شیب تند افزایش اجاره بها

نرخ اجاره بها به رتبه سوم تورم رسید
شیب تند افزایش اجاره بها

آهن پرایس: نرخ رشد افزایش اجاره بها نسبت به افزایش قیمت مسکن کندتر است و در دی ماه نیز افزایش اجاره بها تا حدی چشمگیر بود که در نهایت امر معاونت وزیر راه و شهرسازی بر آن شد تا چاره اندیشی در این زمینه داشته...

آهن پرایس: نرخ رشد افزایش اجاره بها نسبت به افزایش قیمت مسکن کندتر است و در دی ماه نیز افزایش اجاره بها تا حدی چشمگیر بود که در نهایت امر معاونت وزیر راه و شهرسازی بر آن شد تا چاره اندیشی در این زمینه داشته باشد و پیشنهاد گسترش کمک ودیعه مسکن در بودجه سال 1401 ارائه گردید و مقرر شده است که 10 درصد از میزان تسهیلات در قانون به حوزه اجاره تخصیص داده شود.  

تسهیلات ودیعه مسکن در سال های 1399 و 1400 نیز به برخی متقاضیان تعلق گرفت اما بنا بر پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی در سال 1401 احتمالا گسترش خواهد یافت.بنابر اظهارات محمود محمودزاده، معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی هدف از گسترش وام ودیعه مسکن، ساماندهی بازار اجاره و سهولت در پرداخت اجاره بها برای مستاجران است. 

طی دو سال گذشته مصوباتی از سوی ستاد ملی کرونا در رابطه با ودیعه مسکن صادر شد، در سال پیشرو نیز با در نظر گرفتن این مساله که چنانچه اجاره بها باز هم افزایش یابد در توان اقشار کم درآمد جامعه نیست پیشنهاداتی به صورت تنظیمات بودجه برای سال 1401 ارائه گردید که تسهیلات کمک ودیعه مسکن گسترده تر شود.

محمودزاده افزود: برای رائه این تسهیلات نیاز است که ابزار مناسبی برای وزارت راه و شهرسازی فراهم شود تا بدین ترتیب فرایند دریافت تسهیلات برای مستاجران آسانتر شود. شایان ذکر است بازار مسکن و نرخ اجاره بشدت تحت تاثیر اقتصاد کلان کشور است، در واقع نیاز به تلاش و اهتمام قابل توجهی است تا بدیوسیله نرخ اجاره و توان مستاجران به کمترین فاصله برسد یا به عبارتی این میزان از فاصله با تسهیلات ودیعه مسکن جبران گردد. 

وی افزود: بر اساس پیشنهادات ارائه شده تقاضا شده است که 10 درصد تسهیلات حوزه مسکن به ودیعه اجاره مسکن تخصیص داده شود. این پیشنهادات ارائه گردیده و در قسنت های اولیه نیز مورد تایید قرار گرفته است فقط نیاز است در بودجه بندی نهایی نیز این رقم تثبیت گردد تا کمک قابل توجهی برای اجاره نشین ها باشد. 

سازماندهی اجاره مسکن

مساله دیگر در مبحث اجاره نشینی، مساله اجاره داری حرفه ای است که ارائه دهنده این پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی بوده است و در حال حاضر در کمیسیون های مجلس در دست بررسی است که چنانچه تصویب گردد بر اساس آن بازار اجاره بها ساماندهی خواهد شد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار نابسامان اجاره مسکن

جالب توجه است که در دو سال گذشته تعداد کثیری از مستاجران به دلیل سختگیری بانک ها موفق به دریافت این تسهیلات نشدند این در حالی بود که ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید داشت که بانک ها با حداقل وثیقه دریافتی، حداکثر تسهیلات را ارائه کنند. اما متاسفانه هر بانکی قوانین خود را برای پرداخت تسهیلات در پیش گرفت. 

در هجدهم مهرماه سال جاری بالغ بر یک میلیون و 337 هزار و 127 نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام در سامانه ثبت نام کرده اند اما فقط تا 22 آذر ماه 403 هزار نفر موفق به دریافت این تسهیلات شدند و حدود 557 هزار نفر نیز به سیستم بانکی معرفی شده اند. سقف مبلغ وام ودیعه مسکن در سال 1400 برای تهران 70 میلیون تومان، سایر کلان شهرها 40 میلیون تومان و برای شهرهای باجمعیت کمتر از کلان شهر25 میلیون تومان معین شده است.

طبق گزارش اعلام شده از بانک مرکزی دی ماه امسال میزان رشد اجاره بها در کشور بالغ بر 54 درصد بوده و در شهر تهران نیز این رقم 51 درصد می باشد. همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار اجاره بها از آذر ماه تا دی ماه 4.6 درصد افزایش یافته که این تورم با میزان حقوق های دریافتی قشر کم در آمد جامعه مطابقت ندارد. در واقع بعد از دخانیات و غلات بازار اجاره هم اکنون رتبه سوم تورم ماهیانه را دارد.

شایان ذکر است با بررسی برخی گزارشات غیررسمی مشخص است که تعداد مستاجران به بالای 50 درصد رسیده است و بدین معنی است که تعداد مستاجران بیشتر از تعداد مالکان است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)