را بخش‌های خصوصی تحمل خواهند کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش 6 درصدی مصرف گاز

گزارش‌ها حاکی است که امروز حدود 2 میلیون و 298 هزار و 348 تن شمش بلوم، میلگرد ساده و کلاف، ناودانی، تیرآهن، آهن اسفنجی و ... در بورس کالا عرضه می‌شود. از این میزان حدود 54 هزار و 800 تن به شمش بلوم اختصاص دارد. قیمت این محصول 15 هزار و 416 تومان تعیین شده و گویا در مقایسه با آخرین عرضه، حجم آن 27 درصد کاهش داشته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)