بورس عاملی برای تامین مالی مسکن

بورس عاملی برای تامین مالی مسکن
بورس عاملی برای تامین مالی مسکن

آهن پرایس: علی فرنام کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به این موضوع که یکی از مشکلات اقتصاد ایران دفن سرمایه های ملی در بخش زمین و مسکن است اظهار کرد: بخش عمده ای از ارزش شرکت‌های بورسی به ارزیابی زمین و مستغلات آنها وابسته است. وی در ادامه افزود: باید ساز و کار ...

آهن پرایس: علی فرنام کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به این موضوع که یکی از مشکلات اقتصاد ایران دفن سرمایه های ملی در بخش زمین و مسکن است اظهار کرد: بخش عمده ای از ارزش شرکت‌های بورسی به ارزیابی زمین و مستغلات آنها وابسته است. وی در ادامه افزود: باید ساز و کار درستی برای ورود مسکن به بازار بورس ایجاد شود. به عبارت دیگر اعلام شود قرار است در منطقه‌ای هزار واحد مسکونی ساخته شود و ارزش واقعی زمین مشخص باشد.

فرنام با بیان این‌ مسئله که باید هزینه‌های ساخت، سهم آورده متقاضی، سهم متقاضی از ارزش زمین، زمان ساخت و... مشخص باشد، ادامه داد: قرارداد باید به شیوه ای نوشته شود تا سازنده یا صاحبان صندوق نتوانند با تاخیر در پروژه و طولانی کردن آن و رساندن به دستمزد بالاتر یا ادعا درباره خسارت تغییرات قیمتی ریسک را به سرمایه‌گذاری که تقاضای مصرفی دارد منعکس کند.  این محقق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: در واقع سازنده یا صاحب صندوق نباید به‌گونه‌ای عمل کند که سود متقاضیان مصرفی را به نفع خودشان کاهش دهند.

علی فرنام  گفت: یکی ازمشکلاتی که در کشور داریم این است که سهم بسیار بالایی از منابع و سرمایه‌های کشور در بخش زمین و مسکن با توجه به ماهیت سرمایه‌ای دفن شده‌ است. حتی می‌توان اظهارکرد این مسئله جزء ده مشکل بزرگ اقتصادی کشور است. ماهیت به شدت سرمایه‌ای زمین و مسکن و ناکارآمدی ضوابط، مقررات و نظارت‌هایی که در این بخش داریم، موجب بیشتر شدن مشکلات در حوزه مسکن شده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تاثیرات قیمت مصالح بر بازار مسکن

وی تاکید کرد: به جای این که منابع مالی به سرمایه تولید تبدیل شود به صورت نقدینگی های مانده در بازار مسکن و مستغلات خود را نشان می‌دهد. بسیاری از شرکت‌هایی هم که در بورس هستند بخش زیادی از ارزش آنها وابسته به ارزیابی زمین‌ها و مستغلاتی است که در اختیار دارند. اگر از این موضوع برای تامین مالی همین شرکت‌ها استفاده شود، یعنی منابع آزاد شود از جمله اراضی داخل شهرها، ساختمان‌ها و املاک و در کل این مجموعه‌های بزرگ از بنگاه‌داری و مستغلات خارج می شوند. از یک سو از شدت تقاضای سرمایه‌ای سیری ناپذیر بازار مسکن کم می‌شود و از این منابع در بخش تولید استفاده خواهد شد.

کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به این‌که به‌طور کلی این‌که مسکن بتواند از بورس برای خودش تامین مالی کند، مسئله خوبی است گفت: در کشور عموما تامین مالی بخش مسکن از نظام پولی و بانکی انجام می‌شود. فرنام افزود: به‌طور کلی دغدغه‌ها و ملاحظات خیلی جدی در این بخش وجود دارد؛ که به چه نحوی سازوکار ورود مسکن به بازار سرمایه انجام شود.به عبارت دیگر طراحی سازوکار و نحوه ورود در کلیت موضوع اثرگذار است، اگر راهکارهایی به درستی ایجاد شود می‌تواند اثرات مثبتی برای بازار مسکن پدید آورد اما در غیر اینصورت با تبعات منفی روبرو خواهیم شد

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)