وضعیت معاملات بازار مسکن

وضعیت معاملات بازار مسکن
وضعیت معاملات بازار مسکن

آهن پرایس: طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ مسکن در اردیبهشت ماه در پایتخت 3 درصد افزایش داشت. از دگر سو بانک مرکزی اعلام کاهش 1.8 درصدی نرخ مسکن را اعلام داشته که این دو با هم مغایرت دارد. در روزهایی که بازار ها در رکود و اصلاح به سر می برند؛ باز هم بازار مسکن...

آهن پرایس: طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ مسکن در اردیبهشت ماه در پایتخت 3 درصد افزایش داشت. از دگر سو بانک مرکزی اعلام کاهش 1.8 درصدی نرخ مسکن را اعلام داشته که این دو با هم مغایرت دارد. در روزهایی که بازار ها در رکود و اصلاح به سر می برند؛ باز هم بازار مسکن در تورم است و رشد قیمتی نسبی را لمس کرده است؛ اما آنچه که عجیب است تفاوت آمار از منظر مرکز آمار ایران و بانک مرکزی می باشد. در حالیکه این دو مرجع رسمی انتشار آمار مسکن گزارش های خود با فاصله ی زمانی حدود یک ماه اعلام می نمایند. اما این مقدار از تفاوت در این گزارشات به اندازه ای چشم گیر است که پی بردن به اصل ماجرا واقعا آسان نیست. 

طبق مطالعات انجام شده در بازار مسکن تهران وضعیت معاملات در رکود شدیدی قرار دارد. شاید در حالت عادی بتوان گفت؛ خرید وفروش واحدهای مسکونی تقریبا متوقف شده است. از سوی دیگر طبق اینکه 10 هزار واحد مشاور املاک در تهران وجود دارد، همچنین کل معاملات مسکن در این شهر بالغ بر 3 هزار معامله است. با مقایسه این دو آمار می توان محاسبه داشت که در بهترین حالت در هر ماه از 3 مشاور املاکی فقط یکی از آنها موفق به ثبت یک معامله ملکی شده است. طبق این محاسبه می توان با یقین گفت اظهار نظر مشاوران املاک مبنی بر رکود شدید نه تنها بی ربط نبوده ،بلکه کاملا صحیح است.  

با تمامی این اوصاف، آماری که توسط مراجع رسمی اعلام شده است از رکود شدید و کاهش چشمگیر معاملات مسکن حکایت دارد.شاید فقط از دیدگاه  کشف قیمتی اختلاف نظرهایی موجود باشد؛ که آن هم می تواند به دلیل تفاوت در شیوه ی آمارگیری باشد. اما بخشی از این تفاوت هم ناشی از منعکس نکردن واقعیت ها و همچنین دستکاری آمار می تواند باشدکه البته مستنداتی برای اثبات این صحبت موجود نیست و فقط می تواند یک فرضیه باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بررسی تحرکات بازار مسکن

تقریبا یک ماه پیش بانک مرکزی ایران، در گزارش تحولات مسکن اعلام داشت که افت قیمت ها تداوم داشته و 1.8 درصد کاهش قیمت را رویت کرده ایم. بر خلاف این گزارش، با گزارشی از سوی مرکز آمار ایران مواجه بوده ایم که در گزارش منتشره خود نه تنها افت 1.8 درصدی قیمت را نقض کرد بلکه افزایش 3 درصدی قیمت را به نمایش گذاشت .

شایان ذکر است شیوه آمارگیری این دو مرجع کاملا متفاوت است و مرکز آمار ایران با روش هدانیک (Hedonic ) آمارگیری را انجام داده است. طبق این شیوه اثرات متقابل میان کیفیت محیطی و مسکن عرضه شده در بازار نیز لحاظ می شود.

از سوی دیگر بانک مرکزی ایران فقط به استفاده از اطلاعات خام سامانه املاک و مستغلات و پس از حذف اطلاعات مشکوک و از طریق شیوه میانگین وزنی آمار را لحاظ می نماید. ویژگی مثبت گزارش بانک مرکزی در این است که در کنار قیمت؛ نمایی از تعداد معاملات بازار را نیز نمایش می دهند. در حالیکه مرکز آمار تمرکز اصلی را بر قیمت مسکن معطوف کرده و بشدت تلاش دارد که بر اساس شاخص های تطبیق پذیر،تغییرات واقعی مسکن را ارائه کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 1 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)