قیمت مسکن کاهشی خواهد شد؟

قیمت مسکن کاهشی خواهد شد؟
قیمت مسکن کاهشی خواهد شد؟

آهن پرایس: در حال حاضر دولت کسری بودجه دارد اما با وجود کسری بودجه دولت سیزدهم وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده است گمانه ای که در این میان وجود دارد افزایش نرخ نفت تا 100 دلار است آیا با افزایش نرخ نفت...

آهن پرایس: در حال حاضر دولت کسری بودجه دارد اما با وجود کسری بودجه دولت سیزدهم وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده است گمانه ای که در این میان وجود دارد افزایش نرخ نفت تا 100 دلار است آیا با افزایش نرخ نفت در آمد ارزی دولت بهبود خواهد یافت و در نتیجه منجر به افزایش تولید مسکن و کاهش نرخ مسکن خواهد شد ؟

14 سال است که از استارت مسکن مهر می گذرد و متاسفانه همچنان 200 هزار مسکن مهر تحویل نشده است پس از آن در دولت دوازدهم نیز روحانی وعده داده بود که طی دو سال 400 هزار مسکن ساخته شود اما دولت دوازدهم به پایان رسید و دولت سیزدهم روی کارآمد و سال 1400 رو به پایان است اما فقط 31 هزار مسکن در مرحله احداث پروژه هستند. با این اوصاف دولت کنونی باید غول اصلی مسکن ملی را شکست دهد چه بسا با وجود کسری بودجه قابل توجه تحقق وعده یک میلیون مسکن کار آسانی نخواهد بود. 

مرکز پژوهش های مجلس نیز برآورد کرده است که امسال با کسری بودجه ای در حدود 300 هزار میلیارد تومان و حتی در سال 1401 هم در بهترین حالت 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد بود. با این اوصاف تحقق وعده ی داده شده در ساخت مسکن ملی کار دشواری است و به اهتمام و مدیریت منحصر به فردی نیاز دارد. 

در مورد پیش بینی قیمت نفت نیز مدیر عامل شرکت شورون که از جز سه شرکت بزرگ جهان در زمینه نفت است اظهار داشت: میزان تقاضا برای نفت نسبت به میزان تولید آن با سرعت بیشتری در حال افزایش است همچنین برخی سیاست های بین المللی از جمله تنش سیاسی روسیه و اوکراین به بازارها شوک وارد کرد و بنابراین بدون هیچ تردیدی نفت در ماه های آتی به 100 دلار خواهد رسید. 

چنانچه نفت به قیمت 100 دلار برسد تاثیرات آن بر قیمت مسکن چه خواهد بود؟ آیا می توان منتظر بود تا قیمت مسکن ریزشی شود؟ بر اساس تجربه های پیشین در سه سال گذشته تحقق ریزش مسکن کار ساده ای نخواهد بود. 

چرا که ما در سال های 1387، 1390 و 1391 نفت 100 دلاری را تجربه کرده ایم البته در این بازه های زمانی ایران تحریم نیز بود اما درآمدهای نفتی از افزایش قیمت نفت تاثیر می پذیرفت.در سال 87 قیمت دلار در نرخ زیر 1000 تومان بود، در سال 90 نیز نرخ دلار افزایش 60 درصدی داشت و 1800 تومان رسید و در نهایت در سال 91 با رشد دو برابری به مبلغ 3600 تومان رسید. 

در سال 1387 نرخ مسکن 20 درصد افزایش و در تهران بیش از 1میلیون و 800 تومان بود پس از آن در سال 1389 با رشد 17 درصدی به 2 میلیون و 100 هزار تومان رسید و در نهایت در سال 1391 با رشد 38 درصدی از قیمت 2میلیون و 900 هزار تومان نیز عبور کرد. 

قیمت مسکن هم طی این سه سال به ترتیب ۲۰ ، ۱۷ و ۳۸ درصد افزایش یافت. متوسط قیمت مسکن شهر تهران در سال ۸۷ بیش از ۱٫۸ میلیون تومان بود، در سال ۸۹ به ۲٫۱ میلیون تومان رسید و در سال ۹۱ هم از ۲٫۹ میلیون تومان عبور کرد.

با تمامی این اوصاف مشخص است که حتی در زمان نفت 100 دلاری نیز نه تنها مسکن ارزان نشده است بلکه اجرای طرح مسکن مهر نیز قیمت مسکن را ارزان نکرد، باید منتظر باشیم و ببینیم آیا دولت رئیسی می تواند  در زمینه مسکن در رفتار اقتصاد ایران تغییر چشمگیری ایجاد نماید. 

به طور کلی تا زمانی که مصالح ارزان نشود قیمت مسکن ارزان نخواهد شد قیمت میلگرد و تیرآهن و نبشی و ... افزایش پیدا کرده حتی قیمت سیمان از 8 هزار تومان به 40 هزار تومان و کلید برق از 2 هزار تومان به 15 هزار تومان رسیده و سایر مصالح نیز به همین ترتیب است. 

تمامی بازارها تابع میزان عرضه و تقاضا هستند در حال حاضر مسکن کم نیست چه بسا زیاد هم هست اما مالیات هایی که برای خانه های خالی تعیین شد منجر به ترکیدن حباب 40 درصدی مسکن گردید. در نتیجه قیمت مسکن با جهش وحشتناکی که داشته گران نخواهد شد اما از آنجایی که نرخ ساخت و ساز بالاست ارزان هم نخواهد شد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : شیب تند افزایش اجاره بها

طرح نهضت ملی مسکن 

طرح نهضت ملی مسکن که به عبارتی ابر پروژه ساخت مسکن با هدف دهک کم در آمد جامعه است در حال پیشروی است و معاونت وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از 20 دی ماه تا 20 بهمن ماه ثبت نام در این طرح در جریان است و آقایان مجرد 23 تا 44 ساله می توانند نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام نمایند و در ابتدای سال 1401 تحویل اولین واحدهای مسکن ملی آغاز خواهد شد. 

بالغ بر 40 هزار نفر در طرح دریافت تسهیلات خود مالکی نیز در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند. شایان ذکر است از 20 مهر ماه تا کنون 3 میلیون از خانواده ها در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده اند و از این تعداد 250 هزار نفر افراد مجرد بوده اند. 

بنابر اظهارات معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در داخل بافت های شهری موجود به اندازه یک میلیون واحد زمین تامین شده است و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد. 

شایان ذکر است در تمامی شهرها ثبت نام در نهضت مسکن ملی در جریان است منتها در صورتیکه در شهری چنین امکانی فراهم نبود متقاضی می تواند در شهر همجوار خود ثبت نام نماید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)