کمبود مسکن در کلان شهر ها

کمبود مسکن در کلان شهر ها
کمبود مسکن در کلان شهر ها

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، آمارهای رسمی مربوط به تحولات جمعیتی شهرهای جدید کشور نشان می‌دهد جمعیت بیست شهر جدید کشور در سال ۹۸ به لحاظ میانگین رشد تعداد جمعیت ساکن در این شهرها طی ۲۲ سال گذشته رکورد زده و...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، آمارهای رسمی مربوط به تحولات جمعیتی شهرهای جدید کشور نشان می‌دهد جمعیت بیست شهر جدید کشور در سال ۹۸ به لحاظ میانگین رشد تعداد جمعیت ساکن در این شهرها طی ۲۲ سال گذشته رکورد زده و دو برابر میزان تاریخی آن شده است. روندهای مربوط به رشد جمعیت ساکن در شهرهای جدید حاکی از آن است که از سال ۷۵ تا پایان سال ۹۵، به‌طور متوسط در هر سال ۳۶ هزار نفر به جمعیت شهرهای جدید در قالب جمعیت جدید این شهرها اضافه شده است. این میزان به ‌طور میانگین برابر با افزایش ۴۰ هزار نفری ساکنان جدید به مناطق شهری حومه‌ ای رسمی در اطراف کلان ‌شهرها و شهرهای مادر بوده است.

 اما در سال ۹۸ میزان افزایش جمعیت جدید در این شهرها به حدود ۹۰ هزار نفر رسید. در حال حاضر به نظر می‌رسد این رشد جمعیتی بیش از آنکه ناشی از اختیار متقاضیان سکونت برای مهاجرت به این شهرها باشد در نتیجه جبر ناشی از افزایش شدید سطح قیمت خرید و اجاره بهای مسکن ایجاد شده است و در واقع ناشی از عدم توانایی مالی و اقتصادی خانوارهای ساکن در این شهرها برای خرید یا اجاره مسکن در کلان ‌شهرها یا شهرهای بزرگی است که این شهرهای جدید در حومه آنها احداث شده‌اند.

از آنجا که این مشکلات به دلیل ناتوانی مالی خانوارها از خرید یا تامین هزینه اجاره ‌نشینی در شهرهای بزرگ ایجاد شده است، در چنین شرایطی هم‌اکنون سرعت ساختمان‌ سازی در شهرهای جدید نیز از سرعت ساخت وتامین زیربناها، روبناها و سرانه‌ های خدماتی در این شهرها بیشتر است. در همه سال‌های گذشته تاکنون بیشترین تمرکز در حوزه ساختمان ‌سازی بوده است و تامین خدمات و سرانه ‌ها به منظور افزایش مطلوبیت سکونتی دراین شهرها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. 

در طرح مسکن مهر، ابتدا ساخت واحدهای مسکونی در شهرهای جدید در اولویت قرار گرفت و بدون آنکه به موضوعات مربوط به تامین به موقع و کافی خدمات و سرانه‌ های زیربنایی و روبنایی توجه چندانی صورت گیرد، واحدهای مسکونی احداث شد اما تعداد قابل توجهی از این پروژه‌ ها حتی پس از زمان تکمیل نیز به دلیل عدم تامین خدمات زیربنایی و روبنایی از یکسو و همچنین عدم ‌تامین سرانه‌ های شهری مطلوب از سوی دیگر تا مدت زمان قابل توجهی بعد از تکمیل واحدها افتتاح و مورد بهره برداری قرار نگرفتند. هم اکنون نیز این مشکل در شهرهای جدید به قوت خود باقی مانده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)