کاهش قیمت آهن ادامه دارد؟

کاهش قیمت آهن ادامه دارد؟

با در نظر گرفتن برخی رویداها و اخبار مثبت سیاسی مانند بهبود فروش نفت، آزادسازی پول‌های ایران در برخی کشورها و کاهش تنش با برخی کشورهای عربی، اوضاع فعلی جامعه تقریبا منطقی به نظر می‌رسد و درحال حاضر نمی‌توان انتظار نوسان قیمت در بازار ارز و آهن داشت، از همین رو احتمال دارد روند فعلی تداوم داشته باشد...

آهن پرایس: روز گذشته قیمت آهن کیلویی در اکثر زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی روند ثابتی داشت و شمار زیادی از مبادی فروش نیز با کاهش قیمت مواجه بودند.

بازار ارز هم روز گذشته روند کاهشی داشت، قیمت دلار که با افزایش مجددا به ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان رسیده بود با کمی عقب‌نشینی در پایان روز گذشته به ۴۸ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن

روند کاهشی قیمت روز میلگرد روز گذشته هم در بسیاری از شرکت‌ها مشهود بود و هر کیلو میلگرد حدود 100 تا 500 تومان ریزش داشت، تعدادی از مبادی فروش هم تغییر قیمتی نداشتند.

مقاومت کف قیمت میلگرد در کانال 24 هزار تومانی شکسته شد و با ورود به کانال پایین‌تر به 23 هزار تومان رسید که حکایت از ادامه روند نزولی قیمت این محصول است. نرخ میلگرد دیروز عمدتا بین 23200 تا 24500 بود و میانگین قیمت آن نیز 24 هزار تومان برآورد شد.

قیمت تیرآهن 24 در تعدادی از مبادی فروش بدون تغییر عرضه شد ولی کاهش در قیمت تیرآهن ذوبی همچنان تداوم داشت به طوری که هر شاخه تیر ذوبی بین 100 تا 150 هزار تومان ریزش داشت. قیمت نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت سپری هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل Z، پروفیل مبلی و سایر پروفیل‌ها همدر کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند همچنین قیمت لوله مانیسمان، لوله داربستی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز در بسیار از شرکت‌ها ثبات داشتند.

قیمت انواع ورق سرد و گرم نوسانات متعددی داشتند به طوری که قیمت روز ورق سیاه در چند کارخانه ثبات داشت و در چند کارخانه بین 100 تا 500 تومان کاهشی بود. قیمت ورق گالوانیزه در عمده مبادی فروش با کاهش 100 تا 500 تومانی همراه بود اما قیمت روز ورق روغنی و قیمت ورق رنگی شیروانی در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز اشاره شد تیرماه 1402 که انتظار می‌رفت تقاضا در اوج باشد و شاهد معاملات چشمگیری باشیم، بازار در رکودی عجیب به سر می‌برد. برخی گمان می‌کردند قطعی برق و محددویت مصرف انرژی حرکه‌ای باشد برای افزایش قیمت‌ها و رونق خرید و فروش آهن، اما این اتفاق نیفتاد و اولین ماه تابستان در ثبات و رکود پایان یافت.

بازار آهن در سال 92 و 95 نیز دچار رکود شده بود اما به عقیده برخی رکودی که امسال در بازار فولاد مشاهده می‌شود به زیان بسیاری از تولیدکنندگان و حتی برخی مصرف‌کنندگان منجر شده است.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است امروز حدود 261 هزار و 937 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان حدود 218 هزار و 368 تن به میلگرد آجدار اختصاص دارد. قیمت میلگرد در عرضه امروز در هر کیلو 21 هزار و 358 تومان تعیین شده که بیانگر کاهش 4.2 درصدی نرخ این محصول نسبت به عرضه هفته گذشته است، همچنین حجم آن نیز حدود 46 درصد کاهش دارد.

همچنین حدود 2 هزار و 791 تن نبشی، 5 هزار و 665 تن ناودانی و حدود 23 هزار و 913 تن تیرآهن عرضه می‌شود، همچنین 11 هزار و 200 تن نیز ورق گرم عرضه ی‌شود.

شایان ذکر است چندی پیش که خبری مبنی بر عدم پرداخت پول برق ایران توسط عراق منتشر شد که گویا علت آن نیز به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌هایی بود که توسط آمریکا اعمال شده است، حال روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که یک مقام امریکایی مدعی شده آنتونی بلینکن معافیت تحریمی ۱۲۰ روزه‌ای را امضا کرده که برای نخستین بار به عراق اجازه می‌دهد هزینه برق ایران را از طریق یک بانک غیرعراقی تسویه کند. این خبر ممکن است تأثیر مثبتی در بازار ارز و کاهش بیشتر قیمت‌ها داشته باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: زیان فولادسازان با سرکوب قیمت آهن

مضاف براین باتوجه به بهبود فروش نفت ایران، کاهش تنش با اعراب و عواملی از این دست،حفظ اوضاع فعلی منطقی به نظر می‌رسد، زیرا با توجه به برخی رویدادهای پیش رو در ماه‌های آتی، احتمال تداوم رکود و بلاتکلیفی فعلی دور از انتظار نیست و نمی‌توان انتظار جهش قیمت‌ داشت اما با این حال باید گفت هیچ تحلیلی قطعی نیست و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از اوضاع بازار ارائه کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)