گرانی 30 درصدی قیمت میلگرد

گرانی 30 درصدی قیمت میلگرد

بازار آهن در حال حاضر در شرایط آشفته‌ای به سر می‌برد. نوسان‌گیری در بازار، عدم تعهد برخی کارخانجات و افزایش قیمت دلار از جمله عواملی هستند که به این آشفتگی دامن زده‌اند. این موضوع به ضرر مصرف‌کنندگان نهایی تمام می‌شود و نیازمند نظارت مسئولین است...

آهن پرایس: قیمت میلگرد از زمستان سال گذشته علیرغم نرخ‌گذاری عادلانه شمش توسط دولت، افزایش 25 تا 30 درصدی را تجربه کرد این در حالی است که سقف افزایش مجاز طبق استاندارد 11 درصد است.

محدودیت گاز مصرفی کارخانجات در زمستان، از جمله دلایل اصلی این افزایش قیمت عنوان شده بود؛ با وجود رفع این محدودیت، تولید برخی کارخانجات همچنان پایین است و به تعهدات خود در قبال بازار آزاد عمل نمی‌کنند که این موضوع گویا به کمبود میلگرد در بازار منجر شده است.

به عنوان مثال، روز دوشنبه قیمت شمش به طور میانگین 20.760 تومان معامله شد که با احتساب مالیات ارزش افزوده به 22.835 تومان می‌رسد؛ اما برخی از کارخانه‌ها با محدود کردن عرضه خود از اوایل زمستان و ایجاد کمبود در بازار، قیمت میلگرد روز را بین 28.500 تا 29.500 تومان به اضافه مالیات ارزش افزوده تعیین می‌کنند. این قیمت‌ها 25 تا 30 درصد بیشتر از نرخ شمش در بورس کالا است.

نوسان‌گیری در بازار میلگرد، علیرغم نرخ‌گذاری دولتی شمش، نشان‌دهنده ضعف نظارت بر بازار و نبود برخورد قاطع با متخلفان است. این موضوع به ضرر مصرف‌کنندگان نهایی، به ویژه فعالان حوزه ساخت و ساز، تمام می‌شود.

گزارش‌ها از روند اعلام قیمت آهن آلات در غالب زیر مجموعه‌های بازار حاکی است که برخی کارخانه‌ها قیمت میلگرد را 100 تا 500 تومان افزایش دادند، در حالی که برخی دیگر قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند. کف قیمت میلگرد در چند کارخانه فولاد زاگرس، فولاد سیرجان و جهان در محدوده 26.300 تا 26.600 اعلام می‌شود و سقف قیمت میلگرد نیز که حدود 29 هزار تومان گزارش شد که به قیمت میلگرد آناهیتا گیلان، قیمت میلگرد راد همدان و قیمت میلگرد شاهین بناب تعلق داشت.

همچنین اکثر کارخانه‌ها قیمت تیرآهن را 20 تا 150 هزار تومان افزایش دادند دو کارخانه ظفر بناب و کوثر اهواز قیمت تیرآهن را ثابت نگه داشتند.

قیمت ورق st52 و st37 و سایر انواع ورق آهن در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود و قیمت ورق‌های گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز در اکثر کارخانه‌ها ثبات داشت.

اکثر کارخانه‌ها قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پر.فیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها را ثابت نگه داشتند اماقیمت پروفیل نیکان و صدرا در برخی ضخامت‌ها بین 100 تا 300 تومان افزایش داشتند اما قیمت لوله لوله داربست، قیمت لوله مانیسمان و سایر لوله‌ها در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز در اکثر کارخانه‌ها 100 تا 300 تومان افزایش یافت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار فولاد در گذر از زمستان داغ و بهار سرد

قیمت دلار که در مدت دو روز بیش از 2 هزار تومان افزایش یافت و روز گذشته نیز در مرز کانال 64 هزار تومانی قرار گرفت عامل افزایش قیمت آهن آلات تلقی شد درحالی که قیمت مواد اولیه براساس نرخ دولتی عرضه و فروخته شد؛ بر همین اساس انتظار می‌رود فاصله قیمت میلگرد و شمش 11 درصد باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)